• ylva12

Gråter vid lämning på förskola

Min son började på förskola för en månad sedan. Under inskolningen var han inte ledsen en gång, grät inte när jag lämnade honom och ville inte gå hem. Men så fort inskolningen var över blev det jobbigt att lämna. Han gråter och skriker hysteriskt nästan varje dag. Jag försöker stanna en stund varje dag så att han kommer igång att leka och det fungerar ibland men inte alltid. Personalen säger det går över snabbt och han är alltid glad när jag hämtar och pratar glatt om dagis hemma så är säker på att han har roligt där. Men jag vill få lämningarna att fungera bättre både för honom och mig. Det är inte roligt att börja dagarna på detta vis. Någon som har något tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Gråter vid lämning på förskola
  • ylva12

Glömde skriva att han är 2 år och går 25 timmar i veckan.

• pastamamman

En sån period hade vi också efter någon månad, inte hysterisk men ledsen. Det gick över efter någon vecka. Det var precis som att det gick upp för dottern att vi gjorde något annat. När hon var ledsen så tog personalen henne i handen så gick de till ett fönster där jag vinkade åt henne.

• ylva12
    CissiJissi skrev 2015-02-18 11:44:48 följande:

Har du läst Petra Krantz Lindgren? Älskar hennes inlägg angående just detta!! petrakrantzlindgren.se/2011/09/26/alskade-barn-grat-inte/

Tack för tipset! Ligger nog mycket i det, men känns svårare när han nu bara är 2 och inte kan uttrycka så bra vad han känner. Känns inte som om man kan lämna honom ifred på samma sätt då....
  • ylva12
    pastamamman skrev 2015-02-18 11:50:20 följande:

En sån period hade vi också efter någon månad, inte hysterisk men ledsen. Det gick över efter någon vecka. Det var precis som att det gick upp för dottern att vi gjorde något annat. När hon var ledsen så tog personalen henne i handen så gick de till ett fönster där jag vinkade åt henne.

Skönt att det gick över så fort för er:).

Min son är mycket bestämd och har mycket humör och när han är arg eller ledsen uttrycker han det alltid väldigt starkt. Är då svårt att få kontakt eller avleda. Men hoppas det är som personalen säger och att det går över snabbt men önskar det var något jag kunde göra för att lämningen ska gå bättre...
  • Dasha

för oss hjälpte det när pappan började lämna på förskolan istället för mig.

• ylva12
    Dasha skrev 2015-02-18 13:01:40 följande:

för oss hjälpte det när pappan började lämna på förskolan istället för mig.

Jag har funderat på det och kan vara värt att pröva. Tyvärr fungerar det inte långsiktigt med pappans arbetstider men skulle kunna prova några dagar i alla fall. Kunde ni byta tillbaka sedan eller fortsatte pappan att lämna?
  • isolande

Vår son på 2 år gallskriker när han lämnas utomhus, varenda gång. Varje gång han lämnas inne springer han glatt in. Vår 3,5 åring gnäller fortfarande då hon lämnas, både ute och inne.

Men det går snabbt över och så har jag vant mig. Det blir bättre när det blir varmare tror jag Drömmer

Tror det är svårt att göra något åt. Det är ju lämningen som de skriker över, och man kan ju inte strunta i det momentet liksom. Vi har provat alla möjliga varianter på avsked, men det slutar ändå alltid i viss gråt/gnäll tyvärr....

• ylva12
    isolande skrev 2015-02-18 14:12:12 följande:

Vår son på 2 år gallskriker när han lämnas utomhus, varenda gång. Varje gång han lämnas inne springer han glatt in. Vår 3,5 åring gnäller fortfarande då hon lämnas, både ute och inne.

Men det går snabbt över och så har jag vant mig. Det blir bättre när det blir varmare tror jag Drömmer

Tror det är svårt att göra något åt. Det är ju lämningen som de skriker över, och man kan ju inte strunta i det momentet liksom. Vi har provat alla möjliga varianter på avsked, men det slutar ändå alltid i viss gråt/gnäll tyvärr....

Ja, det är kanske tyvärr så att det inte finns något jag kan göra. Men gör ju så ont i hjärtat:(.
  • isolande
    ylva12 skrev 2015-02-18 14:17:47 följande:
    Ja, det är kanske tyvärr så att det inte finns något jag kan göra. Men gör ju så ont i hjärtat:(.
    Med risk för att låta som världens mest hjärtlösa mamma: Man vänjer sig.
    Din son (och du Flört) är nybörjare på det här med dagis. Det gör svinont i början, särskilt när de är sådär pluttiga att de inte känner förskolepersonalen ordentligt. Men sen blir ju dagis en självklarhet och de har roligt också.
Svar på tråden Gråter vid lämning på förskola