• Vicha

sonen blir aldrig torr...

Hej, vi övar o övar men sonen på 6,5 år har ff blöja på natten.

Funderar starkt på ett läkares snart...

har hört någonstans att

man kan ha nån form av brist på ett enzym eller liknande som

bidrar till detta...

Är det nån som har några tips eller erfarenheter?

Mvh

• Svar på tråden sonen blir aldrig torr...
  • Tant Blå

Sök läkare. Kan bero på mkt. Brist på hormon, förstoppning, dåliga kissrutiner på dagen osv. Har två sängvätare själv...

• Vicha

Hmm ja jo det är väl bara det kvar nu...han fixar ju dagen bra oftast så

• Emmispemmis

Att bli torr på dagen är tydligen en helt annan sak än att vara torr på natten. Det förstnämnda kan man öva sig till, det andra har med någon hormonhalt att göra. Min väns dotter var inte torr på natten när hon var fem år, och då övervägde läkaren medicinering. Minns inte hur det gick.

Men, som jag uppfatta det är det inget man kan öva upp. Kolla med läkare!

• Misty W

Min son är snart 6år och har sån "sängvätare blöja" på natten.

Sökte på nätet ang sånt och då skulle man kontaktat läkare efter barnet fyllt 6år.

Min son sover stenhårt och spelar ingen roll om vi tar upp honom. Vi har börjat tjata om kiss pausen 1gpng per timme så att han kanske lyckas tömma ut ordentligt, med varierande resultat.

• isolande
    Misty W skrev 2015-02-19 21:28:28 följande:

Min son är snart 6år och har sån "sängvätare blöja" på natten.

Sökte på nätet ang sånt och då skulle man kontaktat läkare efter barnet fyllt 6år.

Min son sover stenhårt och spelar ingen roll om vi tar upp honom. Vi har börjat tjata om kiss pausen 1gpng per timme så att han kanske lyckas tömma ut ordentligt, med varierande resultat.

Nu är inte jag någon expert, men att kissa en gång/timme är ju inte normalfrekvens direkt? Stressar man inte blåsan då? Visst är tanken fin att man ska klämma ut så mkt som möjligt, men resultatet kan bli att man får svårare att hålla sig längre stunder än den där timmen....

Det jag läst om inkontinens är iaf att man skall försöka hålla sig lite längre och inte hela tiden småkissa.
  • Flizus
    Vicha skrev 2015-02-18 22:26:34 följande:

Hej, vi övar o övar men sonen på 6,5 år har ff blöja på natten.

Funderar starkt på ett läkares snart...

har hört någonstans att

man kan ha nån form av brist på ett enzym eller liknande som

bidrar till detta...

Är det nån som har några tips eller erfarenheter?

Mvh

Sök hjälp hos barnmottagningen. De kan tex ha en uroterapeut för barn. 

Det finns inga mirakelmetoder, men goda hjälpmedel och förhållningssätt. Är barnet själv motiverad till att bli torr på natten? Är han inte det kan det vara svårare. En del barn tar det längre tid för.

Vad har ni provat själva?
  • Misty W
    isolande skrev 2015-02-20 14:30:46 följande:

Nu är inte jag någon expert, men att kissa en gång/timme är ju inte normalfrekvens direkt? Stressar man inte blåsan då? Visst är tanken fin att man ska klämma ut så mkt som möjligt, men resultatet kan bli att man får svårare att hålla sig längre stunder än den där timmen....

Det jag läst om inkontinens är iaf att man skall försöka hålla sig lite längre och inte hela tiden småkissa.

Ja han kissar int varje gång utan vid mer påminner om att kissa om han är kissnödig. Om han kissar så försöker vi få han att kissa klart, för han kan vara klar på 3 sekunder med torkning och allt.

Men tack för tipset om att hålla sig längre stunder. Vi får testa det.
  • En blå giraff

Vi har fått hjälp på barnmottagningen med vår 7-åring som kissar i sängen. Fick låna ett larm som han har i kalsongerna, kopplat till en väckarklocka. Klockan ringer om larmet blir fuktigt. Han har nu efter 2½ månad med larmet blivit mycket bättre. Tidigare kissade han i sängen varje natt. Nu är det inte ens en gång i veckan. Larmet lär barnet att själv vakna innan kisset kommer. Sen fick vi rådet att han ska kissa var 3:e timme vaken tid. Man kan söka hjälp för sängvätning från 6 års ålder.

• Vicha

Tack alla som svarat! Ja han är motiverad själv men säger att det är för hans diabetes som han måste ha blöja på natten...och det har han väl delvis rätt i eftersom han ibland får typ mjölk för att höja blodsockret på natten...o då blir det ju mer kiss liksom.

• Stjärnfall76

Det går inte att träna att bli torr på natten, som du skriver har det med något kroppsligt att göra.

Det är viktigt att söka hjälp eftersom detta är väldigt pisamt för barnen. Min dotter blev torr strax efter hon fyllt 6 och vi skulle strax söka hjälp. I slutet märkte man att hon tyckte det var jobbigt, även om jag förklarade att det inte är något man kan påverka själv.

Svar på tråden sonen blir aldrig torr...