• Cassaranda

    Hur ont gör det

    Goddag allesammans!

    Nu är jag gravid i vecka 20. Var på rul i fredags och allt såg bra ut. En frisk liten flicka. Hade moderkaka högt upp i framvägg.

    För ca 1 1/2 år sedan gjorde jag ett sent avbrytande i vecka 22 pga pataus syndrom som är en kromosomrubbning och läkarna sa att han inte kunde leva utanför livmodern. Jag fick gå igenom en så kallad miniförlossning vilket betyder att man framkallar en förlossning med hjälp av mediciner och får då föda fram, alltså en miniförlossning då barnet inte är mer än 20 cm.

    Nu till mina funderingar..

    Kommer jag nu räknas som förstföderska eller omföderska?

    Kommer det göra mycket ondare den här gången?

    Någon som har vart med om detta som kan berätta lite?

    Mvh

    Cassaranda

  • Svar på tråden Hur ont gör det
  • Anonym (S)

    Beklagar förlusten av din bebis... Men stort grattis till flickan! 
    Jag har egentligen inget svar på din fråga, men du kanske kan fråga din bm? Hoppas att du får svar från någon här som vet eller kanske gått igenom samma. 

  • Agentkia

    Ont lär det göra eftersom detta barn är förmodligen dubbelt så stort. Öppningsvärkarna kan nog kännas lika, men det är svårt att säga. Vissa har svinont och andra tycker det är helt okej. Men jag tror du kommer tycka det gör ondare. Framförallt skedet när huvudet ska ut.

    Om du räknas som omföderska kan jag inte ge ngt bra svar på. Din BM kan nog det.

    Grattis till denna graviditet och beklagar verkligen att det inte gick vägen förra gången.

  • Anonym (LD)

    Jag  har också gjort ett avbrytande i v12 så fick också en massa mediciner för att sätta igång miniförlossningen som dom kallar det. Det gjorde ganska ont och morfin hjälpte inte fick hur mycket som helst.  Två år senare blev jag gravid med min flicka och fick henne för 5 månader sen ,  det gjorde ont det gör de verkligen dock hade jag bara värkar i 4 timmar tills  hon var född det gick ganska snabbt. Men jag skulle nog säga att själva utdrivningen är jobbigast så ont kommer det att göra vissa har låg smärttröskel vissa inte men jag kan rekommendera Eda den hjälpte mig mycket känns knappt när dom lägger den.  Är du rädd för smärtan? 

  • Cassaranda

    Tack för era svar.

    Ja, det är smärtan jag är rädd för (utdrivningsskedet). Vad är eda för något? Hur fungerar det? Är även rädd för att gå sönder

  • Agentkia
    Cassaranda skrev 2015-02-17 20:32:09 följande:

    Tack för era svar.

    Ja, det är smärtan jag är rädd för (utdrivningsskedet). Vad är eda för något? Hur fungerar det? Är även rädd för att gå sönder


    Ont gör det, det ska vi inte undanhålla. Men smärtan är övergående. Mellan värkarna gör det inget ont. Då får man vila. Jag hann inte få ryggbedövning då min förlossning gick förbaskat snabbt. Jag använde lustgasen och om man verkligen vågar andas in den hjälper den. Mig klippte dom så jag inte skulle spricka okontrollerat. Blev sydd direkt efteråt och det var inget jag kände ngt av. Varken klipp eller stygn.

    Det kommer gå bra ska du se. Du får världens bästa belöning.
  • Cassaranda

    Förstår att det gör förbaskat ont. Det gjorde det ju när jag fick föda i vecka 22 och förstår att det kommer göra ännu ondare den här gången med ett fullgånget barn som kommer vara dubbelt så stort..

  • Agentkia

    Men nu är du mer förberedd på hur ont det kommer göra så då kanske du känner att det är mer hanterbart.


