• Prinsessan 83

hundförsäkring djungel!?

Hej
    Har en blandras valp 9veckor och ska försöka sätta mig in i hundförsäkring..
    Finns så många och vet inte vad som är
    Bäst? Har inte jättebra ekonomi
    Så vill gärna hitta ngn som inte är jättedyr men såklart en bra försäkring

Tacksam för alla råd och Tipps!
    Förstår inte vad allt betyder när jag hår in och läser jämför hudförsäkrigar"
    Agria verkar bra?
    Vilken försäkring har ni och vad betalar ni per år ?

• Svar på tråden hundförsäkring djungel!?
  • Majsan70

Vi har Agria till både hunden och katterna. Helt enkelt för att vi tycker att de är bäst och rymmer bäst villkor. 
    Vi betalar vä några hundra i månaden för vår chihuahua...men vad man betalar skiljer sig mycket åt mellan raserna samt om man har livförsäkring osv. 

• Emyricon

Jag har min schäfertik hos Folksam. Helt enkelt för att den försäkringen rymmer samma villkor som Agria, samma rörliga självrisk även den fasta delen men mycket högre veterinärvård. 
    Jag har 75.000:- veterinärvård, 1500:- i självrisk, 7000:- i livförsäkring och betalar 3200:- ca/år. Agrias med samma villkor fast 50.000 veterinärvård kostar strax under 7000:- på min hund. 
    Det skiljer som föregående talar sa på vad för ras hunden är/har i sig. Tikar är också dyrare, och kastrerade oavsett kön är billigare. 

Kolla NOGA på villkoren INNAN du tecknar en försäkring. Det kan skilja extremt mycket mellan bolagen, och vissa försäkrar helt enkelt inte en del hundar av olika själ. Agria är kända för att ha lite konstiga villkor, som skiljer mycket mellan hund och hund, så väljer du de läs, läs och läs innan du tar ett beslut. På de lägre nivåerna av veterinärvård är heller sällan någon form av cancerbehandling med i priset. 
    Jag vet att på IF så har folk haft problem med att direktreglerar fakturan på helger vilket resulterat i att de måste få fram en stor summa pengar för att kunna få hem sin hund igen. 
    Byt inte heller bolag under hundens livstid. Om det skulle visa sig att hunden får problem med tex HD eller AD så gäller inte försäkringen om hunden inte varit försäkrad i bolaget från och med 4 månaders ålder. 

För att förklara begreppen snabbt. 

En fast självrisk är en fast summa som du betalar vid det första besöket - ofta 1500:- men kan skilja mycket. Vissa bolag har bara en fast självrisk men då är premien betydligt dyrare. 

Rörlig självrisk är en % på det totala beloppet som du betalar utöver den fasta självrisken. Alltså om besöket kostar 5000 så dras självrisken på det = 3500 sen betalar du ytterligare 20% på de 3500 som återstår. 
    Den skiljer mellan bolag men Folksam och Agria har 20%. 

Veterinärvård är den totala summa (innan självrisk) som försäkringen täcker under ett kalenderår. Så på min försäkring får jag alltså ersättning för 75.000 under ett år efter första besöket. Allt över detta får man stå för själv. 

Livförsäkring är det belopp som utbetalas om hunden förolyckas. I vissa fall också om hunden avlivas, men det avgörs från fall till fall. Den är aldrig högre än beloppet som du köpte hunden för. 

Direktreglering är när veterinärkliniken drar av den summa som som försäkringen ska täcka direkt du betalar. Det kostar ofta en liten slant (mellan 100 - 200) men då behöver du inte bry dig mer sen. Gör du inte detta måste du betala hela beloppet själv, sen skicka in kvitton till försäkringsbolaget och vänta på pengarna. 

Hoppas jag har lyckats ge dig lite klarhet i det hela i alla fall :)

• Hundbloggerskan

Jag har Agria på mina tre hundar. Alltid kunnat direktreglera snabbt och enkelt, aldrig några strul!
    Ger ca 220kr i månaden per hund, men jag tecknade när de var 8veckor och har aldrig tänkt tanken att byta. Jag har i sjukvård för 25 000kr, så inte den högsta.
    Jag har ingen livsförsäkring eller liknande, utan enbart sjukförsäkring.
    Jag är jättenöjd med Agria, fast den blir dyrare och dyrare. Jag har 1400 i självrisk, och alla mina tikar är kastrerade och den äldsta är 4år. Två är renrasiga, en är blandras men det är i stortsett samma summa för dem.

• Kvastskaft

Jag har Folksam till båda mina. Anledningen.

När jag köpte den första för snart två år sedan fick jag ett bra erbjudande från uppfödaren på första året på Sveland som var bra. När vi sedan köpte den andra för snart ett år sedan så kollade jag runt o just då var Folksams försäkring klart bäst.

