• Anonym (Problem?)

Vad händer om inte alla namn finns på flygbiljetten?

Jag har alltid bokat mina flygbiljetter med bara tilltals-och efternamn och det har gått bra hitills. Nu har någon annan bokat en biljett åt mig och använde två av mina förnamn men jag har fler förnamn i passet som inte står på biljetten. Kommer det att bli problem så att jag inte kommer att få åka? Resan är inom EU.

• Svar på tråden Vad händer om inte alla namn finns på flygbiljetten?
  • Mascaraklumpar

Vem flyger du med?

• Mascaraklumpar

Alltså vilket flygbolag?

• Anonym (Problem?)

Jag vet inte vilket flygbolag det är för det är en present.

• Mascaraklumpar

Ok. Vet du vilken flygplats ni ska åka från och var ni ska landa?

• Anonym (Problem?)
    Mascaraklumpar skrev 2015-02-17 15:47:49 följande:
    Ok. Vet du vilken flygplats ni ska åka från och var ni ska landa?
    Åker från Arlanda men det är allt jag vet. Men jag fattar inte vem som ska kolla passet överhuvudtaget eftersom att resan är inom EU bara? Bryr sig flygbolaget som checkar in om något förnamn saknas på biljetten när flera namn stämmer?
  • Griseknoen35
    Anonym (Problem?) skrev 2015-02-17 16:15:05 följande:
    Åker från Arlanda men det är allt jag vet. Men jag fattar inte vem som ska kolla passet överhuvudtaget eftersom att resan är inom EU bara? Bryr sig flygbolaget som checkar in om något förnamn saknas på biljetten när flera namn stämmer?
    Pass kollas alltid inom EU. Den som gett dig presenten får ringa och kolla upp saken.
  • lilly

Jag visade inte pass på flygplatsen varken dit eller hem (åkte till Spanien) mer än vid checkin disken och på hotellet. Men för tre år sedan när jag skulle flyga till Egypten hade mitt efternamn blivit felstavat och det blev ett jävla liv på henne i disken. Så för säkerhetsskull får presentgivaren göra namnbyte.

• Mascaraklumpar
    Anonym (Problem?) skrev 2015-02-17 16:15:05 följande:

Nej, flyger du från arlanda så är det med största sannolikhet lugnt. Däremot om man åker med mindre seriösa flygbolag som ryan air så kan det bli stora problem.
  • Anonym (Problem?)

Jag vet inte vilket flygbolag vi åker med men vet att dom aldrig skulle boka med Ryan Air.

Vore det inte bättre att bara ha tilltalsnamn istället för alla förnamn på biljetten? Jag har aldrig haft problem när jag har rest så, pepparpeppar, och undrar om inte det ställer till mindre problem än att ha med fler förnamn? Hur bokar ni era biljetter? I vilka namn alltså?

• Bjäbb
    Mascaraklumpar skrev 2015-02-17 16:47:21 följande:
    Nej, flyger du från arlanda så är det med största sannolikhet lugnt. Däremot om man åker med mindre seriösa flygbolag som ryan air så kan det bli stora problem.
    Ryanair godkänner att enbart tilltalsnamnet står på biljetten så varför skulle de bry sig om det står några fler förnamn (även om det inte är samtliga)?
  • Mascaraklumpar
    Bjäbb skrev 2015-02-18 11:48:37 följande:

Ryanair godkänner att enbart tilltalsnamnet står på biljetten så varför skulle de bry sig om det står några fler förnamn (även om det inte är samtliga)?

För att det är intäkter från namnändringar, oläsliga barcodes på biljetterna, för stort handbagage och dylika kringkostnader som förhindrar att de går i konkurs.
  • Anonym (Dyrt)

Jobbar i incheckningen på arlanda, stämmer inte ditt namn exakt som står i passet med flygbiljetten kommer det till 99% att bli problem, och flygbolaget måste ändra detta innan du ska åka, och det är SKIT DYRT! Även om du kan åka från arlanda är chansen ännu större att det blir problem när du ska hem och då blir du antagligen tvungen att köpa en ny biljett! Så är biljetten redan bokad är det försent att ändra namnet nu kostnadsfritt!

