Återkommande svinkoppor
Jag är en 16 årig tjej som ständigt drabbas av hudinfektionen svinkoppor. Det började förra året, i oktober ungefär. Såg att jag hade en röd prick under munnen som jag trodde var en finne och hade aldrig hört talas om svinkoppor förut. Men redan dagen efter vaknar jag upp med en till vid hakan och förstod direkt att det inte var finnar, de började bli större och så småningom blev de gula och variga.
Mina föräldrar tog kontakt med hälsocentralen och de sa direkt att det var svinkoppor och gav dom vanliga tipsen att ha på alsollösning, tvätta med tvål och vatten osv. Gjorde det men dom blev bara större och större så tillslut fick jag utskrivet salvan altargo som gjorde ett underverk! Men bara för stunden. Cirka en månad efter fick jag en på kinden som gick bort med tee tree oil och en på pannan som gick bort tillslut med samma sak. Men vid jul dök nästa koppa upp, på samma ställe som den första jag fick av alla. Den vägrade ge med sig så jag var tvungen att använda altargosalvan igen som hjälpte på en gång.
Men i januari var det dags igen, en ny, på kinden. Började som en liten prick men blev galet stor så jag fick utskrivet penicillin som hjälpte hur bra som helst. Har under dom senaste veckorna varit så glad men så orolig att det ska återkomma men gissa vad? Kommer hem från skolan och ser en röd prick under munnen igen, jag vet att det är en ny svinkoppa för dom ser ut så i början.
Vet att detta låter överdrivet men jag börjar snart tappa livmotivationen. Jag har en pojkvän som jag nästan aldrig kan träffa för att jag ständigt drabbas. Ska jag ha så här hela livet? Och jag kan ju inte ta penicillin hela tiden. Det som är obegripligt är varför det återkommer? Jag duschar varje dag, byter ofta sängkläder, byter handdukar och tvättar händerna mer än nödvändigt.
Vet någon några tips eller vad jag ska ta mig till? Det börjar bli så sjukt jobbigt.