Mascaraklumpar skrev 2015-02-17 16:26:10 följande:
Jag var 21 och det var inte planerat men när det hände så insåg vi ganska snart att det fanns plats för barnet i våra liv, både praktiskt och känslomässigt.
Det där med att vara redo tror jag är ett väldigt nytt begrepp som inte finns inbyggt hos oss "naturligt" (vi människor har ju liksom aldrig kunnat planera våra graviditeter så som vi kan göra nu). Därför tror jag att det är bättre att tänka på det ur ett intellektuellt perspektiv snarare än att vänta på att känslan infinner sig (för det kan den lika gärna aldrig göra). Är du känslomässigt stabil och kapabel att sätta någon annans behov framför dina egna? Har du en ok ekonomi och någonstans att bo? Har du någon form av nätvärk omkring dig med folk som ställer upp om något oväntat skulle hända? Har du ett seriöst och långvarigt förhållande med någon du gillar, och som också uppfyller dessa krav? I så fall: grattis, du är redo att bli förälder!
Haha det är ju sant, rent biologiskt så skulle man haft kanske 5 ungar redan och fått den första när man var kanske 17-18...
Jag tror samhället har tvingat människor att bli mer egoistiska, att det ska handla om egentid, göra karriär, "leva livet" innan man skaffar familj... egentligen ligger inte det naturligt hos oss och kanske gör att fler är deprimerade och olyckliga.
Jag känner typ press på mig att fokusera på "mig", plugga, skaffa ett bra jobb, ligga runt festa blabla innan jag skaffar barn. Mina föräldrar får panik på tanken att bli morföräldrar men de var 23 och 25 när jag föddes så det är ju lite motsägelsefullt.
Det finns ju mer positiva grejer med att ha barn i unga år än negativa. Man är ju inte tonåring precis, man vet vad barn innebär. Jag tror det mer handlar om rädsla att misslyckas, som att man behöver mer mognad för att verkligen vara "redo".
Jag är rätt trött på plugg, om 1,5 år är jag färdig och har pluggat i 5 år. Kommer ha en fin examen i bagaget. Ska man då ta en liten "paus" och va gravid + mammaledig i typ ett år innan man söker jobb? Någon som gjort det? Min pojkvän har stabilt jobb, bra inkomst och det skulle mer än räcka för oss båda ett tag. Eller alla tre då.