• Anonym (örebro 1972)

Korrigera katts beteende

När jag befinner mig i badrummet och uträttar mina behov eller duschar eller gör annat som jag behöver göra ibland, så kan jag se hur katten går fram och tillbaka utanför badrumsdörren. Det är alltså en liten glipa mellan dörr och golv. Katten sticker även in tassen under dörren och försöker dra upp den, vilket givetvis inte går när dörren är låst men jag upplever ändå detta som stressande och obehagligt. Det känns som att den vet vad jag gör och jag känner mig skamsen. Hur får jag katten att sluta med detta? Tacksam

• Svar på tråden Korrigera katts beteende
  • Anonym (Rutan)

när jag duschar sitter min katt oftast i handfatet bredvid. Alltid när jag går på toa försöker de slippa in. Det är nog bara något dom gör..varför känner du dej skamsen? Är det en innekatt? Innekatter tycker ju i allmänhet inte om stängda dörrar. Den e nog bara nyfiken.

• Anonym (örebro 1972)

Ja den är en innekatt nu men jag måste få stänga om mig när jag är i badrummet. Jag behöver vara ensam där. Alla andra dörrar i lägenheten står ju öppna. Jag vill helst inte berätta varför jag skäms utan jag vill veta hur jag kan avvänja katten vid detta beteende.

• Anonym (n)
    Anonym (örebro 1972) skrev 2015-02-16 13:41:05 följande:

Ja den är en innekatt nu men jag måste få stänga om mig när jag är i badrummet. Jag behöver vara ensam där. Alla andra dörrar i lägenheten står ju öppna. Jag vill helst inte berätta varför jag skäms utan jag vill veta hur jag kan avvänja katten vid detta beteende.

nästan alla katter gör så, det går inte att ändra på det. Min katter sitter i knä på mig när jag sitter på toa. 

du kan stänga in katten i t.ex. sovrummet när du ska på toa.
  • Anonym (Vatten)

Katter vill vara där ägaren är, det är därför din katt försöker ta sig in.

Mitt tips är att du tar med en vattenspruta in och spruta på katten när den drar in tassen. Upprepa varje gång du är på toa, till slut borde katten sluta med beteendet.

• Anonym (Catlady)
    Anonym (Vatten) skrev 2015-02-16 13:46:49 följande:

Mitt tips är att du tar med en vattenspruta in och spruta på katten när den drar in tassen. Upprepa varje gång du är på toa, till slut borde katten sluta med beteendet.

Katten kommer aldrig förstå varför den blir sprayad med vatten när den gör så.

Man ska uppmuntra bra beteende och ignorera det dåliga, det är så de lär sig. 
    Det är däremot inget konstigt beteende katten gör utan den följer sin instinkt att vilja vara nära flockledaren, det är bättre att låta den hållas och ta bort stigman som TS känner att katten vet att TS går på toa. Även det ett normalt beteende liksom (oavsett vilket behov som uträttas liksom..) ;)

Min katt gör också så om badrumsdörren är stängd, jag brukar skratta lite åt den söta tassen som sticker in och när jag öppnar dörren för att släppa in den så vill den ändå inte komma in utan bara vill vara nära mig och se vad jag gör. Nyfikna katter ska man inte straffa tycker jag :)  
  • Anonym (Vatten)
    Anonym (Catlady) skrev 2015-02-16 14:10:54 följande:

Katten kommer aldrig förstå varför den blir sprayad med vatten när den gör så.

Man ska uppmuntra bra beteende och ignorera det dåliga, det är så de lär sig. 

Det är däremot inget konstigt beteende katten gör utan den följer sin instinkt att vilja vara nära flockledaren, det är bättre att låta den hållas och ta bort stigman som TS känner att katten vet att TS går på toa. Även det ett normalt beteende liksom (oavsett vilket behov som uträttas liksom..) ;)

Min katt gör också så om badrumsdörren är stängd, jag brukar skratta lite åt den söta tassen som sticker in och när jag öppnar dörren för att släppa in den så vill den ändå inte komma in utan bara vill vara nära mig och se vad jag gör. Nyfikna katter ska man inte straffa tycker jag :)  

Men den kommer att koppla samman toadörren med vattnet och därför kommer den att sluta gå dit. Problemet löst.

Det går faktiskt att uppfostra katter också (även om vissa påstår att det inte går).
  • Anonym (Catlady)
    Anonym (Vatten) skrev 2015-02-16 14:33:06 följande:
    Men den kommer att koppla samman toadörren med vattnet och därför kommer den att sluta gå dit. Problemet löst.

Det går faktiskt att uppfostra katter också (även om vissa påstår att det inte går).
    Klart att det går att uppfostra katter (jag klickertränar min t ex). MEN, att spraya med vatten pga en tass under badrumsdörren kommer inte uppnå rätt mål. I värsta fall kanske t.o.m katten blir rädd för toadörren och sen inte vågar sig in för att använda lådan (om den står i badrummet vill säga). 
    Man får tänka på att de inte alltid förstår våra motiv med att korrigera det dåliga beteendet, därför kör jag alltid på att berömma och uppmuntra det önskvärda beteendet och ignorera bort det dåliga. 
    Så slipper man en katt som blir otrygg och kissar inne sen :) 
  • Anonym (örebro 1972)

Tack for era inlagg. Att stanga in katten i sovrummet nar jag ska till badrummet var en bra ide. Jag har nu tankt over den iden och den ar ganska bra. Dock vet jag ju inte alltid var katten ar innan jag ska till badrummet, sa det verkar ju lite jobbigt att behova leta pa den och bara den till sovrummet varje gang.