Nu har jag haft hund sedan -94 med undantag i några få år. Det jag märkt är att priser o villkor ändras ofta o snabbt o det bästa man kan göra är att ringa runt o jämföra själv utifrån den ras man själv har.

• Tacksamt
    Prinsessan 83 skrev 2015-02-18 07:42:06 följande:

Hej
    Har en blandras valp 9veckor och ska försöka sätta mig in i hundförsäkring..
    Finns så många och vet inte vad som är
    Bäst? Har inte jättebra ekonomi
    Så vill gärna hitta ngn som inte är jättedyr men såklart en bra försäkring

Tacksam för alla råd och Tipps!
    Förstår inte vad allt betyder när jag hår in och läser jämför hudförsäkrigar"
    Agria verkar bra?
    Vilken försäkring har ni och vad betalar ni per år ?

Har haft djur i över 30år..AGRIA helt klart.
  • Kvastskaft
    Tacksamt skrev 2015-02-25 19:57:41 följande:

Har haft djur i över 30år..AGRIA helt klart.

Varför just dem?
  • Tacksamt
    Kvastskaft skrev 2015-02-26 00:59:10 följande:
    Varför just dem?
    Enda försäkringsbolaget som enligt mig är nåt att att ha.
    Aldrig en enda gång haft krångel.
    Haft hästar,hund,katter.
    Att inte en enda gång fått ett enda litet trubbel med de på nästan 30år.
    Men det kanske bara är ja som läser på ORDENTLIGT  vad försäkringar täcker och inte?!?!?
  • Kvastskaft

Inte alls. Efter en blåsning av just Agria så läser jag ingående. Du o jag har samma erfarenheter men med olika bolag.

Att jag valde Folksam denna gång berodde på att de, just då hade högst veterinärvård för minst peng.

Därför har man två alternativ. Det första är att låsa sig o det andra är att årligen se över just djurförsäkringen.

Tacksamt skrev 2015-02-26 15:22:25 följande:

Enda försäkringsbolaget som enligt mig är nåt att att ha.

Aldrig en enda gång haft krångel.

Haft hästar,hund,katter.

Att inte en enda gång fått ett enda litet trubbel med de på nästan 30år.

Men det kanske bara är ja som läser på ORDENTLIGT  vad försäkringar täcker och inte?!?!?

• Tacksamt
    Kvastskaft skrev 2015-02-26 17:32:12 följande:

Inte alls. Efter en blåsning av just Agria så läser jag ingående. Du o jag har samma erfarenheter men med olika bolag.

Att jag valde Folksam denna gång berodde på att de, just då hade högst veterinärvård för minst peng.

Därför har man två alternativ. Det första är att låsa sig o det andra är att årligen se över just djurförsäkringen.

Fast för MIN del gör det inget om Försäkringen är 300kr dyrare hos agia.
    (20kr/månad) typ...jag hade valt de iallafall.
    Man kan inte alltid få billigast och bäst vettu ;)
    Agria tog ju desutom bort åldersgränsen och den sänkning utav försäkingsbeoppet de förr hade :)
    Nu har du samma försäkringsbelopp hela djurets liv!
    Toppen! :)

• Gustisen
    Hallo! 
    Vi hade Agria tills vi läste om att dom sponsrar rävjakt och sedan dess så har vi velat byta. vi hittade värsta grymma sajten där dom listar o jämför alla hundförsäkringar som finns. Vi valde faktiskt den som dom tipsade om högst upp - Svedea. Vi är nöjda och det verkar vara ett riktigt seriöst bolag. Börjat se dom mer och mer lite överallt. Det var på den här sidan vi hittade det i alla fall: www.jämfördjurförsäkring.se/hundforsakring
  • Tankespridd

Har haft hund i 25 år, folksam hela tiden. Jag har inte heller haft några som helst problem. 
    De har aldrig i frågasatt något vid sjukdomar, medicinerna har de täckt även inkl rehabvård.

Just nu råkar jag har 2 blandrashanar och en katt, sammanlagt 380kr i månaden på de tre.

Men som de flesta säger. Kolla vad som blir bäst för din tik.

• Dexter dot com

Jag har haft Agria men bytte till Folksam då Agria bara strulade. Folksam har samma försäkring och täcker samma som Agria men försäkringsbeloppet sjunker med åldern på hunden så fundera på om du vill betala mer i premie i 7-8 år och ha samma försäkringsbelopp eller ha en mycket billigare premie många år men sänkt försäkringsbelopp när hunden blir äldre.
    Har du en ras med tandproblem ( främst mindre raser) så tänk på att inget bolag står för tandsanering, tandlossning mm så där lär du ha en bra buffert att ta till då det ofta kostar skjortan med tandvård.

• Lurvenpajsaren

Folksam. Haft Agria men nöjdare med Folksam. Aldrig bekymmer. Flyter på.

Svar på tråden hundförsäkring djungel!?