• Anonym (Förvirrad)

Utredningshem

Jag skulle vilja ha era erfarenheter om utredningshem, såväl positiva som negativa? Om man tackar nej och istället genomgår massa andra "krav" för att barnen ska få det så bra som möjligt, har man fortfarande möjligheten att få umgås fritt med sina barn? Den ena föräldern anses lämplig.

• Svar på tråden Utredningshem
  • Anonym (Soc.)

Utredningshem för förälder och barn är ExTREMT dyrt. Vi kan snacka kostander för typ 7000 kr per dygn för ett barn och en förälder, finns det fler barn blir det givetvis ännu dyrare. När oron är så pass allvarlig att man föreslår en sådan insats så kan man utgå ifrån att nästa steg är ett LVU om man tackar nej till en sådsn frivillig utredningsplats. Om man bedömt att andra insatser varit möjliga så skulle man aldrig ens föreslå utredningshem.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Soc.) skrev 2015-02-16 21:00:28 följande:

Utredningshem för förälder och barn är ExTREMT dyrt. Vi kan snacka kostander för typ 7000 kr per dygn för ett barn och en förälder, finns det fler barn blir det givetvis ännu dyrare. När oron är så pass allvarlig att man föreslår en sådan insats så kan man utgå ifrån att nästa steg är ett LVU om man tackar nej till en sådsn frivillig utredningsplats. Om man bedömt att andra insatser varit möjliga så skulle man aldrig ens föreslå utredningshem.

Tack för svar.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-02-17 07:57:56 följande:

Tack för svar.

Äh lyssna inte på dravlet! Har bott på utredningshem och det är som att bo var som helst. Dyrt för mig som förälder var det dock. Men personalen såg jag i snitt max 10 min per dag, skötte mig och barnet helt själv resterande tid.

Ingen i området förstod att vi var på utredning.

Flyttade hem sen och inga fler insatser har gjorts. Totalt meningslöst är det.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (.....) skrev 2015-02-17 08:06:39 följande:

Äh lyssna inte på dravlet! Har bott på utredningshem och det är som att bo var som helst. Dyrt för mig som förälder var det dock. Men personalen såg jag i snitt max 10 min per dag, skötte mig och barnet helt själv resterande tid.

Ingen i området förstod att vi var på utredning.

Flyttade hem sen och inga fler insatser har gjorts. Totalt meningslöst är det.

Kan du specificera vad i mitt svar som var "dravel"...?

På vilket sätt var det dyrt för dig som förälder? På utredningshem behöver man inte betala något själv. Känns som om du missförstått något.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Soc.) skrev 2015-02-16 21:00:28 följande:

Fast jag undrar hur det är med det. Ibland verkar det som om socialsekreterarna gör så bara för att dom kan. Bara för att dom vill visa sin makt över föräldrarna. Den familj och den ensamstående mamma jag tänker på nu, var det absolut inget fel på. Det verkar ännu knasigare att de blev utsatta för detta, när man får veta att det kostar så mycket för samhället. Och sedan hinner soc inte med de VERKLIGA fallen, som Yara-fallet..?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Soc.) skrev 2015-02-17 09:18:17 följande:

På vilket sätt var det dyrt för dig som förälder? På utredningshem behöver man inte betala något själv. Känns som om du missförstått något.
    Hon kanske menar "dyrt" i bildlig bemärkelse..? Dyrt på det sättet att det var kränkande, att hon blev utskämd för släkt och vänner som kanske slutade umgås med henne för att de trodde att det MÅSTE vara något fel när samhället tar till en så extrem åtgärd. Hon kanske fick sluta på sitt jobb, inte fick förlängt vikariat eller liknande (hemmen ligger ju ofta på annan ort också så jobbet kan inte skötas). Det blir svårt att göra karriär eller ha politiska uppdrag om något sådant blir känt, även om man blir "frikänd" efteråt, för folk TROR att det måste ha varit värre grunder än det var.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Soc.) skrev 2015-02-17 09:18:17 följande:

Hon kanske menar "dyrt" i bildlig bemärkelse..? Dyrt på det sättet att det var kränkande, att hon blev utskämd för släkt och vänner som kanske slutade umgås med henne för att de trodde att det MÅSTE vara något fel när samhället tar till en så extrem åtgärd. Hon kanske fick sluta på sitt jobb, inte fick förlängt vikariat eller liknande (hemmen ligger ju ofta på annan ort också så jobbet kan inte skötas). Det blir svårt att göra karriär eller ha politiska uppdrag om något sådant blir känt, även om man blir "frikänd" efteråt, för folk TROR att det måste ha varit värre grunder än det var.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-02-17 09:24:17 följande:

Fast jag undrar hur det är med det. Ibland verkar det som om socialsekreterarna gör så bara för att dom kan. Bara för att dom vill visa sin makt över föräldrarna. Den familj och den ensamstående mamma jag tänker på nu, var det absolut inget fel på. Det verkar ännu knasigare att de blev utsatta för detta, när man får veta att det kostar så mycket för samhället. Och sedan hinner soc inte med de VERKLIGA fallen, som Yara-fallet..?