Att spruta vatten pa tassen var ocksa en intressant ide. Det gor ingenting om katten blir radd for badrumsdorren for kattladan star i koket. Det ar ju inte sa att jag vill straffa katten for dess nyfikenhet men jag behover verkligen lugn och ro nar jag ar i badrummet, annars tappar jag koncentrationen. Dessutom upplever jag det inte som nyfikenhet. Det kanns som den vill kontrollera mig.

Anonym (n) skrev 2015-02-16 13:45:46 följande:
    nästan alla katter gör så, det går inte att ändra på det. Min katter sitter i knä på mig när jag sitter på toa. 

du kan stänga in katten i t.ex. sovrummet när du ska på toa.
    Anonym (Vatten) skrev 2015-02-16 13:46:49 följande:

Anonym (Catlady) skrev 2015-02-16 14:51:08 följande:
    Klart att det går att uppfostra katter (jag klickertränar min t ex). MEN, att spraya med vatten pga en tass under badrumsdörren kommer inte uppnå rätt mål. I värsta fall kanske t.o.m katten blir rädd för toadörren och sen inte vågar sig in för att använda lådan (om den står i badrummet vill säga). 
    Man får tänka på att de inte alltid förstår våra motiv med att korrigera det dåliga beteendet, därför kör jag alltid på att berömma och uppmuntra det önskvärda beteendet och ignorera bort det dåliga. 
    Så slipper man en katt som blir otrygg och kissar inne sen :) 
  • Anonym (tagg)
    Anonym (örebro 1972) skrev 2015-02-16 15:59:26 följande:

Tack for era inlagg. Att stanga in katten i sovrummet nar ja

Att spruta vatten pa tassen var ocksa en intressant ide. Det gor ingenting om katten blir radd for badrumsdorren for kattladan star i koket. Det ar ju inte sa att jag vill straffa katten for dess nyfikenhet men jag behover vertilln lugn och ro nar jag ar i badrummet, annars tappar jag koncentrationen. Dessutom upplever jag det inte som nyfikenhet. Det kanns som den vill kontrollera mig.

Känns det som att katten försöker kontrollera dig? Vill du utveckla?
  • nokitus
    Anonym (örebro 1972) skrev 2015-02-16 15:59:26 följande:

Tack for era inlagg. Att stanga in katten i sovrummet nar jag ska till badrummet var en bra ide. Jag har nu tankt over den iden och den ar ganska bra. Dock vet jag ju inte alltid var katten ar innan jag ska till badrummet, sa det verkar ju lite jobbigt att behova leta pa den och bara den till sovrummet varje gang.

Att spruta vatten pa tassen var ocksa en intressant ide. Det gor ingenting om katten blir radd for badrumsdorren for kattladan star i koket. Det ar ju inte sa att jag vill straffa katten for dess nyfikenhet men jag behover verkligen lugn och ro nar jag ar i badrummet, annars tappar jag koncentrationen. Dessutom upplever jag det inte som nyfikenhet. Det kanns som den vill kontrollera mig.

Eller så bör du kanske ha valt ett annat husdjur än katt...speciellt om du är rädd för att den vill kontrollera dig.
  • Anonym (n)

är du möjligen lite paranoid?

• Anonym (örebro 1972)
    Anonym (tagg) skrev 2015-02-16 16:04:03 följande:
    Känns det som att katten försöker kontrollera dig? Vill du utveckla?
    Ja alltsa att den vill ertappa mig nar jag ar upptagen med vissa saker.
    nokitus skrev 2015-02-16 16:04:43 följande:
    Eller så bör du kanske ha valt ett annat husdjur än katt...speciellt om du är rädd för att den vill kontrollera dig.
    Nej jag ar inte radd! Det ar jag som bestammer! Det har snokeriet utanfor dorren maste bort, darfor ber jag om rad om hur jag kan ta bort detta beteende. Forutom detta har vi en mycket god kontakt och den vill garna ligga pa min mage nar jag tittar pa TV.

• Fundersam02

Jag tror att det handlar om att katten inte gillar att dörren är stängd. Den undrar var det händer där bakom. Har du provat att öppna dörren och släppa in den? Kanske nöjer den sig med att gå in och få en klapp och sedan gå ut igen. Så funkade min katt.

• Anonym (M)

Du måste prata med katten. Visa att det är oacceptabelt.

• Anonym (tagg)

Men har du frågat katten vad den är ute efter? i värsta fall, har ni provat familjerådgivning?

• Anonym (lol)
    Anonym (örebro 1972) skrev 2015-02-16 16:13:21 följande:
    Ja alltsa att den vill ertappa mig nar jag ar upptagen med vissa saker.
    nokitus skrev 2015-02-16 16:04:43 följande:
    Nej jag ar inte radd! Det ar jag som bestammer! Det har snokeriet utanfor dorren maste bort, darfor ber jag om rad om hur jag kan ta bort detta beteende. Forutom detta har vi en mycket god kontakt och den vill garna ligga pa min mage nar jag tittar pa TV.

Ertappa? Vad gör du där inne i badrummet?
  • Anonym (örebro 1972)
    Fundersam02 skrev 2015-02-16 16:13:50 följande:

Jag tror att det handlar om att katten inte gillar att dörren är stängd. Den undrar var det händer där bakom. Har du provat att öppna dörren och släppa in den? Kanske nöjer den sig med att gå in och få en klapp och sedan gå ut igen. Så funkade min katt.

Tack för ditt svar Fundersam02. Du gav mig en bra ide nu. Jag ska låta katten få vara med i badrummet de gånger jag inte gör något särskilt där, så kanske intresset avtar sedan.
    Anonym (lol) skrev 2015-02-16 16:41:37 följande:
    Ertappa? Vad gör du där inne i badrummet?
    Nej, det vill jag inte svara på! Jag gör inget särskilt där. Nu är tråden avslutad.

Svar på tråden Korrigera katts beteende