problematiskt med dagisplats
hej allesammans, tänkte att jag tar och gör ett inlägg här för att fråga om råd. Det såhär att vår son nu skall börja på dagis. Vi har stått i kö i 7 månader. För sex veckor sedan hörde vi av oss till kommunen. Det skulle inte vara några problem med platsen. Men vi fick inget svar om när han skulle få börja inskolningen. Vi har sökt från 2 mars. Och fick idag hem ett brev om att vi fått plats på ett dagis ca 1.5 mil från vårt hem och krav om att vi skall svara senast fredag.
Saken är den att vi bor 100m från det dagis vi sökt i första hand, sen finns även fler dagis/dagmammor inom 1-2km radie som vi haft som alternativ. Ändå blir vi placerade 1.5 mil hemifrån. Det stora problemet är att vi bara har en bil och min sambo har fått ett jobberbjudande ca 3 mil hemifrån. Alltså kommer bilen inte att finnas hemma för att passa dagistider, då hon kommer att jobba oregelbundet. Vi har pratat med kommunen om vårt problem, att vi inte kommer kunna vara på ett dagis så långt hemifrån. Isåfall behöver min sambo tacka nej till ett fantastiskt jobberbjudande. Oavsett vad vi säger så säger de bara att vi inte kan få plats på något närliggande dagis (de har vetskap om att vi ser ett dagis från vår tomt som vi inte får tillträde till och att vi måste tacka nej till ett jobberbjudande för att kunna ta honom till dagis).
Finns det något sätt att gå tillväga för att få kommunen att tänka om? Att istället ge oss en plats på ett närliggande dagis, för platser finns då några i vår föräldragrupp fått plats här. Finns det något rättsligt stöd? Har hittat:
15 § Ett barn ska erbjudas plats vid en förskoleenhet så nära barnets eget hem som möjligt. Skälig hänsyn ska tas till barnets vårdnadshavares önskemål.
Finns det några regler kring hur långt man får ha till dagisplatsen?
Tack på förhand!