• Anonym (ajj...)

Temp 37,5 efter värktablett, räknas som feber??

Jag har förhöjd kroppstemp och muskelvärk. Men ingen hosta eller liknande, bara väldigt ont i armar och ben, huvudvärk och illamående. Tempen har gått från 36,7 i förmiddags till 37,5 nu. Tog en värktablett för ca 2 timmar sedan när tempen var 36,9, pga muskelvärken.

Hur mkt sänker eg såna tabletter feber? I vanliga fall brukar jag ha minst 36 och högst 36,7 i temp beroende på tid i månaden och tid på dygnet. Aldrig över 37 iaf. Så om det inte är feber är tempen högre än vanligt iaf. 

• Svar på tråden Temp 37,5 efter värktablett, räknas som feber??
  • Anonym (M)

Rent tekniskt tror jag inte att det klassas som feber men du är ju uppenbarligen rätt krasslig. Mycket influensa som går nu... Varför behöver du veta om det räknas som feber?

• Anonym (Feber)

37,5 är inte feber. Återkom när du sitter med 40-41C, som jag.

• Anonym (ajj...)

Känner mig som sagt inte som vanligt (brukar aldrig ha feber så minns inte hur det känns) men har ju ingen förkylning direkt så försöker avgöra hur pass hängig jag är eller om jag bara "överdriver" hur jag mår eller vad man ska säga. Kan känna mig lite hängig ibland utan att ha feber men brukar inte ha hög temp och såhär ont.

Det känns bättre nu iaf, har varit uppe en liten stund och diskat. Tempen var uppe i 37,8 men gick sedan ner på 37,3 och verkar ligga där nu. Det kanske tog längre tid för tabletten att verka eller så har det börjat gå över :) 

• Monkii

Vad tog du?

Alla värktabletter är inte febernedsättande

• Anonym (xXx)

Gå efter hur du mår istället för efter temp. Man måste inte ha feber för att vara sjuk.

Själv tempar jag sällan feber när jag är sjuk, trots att jag känner mig dålig. När jag väl har 38 grader är jag jättejättesjuk.

• Anonym (ajj...)

Det var Ibuprofen jag tog. Nu är tempen nere på 37 och jag känner mig nästan som vanligt, mest ont i handlederna och överarmarna bara +halsont. Mycket konstig sjuka, det här. 

• Anonym (helst inte)

Jag brukar känna av värk i armar mestadels när tempen ligger på 37-38.

Med tanke på att feber är kroppens sätt att försöka driva ut det sjuka i kroppen så brukarjag inte ta alvedon förräns jag är såpass dålig att man inte orkar göra nåt. Alltså runt 39 grader.

Helst ska man ju låta kroppen göra sitt jobb och undvika febernedsättande om man verkligen inte har hög feber.

• EnGladPingvin

Först vid 38 grader brukar man räkna som feber. Den normala kroppstemperaturen brukar ligga på 36-37,8 enligt vårdguiden och kan variera under dagen. Att tempen höjs något när man inte är helt kry är heller inte konstigt, även om det inte klassas som feber. Det viktiga är att känna efter hur man mår i övrigt.

Svar på tråden Temp 37,5 efter värktablett, räknas som feber??