Hur ska man veta vilka fall som är "verkliga" utan att utreda?

Jag känner inte alls igen bilden att man skulle göra dyra placeringar pga nån slags maktgalenhet eller prestige. Precis som inom alla yrkesgrupper finns det en del personer som är på fel plats, men en överväldigande majoritet är människor som vill göra gott. Det är morsor, farsor, någons dotter, någons brorsa någons farmor, några bor på landet andra på stan, några gillar hundar några åker hoj eller knypplar. Vi är som vilka människor som helst och det känns djupt orättvist att stämplas med nån slags ondskestämpel när man valt ett yrke för att man önskar hjälpa andra människor, trots dåligt betalt och vedervärdig arbetsbelastning. Hursomhelst så är det knappast en enskild socialsekreterare som fattar ett beslut som kostar kanske 10.000 per dygn under flera månaders tid. Sådana insatser är inga man får igenom i första taget och skulle man göra sånt bara för att man "kan" så kan jag lova dig att man inte skulle bli långvarig på arbetsplatsen.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-02-17 09:26:53 följande:

Jag frågade just för att jag önskade att hon klargjorde vad hon menade med dyrt...
  • Anonym (Förvirrad)

Jag ska försöka se det här erbjudandet om utredningshem som något positivt. Jag vet att mina barn inte far illa och har därmed inget att dölja. Det är jag som har hamnat i en svår depression och min man är fullt kapabel. Jag förstår att soc är oroliga och jag hoppas att vi på utredningshem kan få någon hjälp och att jag mår bra när vi flyttar hem igen.

Soc: Kan du förklara lite mer för mig hur det är på utredningshem, hur det fungerar och så vidare.

• Anonym (deprimerad)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-02-17 18:06:32 följande:

Jag ska försöka se det här erbjudandet om utredningshem som något positivt. Jag vet att mina barn inte far illa och har därmed inget att dölja. Det är jag som har hamnat i en svår depression och min man är fullt kapabel. Jag förstår att soc är oroliga och jag hoppas att vi på utredningshem kan få någon hjälp och att jag mår bra när vi flyttar hem igen.

Soc: Kan du förklara lite mer för mig hur det är på utredningshem, hur det fungerar och så vidare.

Det låter ju konstigt med utredningshem om pappan är helt kapabel att axla ansvaret. Jag är själv gravt deprimerad och här har pappan brister i sitt föräldraskap. Det har inte ens varit tal om utredningshem. Det enda vi har är att en familjepedagog kommer 1-2 ggr i veckan, mest för att jag ska ha nån att prata med. Det är för övrigt vi själva som valt att koppla in soc just pga pappans brister och jag blev sjuk under "behandlingstiden".
  • Anonym (.....)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-02-17 18:06:32 följande:

Såhär var det för oss:

Vi bodde i en 3 rummare som var väldigt fin med öppen spis och allt.

Ingen av de andra intagna bodde nära oss.

Gick upp på morgonen, åt frukost och gick med barnet till förskolan. Därefter gick jag in i huset och sa hej till personalen ett par minuter.

Efter det "jobbade" jag i 3 timmar innan jag gick hem och åt lunch.

Sedan brukade jag surfa på datorn, åka och shoppa, träffa nån kompis, träna, tvätta eller nåt.

Sedan hämta barnet och då gick vi ofta hem till någon som har barn i samma ålder eller åkte in till "stan" innan det var dags för middag, dusch och nattning.

Vid 19 tiden knackade nån i personalen på och sa godnatt.

Jag menar att det vart dyrt både känslomässigt att förlora jobbet, sa till mina vänner att jag fått jobb i en annan stad ett tag och skulle flytta. Alla tyckte det var konstigt men sanningen hade varit ännu konstigare för mina vänner.

Inte ens personalen förstod varför vi var där.

Har fortfarande vänner därifrån fast detta var många år sen.

Sen är det inte gratis utan föräldrarna betalar för sin ofrivilliga placering. Kommer inte ihåg hur mkt, men dyrt var det.

