• Fialenaa

    (hankaniner)

    Hej!

    Har två hankaniner som är ca fem månader gamla nu. De har separata burar,jag vet att de ej går att ha ihopa.De springer en och en ute var för sig det fungerar bra,de blir lite galna som två hundar som vill vara nära och leka men...till frågan..är det normalt att de ej är gosiga?de vill inte ligga hos en men är vana sen de var några dagar gamla att vara nära osv,är det åldern och hormonerna?kommer detta lugna sig eller är det kastrera som gäller? De vill gärna vistas högt uppe och de är ganska busiga av sig,dock är den ena lugnare...råd? De lägger sig gärna i närheten av en och vilar och då går det bra att klappa och pussa dom men de vill inte vara hos en..

  • Svar på tråden (hankaniner)
  • Hallonbasker

    Jag har haft en okastrerad hankanin, han var väldigt kelig och ville gärna ligga i knät. Men juckade på allt i tid och otid, mina fötter om han kom åt exempelvis... så jag hade absolut kastrerat en hankanin om den inte ska avlas på.

  • IceJossan

    Min hankanin är inte heller gosig. Det blev inte bättre efter kastrering heller. Han är drygt 2 år. Han gillar däremot att bli struken över pannan en stund, men sen räcker det. Han grymtar surt när jag försöker nåt annat, det gillar han inte alls. Han kommer upp i soffan och så, men enbart för att tigga godsaker. Tar jag i honom där så blir han sur och drar. Aldrig att han skulle komma och lägga sig i närheten av mig, det är under hans värdighet.

    Vissa är inte keliga helt enkelt, och man får lära sig uppskatta dem som de är. Kastrering kan förändra dem lite, men det är inte säkert. Dock lär du kastrera dem ändå ganska omgående innan de börjar skvätta kiss högt och lågt ;)

Svar på tråden (hankaniner)