• Anonym (Nojig)

NÅGON POLIS HÄR?? Eller någon snnan inom SOS-verksamheten?

Snälla kan någon hjälpa mig så jsg kan sova i natt!

Någon polis här som kan svara på riktigt??

Jag har nyligen varit med om en grej och efter det nu så har jag plötsligt börjat bli sjukt nojig och får nästan ångest.

Den grejen som gör att jag inte kan sova är att jag är rädd för hur polisen skulle kunna ta sig in till mig om jag behövde deras hjälp.

Jag bor i ett innergårdshus. Det behövs portkod både till detta hus och gatuhuset. Men efter kl.22 så krävs det nyckel, portkoden är alltså avstängd. Jag bor på 3:e våningen, alltså inte klättringsbar.

Om jag larmar polisen akut och behöver deras hjälp i mitt hem och portkoden inte går att använda, hur kommer då polisen in???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-17 00:27
    INGEN POLIS HÄR???

• Svar på tråden NÅGON POLIS HÄR?? Eller någon snnan inom SOS-verksamheten?
  • Anonym (b)
    Anonym (Nojig) skrev 2015-02-16 19:39:50 följande:

Snälla kan någon hjälpa mig så jsg kan sova i natt!

Någon polis här som kan svara på riktigt??

Jag har nyligen varit med om en grej och efter det nu så har jag plötsligt börjat bli sjukt nojig och får nästan ångest.

Den grejen som gör att jag inte kan sova är att jag är rädd för hur polisen skulle kunna ta sig in till mig om jag behövde deras hjälp.

Jag bor i ett innergårdshus. Det behövs portkod både till detta hus och gatuhuset. Men efter kl.22 så krävs det nyckel, portkoden är alltså avstängd. Jag bor på 3:e våningen, alltså inte klättringsbar.

Om jag larmar polisen akut och behöver deras hjälp i mitt hem och portkoden inte går att använda, hur kommer då polisen in???

Förslagsvis att du eller någon granne går ner och släpper in polisen.

Annars så kan polisen slå sönder rutan till dörren i trapphuset för att ta sig in.
  • Anonym (*****)

Bor ingen på första våningen?

• Anonym (*****)

Sedan är ju frågan hur de ska komma in i din lägenhet om de kommer in i porten?

Om du inte kan öppna porten kan du ju inte öppna din dörr.

• Anonym (Nojig)
    Anonym (*****) skrev 2015-02-16 19:44:12 följande:

Bor ingen på första våningen?

Nej, ingen bor på första våningen.

Jag vet, hur ska de komma in i porten och/lägenheten....går det inte? Är jag helt utlämnad till idioten som då är i mitt hem och skadar mig.
  • Anonym (hjk)

Vid fara för liv så bryter de upp dörren, de tar sig in snabbt om det behövs. 

Vad är det du varit med om?

• Anonym (*****)
    Anonym (Nojig) skrev 2015-02-16 19:48:41 följande:

Jag vet, hur ska de komma in i porten och/lägenheten....går det inte? Är jag helt utlämnad till idioten som då är i mitt hem och skadar mig.
    Varför släppa in idioten?
  • Anonym (Brevbäraren)

Sådan där fjärrkontroll som postis har till koddosan, funkar inte den heller efter kl 10? Har inte polisen sådana? Det trodde jag.

• Anonym (Ta' dig samman!)

Samla alla dina 7 nu, och försök ta dig ur lägenheten så fort du bara kan. Fly till en granne? Har du små barn? tar dem under armen, och passa på att sticka ut när han går på toa? Eller kan du låsa in dig på toa och smsa 112? Det låter ju läskigt. Stackare! Men om du nu har möjlighet att sitta här på familjeliv och "nöja" dig, då kan du väl kontakta polisen? Eller om inte det behövs, socialjouren? Du, vad handlar det här om?

• Anonym (Nojig)
    Anonym (hjk) skrev 2015-02-16 19:49:47 följande:

Vid fara för liv så bryter de upp dörren, de tar sig in snabbt om det behövs. 

Vad är det du varit med om?

Säkert? Alltså portdörren är riktigt rejäl. Den har några små lindra glasrutor så kanske att se kan krossa det... Min ytterdörr har ju såklart ingen glasruta så då vet jag inte.

Nej alltså jag blev "bara" lite överfallen i en mörk park och blev väldigt skärrad, rädd och ledsen då. Allt blev väldigt dramatiskt den natten. Polisen var väldigt fin mot mig då.....så just nu så vill jag liksom vara inom polisens räckhåll om jag skulle behöva igen. Det är ju bara hjärnspöken, men jag kan inte somna med dem..
  • Anonym (Nojig)
    Anonym (Ta' dig samman!) skrev 2015-02-16 19:59:54 följande:

Samla alla dina 7 nu, och försök ta dig ur lägenheten så fort du bara kan. Fly till en granne? Har du små barn? tar dem under armen, och passa på att sticka ut när han går på toa? Eller kan du låsa in dig på toa och smsa 112? Det låter ju läskigt. Stackare! Men om du nu har möjlighet att sitta här på familjeliv och "nöja" dig, då kan du väl kontakta polisen? Eller om inte det behövs, socialjouren? Du, vad handlar det här om?

Tack för omtänksamt svar. Men det är inte riktigt så. Inte alls så illa. Läs svaret precis ovanför detta, om jag nu gjorde mig förstådd där..
  • Anonym (Ta' dig samman!)

Oj, förlåt då. Trodde bara att "han var där med dig i lägenheten" just nu.

