• Bara Sarah

sväljer sååå mycket luft!! vad kan hjälpa??

har en pojke på sju veckor som har såå himla mycket gaser i agen. Vi använder oss utav minifom men vi har fortfarande en hel del problem. Jag var hos doktorn idag och hon lyssnade medan jag ammade och sa att sväljer otrooligt mycket luft vid amning så det var inte så konstigt att han har såna gaser i magen.. så klart!

jag hörde någonstans att man kan förhindra att det sväljs mycket luft med sådan amningsnapp tex! någon som vet något tips??

hjälp!!

• Svar på tråden sväljer sååå mycket luft!! vad kan hjälpa??
  • LyNxQ

Man kan prova att hålla barnet mer upprätt när man ammar

• Cornflake girl

..och hjälpa bebisen o rapa någon gång mitt i amningen.

• Signum

Magmassage är toppen vid gaser! Min kille svalde ännu mer luft med amningsnapp. Han var nog tre månader när han förstod hur han skulle äta, utan att hetsa och svälja luft.

• Hallonpaj

Taget är det absolut viktigaste! Det beror ofta på att barnet inte har ett riktigt bra tag om bröstet. Prova att variera amningsställningen också, testa att ligga om du brukar sitta eller tvärtom. Du kan hålla barnet mer upprätt i famnen också, det kan hjälpa.

Kommer mjölken väldigt fort eller har du väldigt mycket mjölk så att det kan bero på det? I så fall kan du prova att amma på samma bröst flera gånger i rad.

• Marlene B

Min dotter hade också jätteproblem med luft i magen...vissa bebisar blir det bara så för finns inte något man kan göra...ja, förrutom att få dom att rapa...det fungerade att sätta upp henne i sittande ställning efter ammningen, eller lägga henne över soffarmstödet (men man får hålla i dom ordentligt då), även att ligga på magen fungerade men inte så bra som det andra det är lite tips på saker du kan testa om du nu inte redan gjort det! lycka till

• lollsan

Jag håller med "Lillbudda"...prova att ligga ner o amma. Ofta så suger barnet inte lika glupskt när man ligger ner.

• Jenny314

jag rekomenderar inte amningsnapp. Har haft det sedan min dotter föddes och hon får i sig så mycket luft när hon äter. Jag pumpar ur och ger på flaska, då mår hon mycket bättre.
    Visst saknar man närheten när man ammar, men Agnes mår så mycket bättre och är mycket lugnare.

• Bara Sarah

Jag har provat att öka dosen med minifom men han kräks så himla mycket. dels utan minfomet sen ännu mer MED!! han är så glupsk över huvud taget så jag får rapa honom ett par gånger per amning. det är väl bara att bita i det sura äpplet, så småningom funkar ju även tarmarna bättre och då kan han väl få ur luften lättare... lilla pyret, det gör ont i ett mamma hjärta när man ser att han blir alldles röd i ansiktet innan det låter som nån krigar i brallan på honom...

• Qetesh

Jag kände_fast det kan ha varit inbillning_att det blev så när Nea var mkit hungrig.
    Kanske kan testa att amma en kvart tidigare lr nåt?

Kram//MissQ
  • Lillbudda

Ja att försöka hinna lägga honom till bröstet före han kommer på att han är hungrig kan nog vara en bra idé!
    Min son kräktes framt ill han var sju månader. Det gav sig! Men magknip har han aldrig haft...

Svar på tråden sväljer sååå mycket luft!! vad kan hjälpa??