Husky/Malamute?
Hej!
Eftersom dragsporten intresserat mig ända sedan jag var riktigt liten har jag självklart kollat in alla de olika polarhundarna en hel del. Siberian Husky och Alaskan Malamute är de raser som jag fastnat mest för, och jag har lite frågor kring dessa som jag önskar få besvarade.
Först och främst är det jaktinstinkten - är det någon skillnad? Jag har fått uppfattningen av att malamuten är något mindre "jaktig" än vad huskyn är, något som självklart är en stor fördel då jag gillar att gå med hunden lös (även om jag naturligtvis vet om att detta inte alls kommer som en garanti med någon polarhund). Min pappa hade en husky han var yngre - inte helt renrasig dock, 75 % siberian husky och 25 % alaskan husky som han kunde ha helt lös utan några som helst problem (vilket är tvärtom mot vad man läser när man söker om det..) så att det skiljer sig från individ till individ har jag redan förstått. Och så huruvida bra pli man har på dem, såklart.
Sedan har jag också hört att malamuten är lugnare och mer stabil i psyket - att den är lugnare är jag redan hyfsat säker på efter att ha frågat ägare av denna ras, men ifall den är bättre i psyket har jag faktiskt aldrig fått reda på om det är sant. Av egna erfarenheter har pappa sagt att huskys kan vara lite ostabila i psyket ibland, att de helt utan förvarning kan få något "knäpp". Har hört från honom att han hade en kompis med husky, som en dag lämnade dörren öppen och hunden den for - rakt in i grannhuset där den bet deras baby i ansiktet. Barnet fick sy 60 stygn. Den hunden var, fysiskt, helt frisk.
Har även en vän som fått sin goldenvalp ihjälbiten av en huskytik. Riktiga skräckhistorier båda två, men iallafall den senare hade en extremt dålig ägare... Och det är ju mycket möjligt att så även var fallet i det förstnämnda.
I vilket fall. Som jag förstått det är malamuten lugnare av sig och har mindre jaktinstinkt, och huskyn är det lite mer spring i benen på. Malamuten är också mer "stabil" i sitt psyke.
En stor fördel med husky är att den verkar vara snabbare i draget, och därmed roligare att stå bakom skidor för. Dessutom är den oftast snällare mot andra hundar, till skillnad från malamuten som kan vara vass mot sina artfränder (framförallt av samma kön).
Har jag förstått detta rätt? Nu dröjer det väldigt många år innan jag själv kan skaffa en helt egen hund, men nyfiken som jag är så tänkte jag att det kunde vara roligt att få svar. Vore även kul ifall ni som äger någon av dessa raser kunde berätta lite mer om dem :) Läsa på kan man ju lära sig hur mycket som helst av men det är alltid roligt att höra personliga erfarenheter också.