Vad tror ni det är med min son?
Hej, jag har en femårig son. Han är väldigt rädd för allting ( vatten, gå balansgång, gunga gungbräda, gunga, klättra, leka med andra barn etc..) han blir väldigt arg/ledsen och då får han utbrott, han ligger och skriker på golvet. Han är ofta orolig på dagis ( bättre hemma) när det är tex praktikanter, vikarier och andra föräldrar. Det resulterar i att han gömmer sig och ibland kissar ner sig.
Det är väldigt svårt för personalen att få in honom i gruppen, han vill oftast bara kolla i böcker. Han ger inte ögonkontakt länge alls, ingen stadig iaf. Om något inte går som han vill, tex att han kommer sist i ett spel, blir han galen och välter hela spelplanen och börjar gråta.
Hemma har han massor av plastdjur som han ställer i ett långt led om och om igen. Ibland både hemma och på dagis får han för sig att göra mindre trevliga saker, som om han bajsar på sig brukar han kladda runt med bajset. På dagis brukar han också kissa i buskarna trots att han vet att man ska säga till att man är kissnödig. Han är nästan alltid ensam på dagis, även om personalen försöker få med honom. Dock bekymrar det inte honom.
Han lärde sig gå vid 16 månaders ålder, har alltid varit sen. Han började prata i 4 årsåldern, han pratar inte alls mycket. Men mer än vad han gjorde för ett år sedan.
Han blev blöjfri vid 4 årsålder, dock händer det fortfarande olyckor flera gånger i veckan och då blir han jätteledsen. På natten har han fortfarande blöja.
Han springer runt nästan hela tiden, han har väldigt svårt att sitta stilla, när han sitter ner rör han oftast på händer och fötter.
Han har svårt att lyssna. Om mN ber honom byta byxor efter olycka vägrar han, han vill inte heller ha hjälp. Även om jag har förklarat 1000 gånger att det inte är någon fara när man kissar/bajsar ner sig blir han helt förstörd endå. Han säger då att han är dålig och inte borde få finnas. Låter det som ett normalt barn? Vad rör det sig om?