• Anonym (färdig)

    sterilisering kvinna

    Hej jag skulle gärna få råd från kvinnor som har steriliseras sig. Jag kommer aldrig vilja föda fler barn och har inte hittat något preventivmedel som fungera bra (har provat alla). Därför är jag nästan helt säker på att sterilisering är det bästa för mig. Tyvärr vill inte min man och det är ju något man verkligen måste vilja själv. Det enda jag är rädd för är ev komplikationer. Hur har det varit för er? Har ni haft komplikationer? Vilka i så fall? Kan dessa åtgärdas lätt? Hur går själva operationen till? Vilka undersökningar ska man gå igenom?

  • Svar på tråden sterilisering kvinna
  • Anonym (Bästa jag gjort)

    Hej

    Jag har gjort det och den enda undersökning som krävs är gyn....du blir sövd och när du vaknar är allt över. Jag har inte haft några komplikationer och känner inte till någon annan som fått det heller. Allt är precis som vanligt för utom att jag (och sambon) aldrig behöver oroa oss för oönskade graviditeter. Dessutom slipper jag äta p-piller, ta p-spruta, sätta in spiral eller annat som verkligen medför biverkningar i 8 fall av 10. Nu kan vi bara köra på utan att bry oss och helt utan skydd vilket ju är mycket trevligare!

  • Anonym (färdig)

    Tack det låter bra. Jag ser fram emot det men väntetiden är ett år här i vg-regionen där jag bor + jag är ganska nyförlöst så vill vänta med gynundersökning några veckor till. Men låter bra att komplikationer verkar ovanliga. Jag har läst om att det kan bli blödningar och skador på tarmar och blodkärl och det låter läskigt ????

  • IsDimma

    Jag var på första gynbesöket i februari. Opererades i maj samma år.

    Var till gyn. Hon skickade en remiss. Var på sånt samtal med den gynekolog som skulle operera och fick prata med den som skulle söva mig.

    Inga som helst komplikationer efteråt. Var hemma från jobbet i två veckor har jag för mig. Men då har jag ett jobb med många lyft (förskola). Sen skulle jag ändå ta det lugnt med lyften några veckor till vilket jag gjorde så gott jag kunde.

    Det är lätt det bästa jag gjort

  • IsDimma

    Själva operationen så gick dom in i två titthål, ett vid blygdbenet och ett inne i naveln. Fina ärr efteråt! Dom brände av äggledarna på mig.

  • IsDimma

    Jag fick vänta något längre än vad jag fått göra eftersom jag valde att opereras på östra i Göteborg istället för på det sjukhus med snabbast väntetid. Gjorde den 2012 tror jag.

  • Anonym (T)

    Får jag också haka på? Hade tänkt att sterilisera mig när jag fick sista barnet, men det blev inte av. Är det bukoperation som gäller, eller hur går det till?

  • Quexet

    Jag steriliserade mig med Issure-metoden (?) 
    Gick både fortare o kändes mindre än att sätta in en spiral, fick som lite mensvärk efter en timma men inget en Ipren inte kunde lösa. Åkte till jobbet direkt efter. Glad

  • Quexet

    Hmm råkade skicka iväg halva?!

    Eftersom jag var under 30 fick jag prata med en psykolog innan, samt skriva under papper på att det var mitt beslut. 
    Gjorde det i slutet av 2011, fick inga som helst komplikationer. 

    Jättenöjd! {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (färdig)

    Tack för era svar. Brukar man få välja metod själv? Två veckors sjukskrivning låter länge tycker jag Isdimma. Vad är anledningen till att man inte ska lyfta på så lång tid?

  • IsDimma
    Anonym (färdig) skrev 2015-02-15 17:58:45 följande:

    Tack för era svar. Brukar man få välja metod själv? Två veckors sjukskrivning låter länge tycker jag Isdimma. Vad är anledningen till att man inte ska lyfta på så lång tid?


    Vet faktiskt inte.

    Gjort en annan operation i magen och fick då vara hemma tre veckor plus ytterligare en tre-fyra veckor med minimalt med lyft.

    Och precis nyss (januari) gjort en knäoperation och lika där. Inga (eller så få som möjligt) lyft på jobbet i två månader. Var gemma drygt en vecka denna gången.

