• Snuusan

Bebis snart 4 veckor, gallskriker!

I två dagar nu så har våran son, som snart blir 4 veckor, haft stunder då han bara gallskriker, han går knappt att få kontakt med och han blir nästan blå för att han glömmer typ att andas när han skriker.

Igår bröt jag ihop när han "gick igång" och min sambo fick ta över då jag bara stod och grät i ren panik! Det verkar vara magen då han tar i utav bara h*lvete och när han har pressat ett tag så kommer dessa "attacker". 

Det är vårat första barn och jag vet inte riktigt vad vi kan göra, jag ger honom spädbarnsmassage, funderar på att testa några dagar utan dessa d-vitaminer då många sagt att de kan vara en orsak. Mjölkprotein vet jag inte om jag vill testa leva utan då jag äter så väldigt lite saker... 

• Svar på tråden Bebis snart 4 veckor, gallskriker!
  • Kiiwii

Ja det kan mycket troligt vara ont i magen. Ta kontakt med bvc, de brukar ge goda råd om vad som kan orsaka magont. Är han hård i magen, hur ofta bajsar han? Ammar du? Ibland reagerar de ju på sånt man äter om man ammar och får han ersättning kan han bli hård i magen och får ont av det och då kan det funka att byta ersättning. Tycker ni ska ringa bvc.

• Fian88

Låter som magknip! Prova att ge Sempers magdroppar, finns på Apoteket. Och byt från oljebaserade D-droppar till vattenbaserade, finns ju ingen vetenskaplig fakta som säger att det ska hjälpa men många som provat säger att det blir bättre efter bytet. Och prata med BVC och se vad dom säger! Hoppas han blir bättre snart

• Rosa Fluff

Låter som vår son. Han.är mjölkproteinallergisk. Tycker du ska prova 4 veckor utan. Man kommer in i det snabbt. Jag hatar mig själv för att jag lät det gå 5 månader innan jag tog bort mjölken helt ur min kost.. Vilken skillnad det blev på sonens mage!

• Snuusan

Jag helammar och han bajsar flera gånger varje dag, i varje blöja är det minst fartränder men i kanske varannan så är det rikligt med bajs. Men det verkar liksom vara väldigt trögt att få ut det. Ska till bvc på fredag men ska kanske ringa om fråga om en tidigare tid i alla fall för magen så kan man ju ta resten på fredag kanske?

Självklart skulle jag vilja ta bort mjölkproteinet i min kost, vad är det mer exakt? Men ändå så är jag extremt kräsen och det känns som att det är viktigt att även jag får i mig ordentligt med mat med tanke på att det blir lite sömn just nu... 

Finns det mjölkproteinfri ersättning? Jag tänkte om man kan testa det och samtidigt pumpa så inte min produktion avstannar, eller jag kanske är helt ute och cyklar?

• isolande

Runt 3-4 veckor har de en fas. Prova att maratonamma, det kan vara så att han behöver jaga igång brösten för att få mer mat. Semperdroppar kan du ge och minifom (finns på apoteket) för magen. Lär dig magknipsmassage och skaffa en windy (pruttventil).

Lycka till och kämpa på.

• Mother of 4

Det finns mjölkproteinfri ersättning, men den är svindyr om du inte får på recept.

Har du testat magmassage och magdroppar?

3 av våra barn skrek dygnet runt från födseln till runt 6 månader, minst 10 timmar per dygn, de hade svår kolik.

Är det kolik kan man testa akupunktur för bebisar. Vi testade även Gripewater som hjälpte.

• Mother of 4

Pysventil kan du testa om han har problem med gaser. Har aldrig testat det själv men verkar många som använder det.

• Fian88
    Snuusan skrev 2015-02-17 10:51:59 följande:

Jag helammar och han bajsar flera gånger varje dag, i varje blöja är det minst fartränder men i kanske varannan så är det rikligt med bajs. Men det verkar liksom vara väldigt trögt att få ut det. Ska till bvc på fredag men ska kanske ringa om fråga om en tidigare tid i alla fall för magen så kan man ju ta resten på fredag kanske?

Självklart skulle jag vilja ta bort mjölkproteinet i min kost, vad är det mer exakt? Men ändå så är jag extremt kräsen och det känns som att det är viktigt att även jag får i mig ordentligt med mat med tanke på att det blir lite sömn just nu... 

Finns det mjölkproteinfri ersättning? Jag tänkte om man kan testa det och samtidigt pumpa så inte min produktion avstannar, eller jag kanske är helt ute och cyklar?

