• Sofie29

Min dotter vill amma hela natten

Vår dotter är 8 månader och nätterna är förjävliga! Jag har alltid ammat henne till söms, det funkade ju så bra i början, jag ammade och hon sov 4-8 timmar i sträck, sen ammade jag igen och hon sov 3-5 timmar till, underbart! Nu ammar jag henne till söms men hon sover bara 30 min - 1,5 timme vaknar och skriker och det enda sättet vi kan få henne att somna om är att amma henne igen. Jag har inte sovit mer än 1,5 timme i sträck på 3 mån. Det här funkar inte, jag blir galen!

På dagarna sover hon bara i vagnen och då sover hon 2,5-3 timmar!

Snälla hjälp!

• Svar på tråden Min dotter vill amma hela natten
  • vuxenmentrött
    Sofie29 skrev 2015-02-16 21:49:24 följande:

Vår dotter är 8 månader och nätterna är förjävliga! Jag har alltid ammat henne till söms, det funkade ju så bra i början, jag ammade och hon sov 4-8 timmar i sträck, sen ammade jag igen och hon sov 3-5 timmar till, underbart! Nu ammar jag henne till söms men hon sover bara 30 min - 1,5 timme vaknar och skriker och det enda sättet vi kan få henne att somna om är att amma henne igen. Jag har inte sovit mer än 1,5 timme i sträck på 3 mån. Det här funkar inte, jag blir galen!

På dagarna sover hon bara i vagnen och då sover hon 2,5-3 timmar!

Snälla hjälp!

För det första så låt hon inte sova så länge på dagen. Prova o låt hon sova bara 1 och en halv timme på dagen o sedan väck henne, o innan det e läggdags (nattetid) så ge henne ett riktigt mål alltså typ gröt eller välling eller varför inte mannafrutti eller en maträtt(burk om det önskas). Prova i några nätter o se om det funkar. Alltså mindre sömn på dagen, mer mat innan läggdags . O kanske ett skönt varmt gott bad nån timme innan läggning. Hoppas du kommer fram till något jag förstår dig till hundra procent man blir knäckt tillsist om sömnen tryter.
  • Flickan och kråkan

Separationsfasen. Mina två yngsta var likadana. Yngsta upptäckte jag nöjde sig med att jag rullade upp honom på mitt bröst och gungade lite. På det viset tappades nattamningen ner och han vande sig vid att somna om bara med närhet allt eftersom. Kan vara värt att testa i alla fall. Mindre jobbigt än att gå upp och bära eller liknande om man vill vänja av just nattamningen lite grand. Blev lugn direkt. Testade inte det med barnet innan så vet inte om det är något som ofta fungerar eller bara med min lilla trea. Att bara ligga bredvid och hålla om.....då sker han hysteriskt, men uppe på mitt bröst (pappas fungerade också bra), så somnade han oftast om.

• Pandamamma79

Många sover i annat rum och låter den andra föräldern ta nätterna.

Vi gjorde så, det fungerade.

Kanske kan kännas hemskt då det verkar som att hon har behovet. Dock måste man få det att fungera för alla i familjen.

• Sofie29

Tack för tipsen. Har försökt ge henne mat innan läggdags, men tyvärr så äter hon inte så mycket. Men ska nog fortsätta med det ett tag. Problemet är att jag tror inte att hon är hungrig, hon ammar nog bara som tröst, hon tar tyvärr inte napp heller.

Har provat med bad, flera gånger, men det har motsatt effekt, hon blir bara piggare.

Försökte nu att bara hålla henne nära utan att amma men hon bara skrek.

Vi försöker bära henne, sjunga och trösta men hon är bara så hysterisk, förstår inte vad som är fel! Hon verkar liksom rädd. Hon river och sliter i huvudet och ansiktet och verkar jätte stressad.

Svar på tråden Min dotter vill amma hela natten