    Jag var btw också under 30, jag skulle fylla 26 det året. Och jag behövde inte gå till någon psykolog. Om jag fick skriva på något papper eller inte det minns jag dock inte.
  • Anonym (färdig)

    Det handlar kanske om att såren/stygnen inte ska gå upp då. Som sagt jag ser fram emot att bli steril men lite läskigt med buk operation. Hoppas man kan välja Essure eller vad det heter, verkar smidigt.

  • 50 plus

    Titthålsoperation . Sövdes kl 11. Vaknade 13 skrevs ut kl 15. Väntade 6 v fr första läkarbesöket . Endast ett läkarbesök . Inga konstigheter .

  • Anonym (titthål)

    Jag gjorde min sterilisering igår, så jag kan inte säga så mycket om eventuella biverkningar längre fram.
    Men allt verkar ha gått bra, jag hade tid kl 13, kom in i operationssalen kl 15, åkte hem 18.30.
    Idag har jag lite lätt värk i magen, ingen fara, ont i axlarna, lite trött, men annars ok.
    Ingen sjukskrivning, jag sitter hemma och jobbar idag.
    Undvika tunga lyft ett tag pga stygnen, inga badhus den första tiden, men i övrigt leva som vanligt. Jag frågade om jag kunde åka slalom i helgen, och det var ingen fara. Risken är väl om man får ett slag i magen eller så, man får väl ta det lite lagom lugnt.

    Jag gjorde alltså titthålsvarianten, brända och klippta äggledare. Två små hål, ett vid naveln och ett rakt nedanför i bikinilinjen.

    Jag vill bara säga att kolla upp Essure-varianten noga innan du bestämmer dig. Det finns många som vittnar om mindre trevliga biverkningar och en kompis till mig som använt denna metod skrev till mig när jag frågade henne om hur det varit att efter två år hade hon börjat få ont av dem, hugg i magen, och efter det blev hon gravid två gånger och fick missfall. Nu har hon fått operera bort äggledarna helt och då kunde de konstatera att inläggen satt "ungefär" där de skulle....
    Hon skrev också " Essureinläggen innehåller både nickel och teflon (!) och ingreppet är en långt ifrån säker metod. Tillverkaren "Bayer" är stämda flera gånger om i USA och Erin Brocovich har gjort ett reportage om Essure. De ska tydligen ha manipulerat protokollen från studien så att alla komplikationer liksom "strukits" och därför fick de fortsätta tillverkningen. 

  • Anonym (Dags)

    Jag tänkte skaka liv i tråden.
    Jag har blivit remitterad till Ängelholm för ett par veckor sedan, och är rätt nyfiken på hur lång tid det kommer att ta innan jag får tid för OP.
    Lite drygt att åka från Eslöv, men inte värre än att åka till Ystad som jag fick göra för en tvt- op. Den var inte så lyckad, något blev fel och jag fick inte komma in för efterkontroll och det var en jäkla röra, så därför vill jag inte tillbaka dit, om nu någon skulle undra.
    Trist att det varken utförs i Lund eller Malmö.

  • Anonym ((Inga fler))

    Hej!


    Jag går också i tankarna om en sterilisering i Ängelholm.


    Har tänkt på det i många år och jag och min man har två barn, och vill inte ha fler. Idag tog jag ett gravtest, och det var en sådan oerhörd lättnad när det var negativt, så känner jag att jag nu ska ta tag i det här.. 
    Kan inte ta preventivmedel med hormoner och har så känsliga slemhinnor att kondom inte känns helt hundra det heller.


    Måste man gå via sin VC eller ska man direkt kontakta gyn?

  • Anonym (Dags)

    Så var det klart. Fick hastigt en tid 2/7 kl 10. Sövdes vid 12 och vaknade väl en timme senare med sjukt ont i halsen. Jag hade vansinnigt ont i halsen och överkroppen hela kvällen. Dagen efter körde jag till jobbet men åkte hem efter två timmar. Idag har jag varit hemma. Imorgon fredag är sista dagen innan min semester så jag har lovat att komma in och göra iordning så att de klarar sig utan mig en vecka ?på riktigt?. Jag har fortfarande ont i halsen och lungorna. Är hungrig hela tiden och har träningsvärk i mellangärdet. Ingen feber och jag tar tabletter så att det går över. Såren känns lite som väntat, men jag tror inte att jag kommer att kunna röra mig som vanligt på minst en vecka till.

    Nåja, nu är det gjort, och det gick bra i det stora hela :)

Svar på tråden sterilisering kvinna