Men då är det ångest, och då behöver du någon att prata med? Kan du inte ringa till  vuxenpsyk akuten, eller jourhavande medmänniska? vet hur det känns, blev "växtryckt" i lördags, och bröt ihop. Låser allt omkring mig, och har ingen väska på ett bra tag. Läskigt.

• Anonym (Qwe)

Vanliga portar har 2 portkoder. En vanlig som är offentlig. Denna kan vara tidstyrd som din är. Den andra koden är en områdeskod som alla hus inom ett visst område har. Denna är inte offentlig och kan användas dygnet runt av behöriga.

Med andra ord, polis, räddningstjänst och så vidare använder den andra koden i nödfall.

• Anonym (hjk)
    Anonym (Nojig) skrev 2015-02-16 20:01:43 följande:

Säkert? Alltså portdörren är riktigt rejäl. Den har några små lindra glasrutor så kanske att se kan krossa det... Min ytterdörr har ju såklart ingen glasruta så då vet jag inte.

Nej alltså jag blev "bara" lite överfallen i en mörk park och blev väldigt skärrad, rädd och ledsen då. Allt blev väldigt dramatiskt den natten. Polisen var väldigt fin mot mig då.....så just nu så vill jag liksom vara inom polisens räckhåll om jag skulle behöva igen. Det är ju bara hjärnspöken, men jag kan inte somna med dem..

Förstår att det måste varit en hemsk upplevelse. Med största sannolikhet kommer det inte hända igen men det kanske inte ger dig så mycket ro just nu. Går du och pratar med någon om händelsen? Du behöver dock inte oroa dig, dom tar sig som sagt in om dom måste.
    Anonym (Nojig) skrev 2015-02-16 19:48:41 följande:

Men hur ska idioten komma in tänker du?
  • Anonym (Nojig)
    Anonym (hjk) skrev 2015-02-16 20:28:04 följande:

Förstår att det måste varit en hemsk upplevelse. Med största sannolikhet kommer det inte hända igen men det kanske inte ger dig så mycket ro just nu. Går du och pratar med någon om händelsen? Du behöver dock inte oroa dig, dom tar sig som sagt in om dom måste.

Nej det kommer säkert inte hända igen. Jag var först väldigt orolig över ev kommande polisförhör, men nu när det är bortgjort så kom denna rädsla.

Jag har fått olika alternativ till samtalsstöd, men har sedan tidigare kontakt med en psykolog...jag ska berätta vad som hänt för henne också.
  • Anonym (Nojig)
    Anonym (Ta' dig samman!) skrev 2015-02-16 20:20:54 följande:

Oj, förlåt då. Trodde bara att "han var där med dig i lägenheten" just nu.

Men då är det ångest, och då behöver du någon att prata med? Kan du inte ringa till  vuxenpsyk akuten, eller jourhavande medmänniska? vet hur det känns, blev "växtryckt" i lördags, och bröt ihop. Låser allt omkring mig, och har ingen väska på ett bra tag. Läskigt.

Jo så är det säkert. Jag måste bara vilja prata om det också tror jag. Jag vill helst av allt bara glömma och gå vidare. Jag ligger inte och låtar själva händelsen utan jag ligger och blir ångestfylld över att något liknande ska kunna hända igen men att ingen ska kunna hjälpa mig...
  • Anonym (Nojig)
    Anonym (Qwe) skrev 2015-02-16 20:22:02 följande:

Vanliga portar har 2 portkoder. En vanlig som är offentlig. Denna kan vara tidstyrd som din är. Den andra koden är en områdeskod som alla hus inom ett visst område har. Denna är inte offentlig och kan användas dygnet runt av behöriga.

Med andra ord, polis, räddningstjänst och så vidare använder den andra koden i nödfall.

Tack.., men hur vet du detta? Jag bor i bostadsrätt i Stockholm, gäller det här också?
  • Laxask

Hej! 

Jag hoppas att det hjälper att prata med din psykolog, att vara rädd är aldrig roligt. Men jag kanske kan lugna dig lite med information!

Om du blir utsatt för någon form av våldsbrott med överhängande fara för ditt liv så kommer med all säkerhet piketpolisen till din undsättning om det larmas. Jag arbetar själv som soldat och det har ingått brytning av dörr och dylikt i min utbildning- efter en dags träning kunde jag med en kollega bryta en säkerhetsklassad dörr på runt 30 sekunder. Piketpolisen är proffs med väldigt mycket mer träning än så. Behöver de komma in så gör de det, snabbt. På den punkten behöver du inte vara orolig. Lycka till!

• Anonym (Nojig)
    Laxask skrev 2015-02-16 22:41:22 följande:

Hej! 

Jag hoppas att det hjälper att prata med din psykolog, att vara rädd är aldrig roligt. Men jag kanske kan lugna dig lite med information!

Om du blir utsatt för någon form av våldsbrott med överhängande fara för ditt liv så kommer med all säkerhet piketpolisen till din undsättning om det larmas. Jag arbetar själv som soldat och det har ingått brytning av dörr och dylikt i min utbildning- efter en dags träning kunde jag med en kollega bryta en säkerhetsklassad dörr på runt 30 sekunder. Piketpolisen är proffs med väldigt mycket mer träning än så. Behöver de komma in så gör de det, snabbt. På den punkten behöver du inte vara orolig. Lycka till!

TACK!!!!!!
  • Anonym (Nojig)
    Laxask skrev 2015-02-16 22:41:22 följande:

Hej! 

Har läst ditt svar flera gånger nu. Det låter ju väldigt trovärdigt...men är du säker på att polisen kan sånt?
Svar på tråden NÅGON POLIS HÄR?? Eller någon snnan inom SOS-verksamheten?