    Cassaranda skrev 2015-02-17 21:03:25 följande:

    Förstår att det gör förbaskat ont. Det gjorde det ju när jag fick föda i vecka 22 och förstår att det kommer göra ännu ondare den här gången med ett fullgånget barn som kommer vara dubbelt så stort..


  • Cassaranda

    Ja men absolut! Och denna gången får jag ju något för smärtan också :) men är rädd att jag inte ska våga trycka på.. Men det kanske löser sig när man väl är där

  • Donum
    Cassaranda skrev 2015-02-17 22:00:40 följande:

    Ja men absolut! Och denna gången får jag ju något för smärtan också :) men är rädd att jag inte ska våga trycka på.. Men det kanske löser sig när man väl är där


    Min erfarenhet är att det är stört omöjligt att inte trycka på när krystvärkarna sätter igång. Har fött två barn vaginalt och jag skulle säga att det är en bedrift att låta bli att krysta när man kommit så långt. Det är inte riktigt läge att tänka på om man vågar trycka på eller inte. Det blir bara så. Det känns i hela kroppen att det är det enda alternativet.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Linc
    Cassaranda skrev 2015-02-17 21:03:25 följande:

    Förstår att det gör förbaskat ont. Det gjorde det ju när jag fick föda i vecka 22 och förstår att det kommer göra ännu ondare den här gången med ett fullgånget barn som kommer vara dubbelt så stort..


    Jag har inte egen erfarenhet av så tidig förlossning som du fått gå igenom men väl fött två barn tidigare vaginalt och ska snart få vara med om det igen! :) Det jag hört dock är att det kan göra ondare att föda fram ett litet barn än ett fullgånget Tack vare att kroppen är redo och inställd på förlossning. I v.22 är inte kvinnans kropp alls redo för förlossning så var inte rädd att föda ett "stort" barn! Mina båda tidigare har vägt 3970g och 4118g riktiga små klumpar. Jag brast lite 1a gången men andra gången så hade jag inte en skråma :) Jag var helt som vanligt Mellan värkarna och pojken surfade ut efter 7h. Kom bara ihåg att slappna av i kroppen och låt naturen sköta arbetet åt dig! :) Du fixar det!!! Kram
  • Agentkia

    Jag bad om ursäkt för att jag krystade innan jag fick. Det går inte att inte trycka på :-P


    Cassaranda skrev 2015-02-17 22:00:40 följande:

    Ja men absolut! Och denna gången får jag ju något för smärtan också :) men är rädd att jag inte ska våga trycka på.. Men det kanske löser sig när man väl är där


  • Cassaranda
    Linc skrev 2015-02-17 22:13:21 följande:

    Jag har inte egen erfarenhet av så tidig förlossning som du fått gå igenom men väl fött två barn tidigare vaginalt och ska snart få vara med om det igen! :) Det jag hört dock är att det kan göra ondare att föda fram ett litet barn än ett fullgånget Tack vare att kroppen är redo och inställd på förlossning. I v.22 är inte kvinnans kropp alls redo för förlossning så var inte rädd att föda ett "stort" barn! Mina båda tidigare har vägt 3970g och 4118g riktiga små klumpar. Jag brast lite 1a gången men andra gången så hade jag inte en skråma :) Jag var helt som vanligt Mellan värkarna och pojken surfade ut efter 7h. Kom bara ihåg att slappna av i kroppen och låt naturen sköta arbetet åt dig! :) Du fixar det!!! Kram


    Ja jag har också hört det men vi får se när det väl är dags. Hoppas det går relativt fort i alla fall. Tack för ditt tips :)
  • Agentkia

    Det sägs att det är lättare att fösa stora än små barn.

    Det kommer gå så bra så. Du får gärna ha en lagom snabb förlossning. Så du hinner få eventuell bedövning och liknande.


    Cassaranda skrev 2015-02-17 22:38:47 följande:

    Ja jag har också hört det men vi får se när det väl är dags. Hoppas det går relativt fort i alla fall. Tack för ditt tips :)


Svar på tråden Hur ont gör det