Men om det är mjölkproteinallergi så är det väl viktigare att han slipper ha ont? Visst blir det krångligare för dig men det är ju värt det! Men du kan ju testa med droppar, magmassage osv först och se om det fungerar.
  • liol1973
    Snuusan skrev 2015-02-17 10:51:59 följande:

Vid mjölkprotein allergi kan tarmen "förlamas" av allergenet, tarmen hjälper inte till själv då vid tömning utan barnet får ta i för kung och fosterland för att få ut det. Att det är löst, kommer ofta men svårt att få är alltså rätt klassiska symptom på mjölkprotein allergi. :/

Vid mjölkproteinfritt måste man ta bort alla mjölkprodukter. Lagar man mat från grunden själv är det rätt enkelt att byta ut mjölk mot havremjölk, matlagningsgrädde mot imat (oatley) eller dylikt. Det jobbiga är halvfabrikaten men där blir det lättare så fort som man lärt sig vilka märken och sorter som funkar.
  • Snuusan

Självklart är det viktigare att han slipper ha ont, sprang till bvc idag när de hade öppen mottagning och fick nya droppar (d-vitamin) till de vattenbaserade istället samt information om komjölksproteinallergi och vad jag ska undvika. Så ska testa det ett tag nu kom vi överens om och hoppas att det hjälper.

Har också läst om det där Gripe water och funderar på att beställa hem det!

• Fian88
    Snuusan skrev 2015-02-17 14:17:01 följande:

Självklart är det viktigare att han slipper ha ont, sprang till bvc idag när de hade öppen mottagning och fick nya droppar (d-vitamin) till de vattenbaserade istället samt information om komjölksproteinallergi och vad jag ska undvika. Så ska testa det ett tag nu kom vi överens om och hoppas att det hjälper.

Har också läst om det där Gripe water och funderar på att beställa hem det!

Hoppas verkligen det blir bra med hans mage snart och att ni får det lugnare hemma, både känslomässigt och för öronen
  • Unemjatti

Åh jag vet hur jobbigt det är. Hade samma problem och det var magont. För oss funkade Windi pysventil superbra, det hjälpte att få ut gaserna och lillflickan somnade snabbt efter alldeles utmattad efter att ha skrikit.

• Emmahagglund92

Har en son på 7 veckor nu. När han var 4 veckor började hans magbesvär. Provade både semper magdroppar och minifom, men tycker inte att nån av de gjorde nån särskild skillnad. Fortsatte med dropparna och efter 1 vecka köpte vi även en pysventil, och det har funkat jättebra! Min älskling är äntligen sig själv igen. Dropparna har jag slutat med och använder endast den. Man får pysa max 3 ggr om dagen. Gjorde det de första dagarna, men nu gör jag det bara på kvällen innan han ska sova, sedan på morgonen ifall han har riktiga besvär. Massera magen och gör benböj på dagarna så ska du se att prupparna kommer ut (även om det är jobbigt som mamma att se sitt barn ha ont så måste man komma ihåg att för mycket användning av pysventilen kan leda till att bebis inte kan prutta/bajsa själv) ett tips är också att ta många promenader i vagnen på tex grusvägar eller vägar med snö, det skumpar bra och det sätter igång magen! :)

• Snuusan

Tack alla för era tips. Vi fick ju nya D-droppar av BVC i tisdags när vi sprang dit pga hans magont, nu har det gått några dagar och sedan vi bytta droppar har han inte alls fått några liknande attacker. Visst så märker man ibland att han har lite gaser och han är lite gnällig, då tar vi pysventilen och pyser ( max en gång per dag har räckt sedan vi bytte droppar) och så släpper det.

Tänk vad lite droppar kan göra!!!

• liol1973
    Snuusan skrev 2015-02-22 12:20:48 följande:

Tack alla för era tips. Vi fick ju nya D-droppar av BVC i tisdags när vi sprang dit pga hans magont, nu har det gått några dagar och sedan vi bytta droppar har han inte alls fått några liknande attacker. Visst så märker man ibland att han har lite gaser och han är lite gnällig, då tar vi pysventilen och pyser ( max en gång per dag har räckt sedan vi bytte droppar) och så släpper det.

Tänk vad lite droppar kan göra!!!

Provade du att utesluta mjölkprotein också eller avvaktade du med det tills du testat dropparna? Men det är ju jätte skönt om det bara var dropparna! :)
  • Snuusan
    liol1973 skrev 2015-02-23 09:17:05 följande:
    Provade du att utesluta mjölkprotein också eller avvaktade du med det tills du testat dropparna? Men det är ju jätte skönt om det bara var dropparna! :)
    Hittills har jag bara testat dropparna. Tänkte vänta med att ta bort mjölkproteinet ifall inte dropparna gav resultat, vilket de som tur är verkar ha gjort! :)
Svar på tråden Bebis snart 4 veckor, gallskriker!