• Joss81

Ont runt naveln - farligt???

Jag känner mig lite orolig. Jag är gravid i v 25 med tvillingar. Tordagens UL visade inga tecken på TTS. Däremot har jag de senaste dagarna varit öm i naveln och lite runt naveln. Nån som vet om det är normalt? Har ni haft öm navel? Hur vet man om det är navelbråck och om det skulle vara det, är det då farligt för bebisarna?

• Svar på tråden Ont runt naveln - farligt???
  • FresnoKiwi95

Jag har också haft ont runt naveln. Känslan är svår att beskriva men det gör jävligt ont. Som att det trycker framåt och är jätte ömt. Läste att det är vanligt men blåmärken i kroppen när man är gravid. Och jag har en väldigt busig pojke i magen. Så det kan vara en förklaring. :) det har hänt flera gånger under denna graviditet. Senast i vecka 36 tror jag.

• BigMami

Jag kan tappa känseln på vissa ställen på magen. Fast jag väntar "bara" en Läskigt!

Du kanske får en navel som ploppar ut?

• Koppkaka

Har för mig att jag också blev öm där, men det var nog pga att sonen sparkade en del där :P

Men navelbråck vid graviditet är väl inte helt ovanligt. Fråga din barnmorska istället.

• Anonym (Normalt)

Det är nog för att den spänns ut mycket nu. Har varit gravid fem ggr och haft obehag runt naveln ibland med alla. Du med två blir det lättare mer krämpor. Det ger sig när kroppen och huden vant sig.

• Joss81

Tack för era svar. Då kanske jag inte behöver oroa mig då... Ska höra med min bm oxå vad hon säger.

• Tigmatropos

Är jättevanligt med smärta runt naveln! Senare vanligt med ont i revbenen. Du är inne i veckor där magen växer med raketfart nu Solig vissa säger att navelsmärtan är det värsta med graviditeten, andra får inte ont alls. Jag hör till sista gruppen än så länge. Har faktiskt väntat på denna navelsmärta men den verkar inte komma. Är snart i v.28 nu. :)

• Joss81
    Tigmatropos skrev 2015-02-16 12:13:02 följande:

Är jättevanligt med smärta runt naveln! Senare vanligt med ont i revbenen. Du är inne i veckor där magen växer med raketfart nu  vissa säger att navelsmärtan är det värsta med graviditeten, andra får inte ont alls. Jag hör till sista gruppen än så länge. Har faktiskt väntat på denna navelsmärta men den verkar inte komma. Är snart i v.28 nu. :)

Vad skönt att höra att det är vanligt. Och i och med att jag väntar två stycken så är magen ungefär lika stor som i v 34 fast jag bara är i v 25 så det är rimligt tidsmässigt att det ömmar i naveln nu.
  • Joss81
    Tigmatropos skrev 2015-02-16 12:13:02 följande:

Är jättevanligt med smärta runt naveln! Senare vanligt med ont i revbenen. Du är inne i veckor där magen växer med raketfart nu  vissa säger att navelsmärtan är det värsta med graviditeten, andra får inte ont alls. Jag hör till sista gruppen än så länge. Har faktiskt väntat på denna navelsmärta men den verkar inte komma. Är snart i v.28 nu. :)

Vad skönt att höra att det är vanligt. Och i och med att jag väntar två stycken så är magen ungefär lika stor som i v 34 fast jag bara är i v 25 så det är rimligt tidsmässigt att det ömmar i naveln nu.
Svar på tråden Ont runt naveln - farligt???