• en som undrar

Arbeta utan strumpor i vården

När jag arbetat inom äldreomsorgen har ofta personal arbetat utan strumpor i sandaler/crocs.

Får man det enligt hygienreglerna? Ni som arbetar i äldreomsorgen, hur gör ni?

• Svar på tråden Arbeta utan strumpor i vården
  • TheStrange

Alltså, det är ju mycket lättare att sprita av fötterna om man inte har strumpor på sig?

• DickRex
    en som undrar skrev 2015-02-18 08:46:02 följande:

När jag arbetat inom äldreomsorgen har ofta personal arbetat utan strumpor i sandaler/crocs.

Vet inte hur det ligger till, men i äldrevården där det förekommer mycket kontakt med både mat, sår och bajs så känns fothygienen som väldigt lågt prioriterad. Kan på sin höjd bli ett luktproblem, förutsatt att det inte är på de flesta avdelningar på långvården, dvs att det luktar avföring av alla de slag.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Sweet Sofia
    en som undrar skrev 2015-02-18 08:46:02 följande:

Så länge de har god handhygien så spelar det lnappast någon roll.... kan ju vara lite besvärligt om de använder föterna istället för händerna när de gör arbarbetsuppgifter men jag tror de är rätt få som gör det...
Svar på tråden Arbeta utan strumpor i vården