• jullantrullan

Kräsen hund!!

Hej !!

Min hund är väldigt kräsen när det kommer till sin egen mat, hon är en blandras 75% border collie och 25% jakt labrador och är nu 7 månader. Till en början hade hon samma valpfoder som hon fick hos valpfödaren som var Proplan puppy, men när hon började äta dåligt bytte jag mat till orijen puppy men det är samma sak där går fram luktar på mat sen går hon, har börjat ställt upp maten har förbättras lite men inte mycket. Har testat det flesta aptitretare men inget duger. Hon är frisk annars älskar att äta andras mat (hennes mammas) men hennes egen duger inte, hon börjar bli väldigt smal och det oroar mig.

Mvh Julia och Skype

• Svar på tråden Kräsen hund!!
  • Dexter dot com

Många hundar behöver jobba för maten dvs du ger den som belöning när ni tränar, stoppar den i en aktiveringsboll, kastar ut den på gräsmattan så hon får leta efter den, lägga maten i slutet på ett spår
    Vissa äter sämre om dom inte aktiveras ordentligt. Hur aktiveras hon förutom motion?
    Andra är bara kräsna och då får man tex toppa med kattmat. ge 2 olika sorters foder, handmata, byta till färskfoder.
    Vad äter den andra hunden för foder och varför inte ge henne det?

• celluliten

Jag upplever det som ganska vanligt att unghundar krånglar med maten - men ingen frisk hund svälter sig till döds!

Ta henne till vet och kolla så allt är ok med henne, tänder, hals kan vara nått som gör ont och då vill man kanske inte äta så mycket.

Men oftast ger det sig med tiden, byt inte foder varje gång hon slutar äta utan erbjud mat 2 gånger om dagen, börjar hon inte äta på 5 min så ta bort skålen och servera inget (inga ben, inget godis) förrän nästa gång det är dags att äta. Hon kommer att äta förr eller senare.

Jag har haft kinkiga unghundar förr, med den ena funkade ovanstående och med den andra funkade det att ställa fram maten över natten. Han åt på nätterna, och maten var nästan alltid slut på morgonen.

• jullantrullan

Detxter, vi tränar nosework och mycket aportering ute samt lydnadsövningar i hemmet. Vid sommaren ska vi gå en utbildning i freestyle så aktivitet har hon , hennes mamma bor inte hos oss utan hos uppfödarna och hon äter orijen diet

• Fral13

Vår hund är också en kräsen filur. För vår del slutade det med färskfoder. Det tycker hon om. Hon föredrar att jobba innan maten. Så hon äter bättre efter promenaden än innan osv.
    Vi ger henne även torrfoder i en aktivitetsboll, äggkartonger mm som hon måste öppna för att komma åt det. Då slinker det mesta ner. :p

Svar på tråden Kräsen hund!!