• Månflickan

Ekonomisk vinst med luftvärmepump??

Hej. Vi funderar på att köpa ett hus med elvärme. För att dryga ut elkostnaden funderar vi i så fall på att installera en luftvärmepump. Heter det så en sån där grej som sitter ute på huset och snurrar??
    Jag skulle vilja veta om någon mer med direktel gjort en sådan installation. Hur mycket var elräkningen per månad innan och hur mycket sjönk den?? Vad gick den på med installationen inräknad?

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Ekonomisk vinst med luftvärmepump??
  • timberhochmandie

Hm... Mina föräldrar har luftvärmepump. För ett år sedan installerade de en andra pump, men tidigare har de bara haft en. Nu kan jag tyvärr inte komma med några siffror utan att höra med pappa, men nu för tiden har de helt enkelt inte på elvärmen. Bara om det blir -25 eller liknande... Luftvärmepumparna slutar att fungera vid en viss temperatur så jag skulle knappast rekommendera dem till folk i Lappland, men däremot till folk i Skåne. tror inte att mina föräldrar har haft igång el-elementen på närmare 10 år. (?) Då har de å andra sidan två öppna spisar (med insats) som de kan elda i när luftvärmepumpen inte riktigt räcker till.

Jag vet att min pappa absolut skulle rekommendera luftvärmepump om du bor i Götaland, men jag kan som sagt inte bidra med några siffror nu.

*kram*

• johannadarling

Var i Sverige bor ni? Vi pratade nyligen om det här på jobbet, och för att tjäna på det ska man tydligen helst bo söder om Östersund. Men jag har inga direkta fakta att komma med för själv har jag bergvärmepump.

• Månflickan

Jag bor i Värmland. Bergvärme skulle jag vilja ha men det har vi inte råd med för närvarande.

• gry

Hej Månflickan!

Vi har ett hus med direktverkande el. Min sambo som är datanörd har ett excelark där han varje månad för in el (och vatten-)förbrukningen. Vi har bott i detta hus sedan sommaren -04 (alltså snart två vintrar). Vi satte in en luftvärmepump nu i början på denna vinter och kan således jämföra förbrukningen innan och efter installation (ingen hänsyn tas dock till utetemperaturen men jag tror inte att det skiljer sig nämnvärt mellan denna och förra vintern). Vi har under december och januari denna vinter gjort av med 1900 kwh mindre än motsvarande period förra vintern. Det är en besparing med ungefär 1900 kr. Dessutom har vi fått en skönare luft (mer ventilerad, friskare) inne, varmare golv. Vi bor i Stockholm och den har funkat bra mela vinter men man märker att den får jobba hårdare och den inte riktigt orkar själv när det är ner mot minus 15-20, en gång har våra elradiatorer gått igång (de går igång vid innetemp. på 17 c) då var det -18,5 ute, så det är ju okej för egentligen är det bara ett komplement till ordinarie värmekälla.

Lycka till..

• gry

Just det, den kostade ca 20 000 kr inkl allt. Då var det samma firma som levererade maskinen och installerade den, vilket vi värderade högt.

• musli

helst ska man ha öppen planlösning också med så lite krokar som möjligt inomhus...
    vi kan inte ha en sådan, dels pga att vi bor för kallt (jämtland) samt att vi har massa små rum och inte ett stort... plus att det är väggar och dörrar överallt...

"små barn har låååånga armar"
  • therese

Vi har en luftvärmepump men den värmer upp vattnet, en luft-till-vatten värmepump alltså
    Den fungerar bra, ner till ett par minus och sedan går en elpatron in och täcker upp när det blir för kallt för pumpen att fungera 100%. Ju kallare det blir desto mer elpatron och mindre värmepump, helt enkelt.
    Nackdelen med ett sånt system är ju att om man inte har ett vattenburet värmesystem innan så måste man ju dra rör och sätta in nya element.
    Vi gjorde det ändå för elementen i huset var antika och satt helt galet... hade oljepanna innan.

Så om ni kan tänka er att låna till en sådan investering så tror jag att det är "bättre" än luft-luft system, men på era breddgrader är nog det allra bästa en bergvärmepump. Tänk på att en jordvärmepump kyler ner och torkar ur gräsmattan/rabaterna där slingan ligger. Ju sandigare jord, desto mer slinga måste läggas ut. En av orsakerna till att vi inte valde jordvärme.

Kolla om ni inte kan få sånt där bidrag för installation av värmepump, det har ju införts nu vid årsskiftet!

Svar på tråden Ekonomisk vinst med luftvärmepump??