Jag har min schäfertik hos Folksam. Helt enkelt för att den försäkringen rymmer samma villkor som Agria, samma rörliga självrisk även den fasta delen men mycket högre veterinärvård.
Jag har 75.000:- veterinärvård, 1500:- i självrisk, 7000:- i livförsäkring och betalar 3200:- ca/år. Agrias med samma villkor fast 50.000 veterinärvård kostar strax under 7000:- på min hund.
Det skiljer som föregående talar sa på vad för ras hunden är/har i sig. Tikar är också dyrare, och kastrerade oavsett kön är billigare.
Kolla NOGA på villkoren INNAN du tecknar en försäkring. Det kan skilja extremt mycket mellan bolagen, och vissa försäkrar helt enkelt inte en del hundar av olika själ. Agria är kända för att ha lite konstiga villkor, som skiljer mycket mellan hund och hund, så väljer du de läs, läs och läs innan du tar ett beslut. På de lägre nivåerna av veterinärvård är heller sällan någon form av cancerbehandling med i priset.
Jag vet att på IF så har folk haft problem med att direktreglerar fakturan på helger vilket resulterat i att de måste få fram en stor summa pengar för att kunna få hem sin hund igen.
Byt inte heller bolag under hundens livstid. Om det skulle visa sig att hunden får problem med tex HD eller AD så gäller inte försäkringen om hunden inte varit försäkrad i bolaget från och med 4 månaders ålder.
För att förklara begreppen snabbt.
En fast självrisk är en fast summa som du betalar vid det första besöket - ofta 1500:- men kan skilja mycket. Vissa bolag har bara en fast självrisk men då är premien betydligt dyrare.
Rörlig självrisk är en % på det totala beloppet som du betalar utöver den fasta självrisken. Alltså om besöket kostar 5000 så dras självrisken på det = 3500 sen betalar du ytterligare 20% på de 3500 som återstår.
Den skiljer mellan bolag men Folksam och Agria har 20%.
Veterinärvård är den totala summa (innan självrisk) som försäkringen täcker under ett kalenderår. Så på min försäkring får jag alltså ersättning för 75.000 under ett år efter första besöket. Allt över detta får man stå för själv.
Livförsäkring är det belopp som utbetalas om hunden förolyckas. I vissa fall också om hunden avlivas, men det avgörs från fall till fall. Den är aldrig högre än beloppet som du köpte hunden för.
Direktreglering är när veterinärkliniken drar av den summa som som försäkringen ska täcka direkt du betalar. Det kostar ofta en liten slant (mellan 100 - 200) men då behöver du inte bry dig mer sen. Gör du inte detta måste du betala hela beloppet själv, sen skicka in kvitton till försäkringsbolaget och vänta på pengarna.
Hoppas jag har lyckats ge dig lite klarhet i det hela i alla fall :)