Tack for era inlagg. Att stanga in katten i sovrummet nar jag ska till badrummet var en bra ide. Jag har nu tankt over den iden och den ar ganska bra. Dock vet jag ju inte alltid var katten ar innan jag ska till badrummet, sa det verkar ju lite jobbigt att behova leta pa den och bara den till sovrummet varje gang.
Att spruta vatten pa tassen var ocksa en intressant ide. Det gor ingenting om katten blir radd for badrumsdorren for kattladan star i koket. Det ar ju inte sa att jag vill straffa katten for dess nyfikenhet men jag behover verkligen lugn och ro nar jag ar i badrummet, annars tappar jag koncentrationen. Dessutom upplever jag det inte som nyfikenhet. Det kanns som den vill kontrollera mig.
Anonym (n) skrev 2015-02-16 13:45:46 följande:
nästan alla katter gör så, det går inte att ändra på det. Min katter sitter i knä på mig när jag sitter på toa.
du kan stänga in katten i t.ex. sovrummet när du ska på toa.
Anonym (Vatten) skrev 2015-02-16 13:46:49 följande:
Katter vill vara där ägaren är, det är därför din katt försöker ta sig in.
Mitt tips är att du tar med en vattenspruta in och spruta på katten när den drar in tassen. Upprepa varje gång du är på toa, till slut borde katten sluta med beteendet.
Anonym (Catlady) skrev 2015-02-16 14:51:08 följande:
Klart att det går att uppfostra katter (jag klickertränar min t ex). MEN, att spraya med vatten pga en tass under badrumsdörren kommer inte uppnå rätt mål. I värsta fall kanske t.o.m katten blir rädd för toadörren och sen inte vågar sig in för att använda lådan (om den står i badrummet vill säga).
Man får tänka på att de inte alltid förstår våra motiv med att korrigera det dåliga beteendet, därför kör jag alltid på att berömma och uppmuntra det önskvärda beteendet och ignorera bort det dåliga.
Så slipper man en katt som blir otrygg och kissar inne sen :)