uppfostran bestraffning
Jag skulle vilja ha råd och tips av er. Vad tycker ni om detta:
Två barn sitter och leker med My little ponnyhästar på ett av barnens rum.
Det äldre av de två barnen vill ta av kläderna på en ponny häst och det yngre vill att kläderna ska sitta kvar.
Den äldre klär av hästen kläderna och då protesterar den yngre högljudt genom att skrika. Då säger ett tredje barn till de vuxna att den yngsta skriker.
I den familjen blir barnen straffade om de skriker. Men de blir även straffade om de gnäller. Eller om de bråkar eller slåss.
Straffet för något av ovanstående är följade:
Först får man sitta still på en stol i hallen i samma antal minuter som man är gammal. Tex. Två år innebär två minuter på stolen. Där efter ska man vara ensam på sitt rum resten av dagen. Man får inte leka med något annat barn. Man får inte använda tex. iPad, dator, mobil eller se på tv på resten av dagen. Man får inte heller någon puss eller kram på resten av dagen. Man får inte vara med på kvällen och lyssna på saga med de andra barnen. Man får ingen godnattpuss eller godnattkram när det är dags att sova.
Straffet innebär alltså att allt ovanstående händer.
Vad tycker ni om detta?
Och jag undrar särskilt vad ni som är utbildade barnskötare eller förskolelärare anser om detta.
Tips och länkar på forskning i ämnet mottages tacksamt.
Jag vill att mina barn ska ha det bra både hemma hos sin mamma och hemma hos sin pappa.