• Anonym (Ts)

Stämmer det att barn med adhd kissar på sig oftare dagtid?

Min sexårige son har alltid kissat ner sig, mer eller mindre. Vi har sökt hjälp många gånger, sjukhuset har uteslutit fysiska fel. Vi konaktade bup när han var sex år för att dom skulle hjälpa honom och vår familj. Min son har alltid haft svårigheter med att sitta stilla, lyssna och koncentrera sig. Bup sa också att han troligen kissade ner sig på dagtid berodde på hans adhd. Han har fått kisschema, han vägrar dock följa dom och säger att han inte vill, och om man säger att han bara kan gå och provkissa blir det katastrof. Vi har även tagit upp problemet med skolan, och dom försöker skicka iväg honom på toaletten men det fungerar inte, alarm som ringer när han ska testa och kissa funkar inte heller. Tror ni att barn med adhd kissar på sig mer än dom barn som inte har adhd?

• Svar på tråden Stämmer det att barn med adhd kissar på sig oftare dagtid?
  • elmadumle

Har en son som fortfarende vid snart 14 år är sängvätare, han kunde kissa på sig på dagtid ända upp till 9 år ålder men det upphörde senare. Han har dock inte adhd, har inte heller hört att barn med adhd skulle kissa på sig mer pga det. Har vänner vars barn har adhd men inte kissar på sig, men visst kan det vara en anledning kanske. Hoppas det löser för er.

• PappaCasper

Har en femårig son som också kissar ner sig en hel del för att han inte vill gå på toan, när han inte vill gå på toaletten, kan man ju alltid prova att säga"man kissar på sig tillslut om man inte kissar på toaletten, det vill du väl inte?" Nappar barnet då på att gå på toaletten är det bara att snabba på, för då kan det vara väldigt bråttom, iaf för min son brukar det vara det. Om barnet fortfarande inte vill kissa så får man förbereda det på att det kommer att kissa på sig och berätta mer typ att det kommer bli blött och att man måste gå och byta kläder och duscha. Det brukar oftast funka på min son, dock kissar han fortfarande ner sig någon gång om dagen. Jag som är hans pappa har adhd, och jag kissade på mig ganska ofta när jag var i 4-8 års åldern, och jag hoppas inte att det var för att jag har adhd. Men jg hade väldigt bra lärare i skolan, så mina klasskompisar märkte aldrig när jag hade kissat på mig, trots att det hände varje dag. Men jag tror inte att din son kissar på sig för att han har adhd, jag tror mer att det är omognad urinblåsa! Lycka till!

Elias- 21/12-2009 Alexander- 4/12-2013
  • Tramptass

Min dotter som är 9 år har adhd. Hon blev torr, både dag och natt, vid nyss fyllda tre. Jag kan räkna de olyckor som skett på min ena hand.

Min son på 6,5 har inte adhd och skvätter både hit och dit. Vi fick komma till PNUT (Pediatrisk Neuro-Urologi och Tarmstörningar) på US Linköping för att utreda. Hittade inga fel på honom heller. Men vi fick Movicol (gör det lättare att bajsa) för det kunde tydligen ge effekt. Och det gjorde det också. Sedan fanns det kiss-skola man kunde låta de gå också.

Om jag vore du skulle jag kontakta sjukvården igen för att be om hjälp med detta. även om det inte är något fysiskt fel finns det hjälp att få. BUP vet nog tyvärr inte så mycket om detta.

• Anonym (ja)

Ja min son på 8 vill inte alltid gå för det stör just då ... men han skulle aldrig gjort det m vilje han är för distraherad och döljer det för alla

• Madmoiselle

Sätt på honom blöja, då lär han sig illa kvickt.

• Anonym (Olga)

Jag har tre barn varav ett med ADHD och jag märkte ingen skillnad mellan dem avseende att kissa på sig. De blev torra vid ungefär samma ålder.

Svar på tråden Stämmer det att barn med adhd kissar på sig oftare dagtid?