• Rocket Mania
    Griseknoen35 skrev 2015-02-17 16:40:00 följande:
    Pass kollas alltid inom EU. Den som gett dig presenten får ringa och kolla upp saken.
    Det räcker med EU-godkänt leg. Om de ens kollar.
  • Anonym (Dyrt)
    Rocket Mania skrev 2015-02-18 14:54:49 följande:
    Det räcker med EU-godkänt leg. Om de ens kollar.
    "Tänk på att det bara är id-handlingar som utfärdats av nationella myndigheter som är giltiga. Körkort, skattekort eller andra slags id-kort är inga giltiga resehandlingar eller identitetsbevis."
  • Rocket Mania
    Anonym (Dyrt) skrev 2015-02-18 15:00:11 följande:
    "Tänk på att det bara är id-handlingar som utfärdats av nationella myndigheter som är giltiga. Körkort, skattekort eller andra slags id-kort är inga giltiga resehandlingar eller identitetsbevis."
    "De svenska id-handlingar som är giltiga inom EU är passet och det nationella id-kort som Polisen utfärdar. De fungerar som giltiga resedokument för resa inom Schengenområdet. För att resa ut ur Schengen behöver du ett pass."

Men å andra sidan kanske TS ska utanför Schengen, då behövs alltid pass.
  • Anonym (Problem?)
    Anonym (Dyrt) skrev 2015-02-18 14:50:17 följande:
    Jobbar i incheckningen på arlanda, stämmer inte ditt namn exakt som står i passet med flygbiljetten kommer det till 99% att bli problem, och flygbolaget måste ändra detta innan du ska åka, och det är SKIT DYRT! Även om du kan åka från arlanda är chansen ännu större att det blir problem när du ska hem och då blir du antagligen tvungen att köpa en ny biljett! Så är biljetten redan bokad är det försent att ändra namnet nu kostnadsfritt!
    Jag har alltid bara haft tilltalsnamn förut, aldrig alla förnamn, och inte haft några problem. Har jag bara haft tur? Hade det varit bättre om dom bara fyllt i tilltalsnamn istället för flera förnamn? Kan jag inte säga att alla namn inte fick plats om någon frågar på flygplatsen? Eller att namnet som har ett ä inte funkade att skriva in för att det blev för långt, det är sista namnet? Finns det ingen ursäkt som gör att man kan bortse från att namn saknas? Sen undrar jag varför alla förnamn måste med? I mitt fall blir det typ 20 bokstäver i förnamn bara.

Hur dyrt är "skitdyrt" förresten?
  • MallaL

Inom Europa räcker det med tilltalsnamnet, men det måste vara stavat exakt som i passet, står det t ex Anna-Lena i passet men du bara använder Anna måste det i alla fall stå Anna-Lena på biljetten.

Reser du till USA måste alla förnamn stå med i rätt ordning, heter du Karl Viktor men kallas för Viktor måste du skriva Karl Viktor etc i alla fall. Och i ESTA (amerikansk visumansökan) och andra handlingar måste man skriva Karl som tilltalsnamn och Viktor som "middle name" även om det är tilltalsnamnet.

Jag har inte mitt tilltalsnamn först, så mycket onödigt krångel, mina barn fick självklart tilltalsnamnet först, bland annat för att underlätta vid flygresor.

• Anynumt

Jag har ett fråga jag har bokat. Ett biljet från skopje till Sverige men flyggbolag har missat skriva min tilltalsnamn dom har bara skrivet mitt andra namn och efternamn de är ju rätt skrivet villde ändra de men Flyggbolaget sa de är ingen perblem men blir endå orolig Flygger med wizzair

Svar på tråden Vad händer om inte alla namn finns på flygbiljetten?