• Lemon29

    Progesteronbehandling = nedsatt immunförsvar?

    Hej,

    Jag har fertilitetsbehandlats i ett drygt år efter svårigheter att bli gravid samt flera missfall (3). Diagnos "åt MFO-hållet". Jag har under tiden tagit Levaxin, för viss förhöjning av TSH-värde (sköldkörteln), och Trombyl. Dessutom Pergotime samt det frågan gäller - progesteron, från ägglossning till mens, huvudsakligen i form av Lutinus men mot slutet Crinone (som passar mig vansinnigt mycket bättre). Livet i övrigt har inte varit särskilt stressigt - lever ganska lugnt sedan en utmattningsdepression för fem år sedan. Men absolut en del psykisk press p.g.a. den ofrivilliga barnlösheten.

    Jag började ta Lutinus (progesteron) i dec 2013. Från september 2014 har jag varit konstant förkyld fram till nu (feb 2015), med uppehåll för två veckor i januari 2015... Virus på virus, inga bakterier - har kollat sänkan regelbundet. Idag känner jag mig lite bättre! Nej! Dagen därpå är det ny förkylning som kryper sig på. Visserligen har jag ett förskolebarn, men han har stått emot förkylningar vansinnigt mycket bättre än mig under tiden, så kan inte riktigt skylla på det. Har aldrig varig med om maken till förkylningar. Blev äntligen gravid igen i slutet av november 2014, utan tidigt missfall, vecka 16 nu! (Neutral cykel efter fyra omgångar Pergotime.) Och då har jag sämre immunförsvar av DEN anledningen har jag förstått - kroppen ska inte stöta ifrån sig embryo/ foster.

    Vad som slagit mig när jag försöker hitta förklaringar till min halvårsförkylning är just det att man som gravid har nedsatt immunförsvar, kanske är det progesteronet som bidrar till detta? Och skulle det i så fall kunna vara förklaringen till mitt nedsatta mående. Kan verkligen tänka mig att kroppen påverkas en hel del av alla dessa hormoner.

    Någon annan som har samma erfarenhet eller någon annan klok reflektion? Har sökt en del på information om detta men inte hittat någonting egentligen.

    Tack på förhand!

Svar på tråden Progesteronbehandling = nedsatt immunförsvar?