• Mammamia77

    kan min son via amning reagera allergiskt på vissa ämnen i mat

    kan verka lite långsökt, men undrar...

    Jag själv är gråbo allergiker och får ofta korsreaktioner på vissa ämnen/mat. Ibland vet jag inte ens vad jag reagerat på men blir jätte dålig.

    Nu ska sonen snart bli utredd för misstänkt mjölkallergi för han har haft mycket besvär med mage, gaser, lösa avförigar ofta, eksem, sömnlöshet m.m under alla hans 5 månader.

    Jag ger sinlac gröt som bvc sagt till mig att göra men inser att den kanske inte är så bra då han kan reagera på sojan. känns som att han även reagerar på gråbo korsallergi ämnen som morot, banan, paprika, vitlök och örter .Men det kansne inte går ihop? Någon som vet?

  • Svar på tråden kan min son via amning reagera allergiskt på vissa ämnen i mat
  • Pastella

    Ja barnen kan reagera på bröstmjölken. Min äldsta är allergisk mot mjölkprotein och ägg och hade riktiga problem redan som nyfödd och vi fick det bekräftat via prickprov och blodprov innan han var 3 månader. Enago har god gröt, sinlac är som du själv säger gjort på soja(och smakar slemmigt dessutom). Soja (och alla baljväxter) var sonen också allergisk mot men det har vuxit bort. Många barn med mjölkproteinallergi har problem även med soja.

  • Mammamia77

    tänkte om sonen kan ha ärvt min gråboallergi och därför känslig mot tex morot, selleri,örter, banan m.m. att han reagerar med korsallergi.Är det möjligt tro? Har uteslutit ägg,mjölk och vete, men ej soja. ska testa fortsätta utesluta mjölkken och börja utesluta soja och kanske morot m.m??

  • Pastella

    Jag är dåligt insatt när det gäller korsallergier men det kan säkert vara möjligt. Det kan också ta ett tag innan man ser resultat. Om du märker stor skillnad på när du äter tex morot så kan det ju inte skada att utesluta det.

Svar på tråden kan min son via amning reagera allergiskt på vissa ämnen i mat