Absolut bland det värsta jag varit med om, mådde otroligt dåligt där - det gjorde jag inte innan.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Soc.) skrev 2015-02-17 09:38:19 följande:

Hur ska man veta vilka fall som är "verkliga" utan att utreda?

Jag känner inte alls igen bilden att man skulle göra dyra placeringar pga nån slags maktgalenhet eller prestige. Precis som inom alla yrkesgrupper finns det en del personer som är på fel plats, men en överväldigande majoritet är människor som vill göra gott. Det är morsor, farsor, någons dotter, någons brorsa någons farmor, några bor på landet andra på stan, några gillar hundar några åker hoj eller knypplar. Vi är som vilka människor som helst och det känns djupt orättvist att stämplas med nån slags ondskestämpel när man valt ett yrke för att man önskar hjälpa andra människor, trots dåligt betalt och vedervärdig arbetsbelastning. Hursomhelst så är det knappast en enskild socialsekreterare som fattar ett beslut som kostar kanske 10.000 per dygn under flera månaders tid. Sådana insatser är inga man får igenom i första taget och skulle man göra sånt bara för att man "kan" så kan jag lova dig att man inte skulle bli långvarig på arbetsplatsen.

Jag anser att min placering ENBART handlade om maktgalenhet och prestige och jag är långt ifrån ensam om att ha råkat ut för det! Extremt vanligt till barnens olycka!
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (deprimerad) skrev 2015-02-20 19:52:26 följande:
    Det låter ju konstigt med utredningshem om pappan är helt kapabel att axla ansvaret. Jag är själv gravt deprimerad och här har pappan brister i sitt föräldraskap. Det har inte ens varit tal om utredningshem. Det enda vi har är att en familjepedagog kommer 1-2 ggr i veckan, mest för att jag ska ha nån att prata med. Det är för övrigt vi själva som valt att koppla in soc just pga pappans brister och jag blev sjuk under "behandlingstiden".
    Jo, det verkar liksom inte finnas någon konsekvens. Det verkar helt godtyckligt vem som ska tvingas till omfattande, integritetskränkande utredningar på hem med personal dygnet runt, och vilka som får stanna hemma och bara får ett besök en gång i veckan. Om ens det. Jag tänker t.ex. på familjen i Sundsvall som hade lämnat sin ettåriga dotter med bajsiga blöjor, massa flugor och en halvt ihjältörstad hund. Dom hade redan varit föremål för soc insatser, och soc hade fått massor av anmälningar nu också. Ändå hade de ingen koll alls på familjen...
  • Anonym (Undrar)

Ett annat problem är att familjer med helt olika problematik (eller UTAN problematik...) föses ihop på samma ställe. T.ex. f.d. prostituerade, kriminella och narkomaner, personer med grav ADHD och andra störningar och psykiska sjukdomar, personer som suttit för misshandel... föses ihop med vanliga, ordentliga, snälla - kanske blyga och hjälplösa - människor, och förväntas göra en massa saker tillsammans. I INGET annat sammanhang (utom fängelse, men då har man i alla fall gjort något för att förtjäna det) skulle samhället kunna göra så mot vuxna människor!

Och dom har ju hela tiden barnet som pant. Om föräldrarna flyr så kan de ta barnen ifrån dem. Så föräldrarna måste stå ut även om de är rädda för de andra boende där hela tiden!

• Anonym (.....)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-02-22 19:48:43 följande:

Ett annat problem är att familjer med helt olika problematik (eller UTAN problematik...) föses ihop på samma ställe. T.ex. f.d. prostituerade, kriminella och narkomaner, personer med grav ADHD och andra störningar och psykiska sjukdomar, personer som suttit för misshandel... föses ihop med vanliga, ordentliga, snälla - kanske blyga och hjälplösa - människor, och förväntas göra en massa saker tillsammans. I INGET annat sammanhang (utom fängelse, men då har man i alla fall gjort något för att förtjäna det) skulle samhället kunna göra så mot vuxna människor!

Och dom har ju hela tiden barnet som pant. Om föräldrarna flyr så kan de ta barnen ifrån dem. Så föräldrarna måste stå ut även om de är rädda för de andra boende där hela tiden!

Precis så är det! Som tur är behövde inte jag och mitt barn träffa de andra intagna särskilt ofta.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-02-22 19:48:43 följande:

Oj, nu gör du mig orolig. Vi är helt vanliga människor, jag är inte rädd för min egen skull men jag blir rädd för barnens skull. Jag vill inte att dom ska bli lidande av situationen.
  • Anonym (.....)

Vet du var ni ska? När soc tvingade mig och mitt barn satte jag mig och ringde upp och valde hem själv. Mycket bättre tror jag.

Svar på tråden Utredningshem