• Violen 26

    Bonusmamma till 4-åring!

    Hej!
    För ungefär ett år sedan träffade jag min man. Han är pappa till en fyraåring och att vara tillsammans med någon som har barn hade jag aldrig tänkt mig! (Är 26 och har inga biologiska barn själv än) Men vi blev kära och efter några veckor träffade jag hans barn för första gången. Jag var väldigt nervös och barnet var jätteblygt. Men det kändes väldigt naturligt och de senaste tio månderna har varit en spännande resa då vi blivit allt tightare för var dag. Vid två tillfällen har hon ifrågasatt min närvaro, två korta perioder av test. Men det har bara känts sunt. 
    Jag skriver här för att det vore fint att få höra andras erfarenheter av att bli bonusförälder. Jag har växt något otroligt av detta och det har väckt massa nya känslor i mig. Ofta har jag känt att det saknas forum för oss bonusföräldrar, hade velat gå i en föräldragrupp, diskutera och få älta vad det innebär att leva med ett barn, få dela rädslor för att inte vara en bra vuxen och ventilera. Ibland tänker jag att jag gärna hade varit föräldraledig för att verkligen få tid att lära känna det här barnet. Det hör också till saken att barnets biologiska mor har varit ganska frånvarande, så känner ett extra stort ansvar över att vara en trygg kvinnlig förebild i barnets liv. Finns det fler här som tänkt i samma banor som jag? Vad är ni rädda för? Hur var det för er att plötsligt få ett bonusbarn i ert liv? Vad har ni för problem och vad har ni för glädjeämnen?

  • Svar på tråden Bonusmamma till 4-åring!
  • Ess

    Det har funnits en grupp här på fl för styv/bonusföräldrar. Men jag tror inte att den finns kvar, för det är ingen rolig situation att leva i många gånger och det nästlade sig in personer som sedan tog och drog upp det som sagts i förtrolighet i den slutna gruppen, i det öppna forumet.
    Prova inboxa "Brumma" eller "Iam" för att se om det finns någon grupp kvar.

  • Brumma
    Ess skrev 2015-02-22 10:15:23 följande:

    Det har funnits en grupp här på fl för styv/bonusföräldrar. Men jag tror inte att den finns kvar, för det är ingen rolig situation att leva i många gånger och det nästlade sig in personer som sedan tog och drog upp det som sagts i förtrolighet i den slutna gruppen, i det öppna forumet.

    Prova inboxa "Brumma" eller "Iam" för att se om det finns någon grupp kvar.


    Tyvärr.

    Saker som togs upp i den slutna gruppen användes mot gruppmedlemmarna i det öppna forumet. Ingen kände sig trygg att diskutera saker öppet efter det och själva funktionen med en grupp vi bonusföräldrar kan få stöd och råd i försvann.

    Vill ngn prata av sig så vet jag att iallafall jag, BioBonus och SupersurasunkSara gärna stöttar och lyssnar om vi kan men då genom inbox.
  • BioBonus
    Brumma skrev 2015-02-22 11:46:11 följande:
    Tyvärr.

    Saker som togs upp i den slutna gruppen användes mot gruppmedlemmarna i det öppna forumet. Ingen kände sig trygg att diskutera saker öppet efter det och själva funktionen med en grupp vi bonusföräldrar kan få stöd och råd i försvann.

    Vill ngn prata av sig så vet jag att iallafall jag, BioBonus och SupersurasunkSara gärna stöttar och lyssnar om vi kan men då genom inbox.
    Absolut - min inkorg är öppen :)
  • mg29

    Jag är en tjej på 28 år som också lever som bonus till 2 flickor som är 10 och 6 år. 
    Det är absolut givande och jag får se hur dom växer och tar nya steg.. Min sambo (flickornas pappa) har även sett till att jag är med i beslut om och ikring flickorna vilket känns mycket bra.. Deras mamma är också väldigt frånvarande vilket jag kan tycka är väldigt frustrerande ibland då vi inte får någon egen tid alls.. Från början när vi flyttade ihop så var det varannan vecka som gällde men nu har vi haft barnen i 3 månader och dom har träffat sin mamma 6 gånger under den tiden.. Missförstå mig inte, Jag älskar dessa flickor och jag skulle göra allt för dom men det är jobbigt att vara i den här "kärleks bubblan" och inte kunna få spendera tid ihop. jag har själv inga barn sen tidigare och heller ingen erfarenhet av barn så jag ifrågasätter mig själv hela tiden om jag gör rätt eller fel. Jag har 2 bra tipps att ge dig och det första är stå på dig. Du är en vuxen i huset och det betyder att även du har rätt att sätta gränser och regler. Om det uppstår situationer som du inte är bekväm med så måste du våga säga ifrån för det ger inte med sig eller försvinner med tiden. Lever man som en modern familj är det viktigt att alla ska trivas och må bra men det betyder inte att barnen styr hemmet eller att man ska vika sig för att göra dom nöjda. Det andra är håll ihop, Du och barnets pappa måste försöka vara på samma sida för annars kommer du bli utspelad direkt.. Jag vet inte hur många gånger som minsta flickan hos oss kommer och frågar mig om tax godis och jag säger nej , då kikar hon lurigt på mig bara och säger -vi får väl se vad pappa säger då och så springer hon och frågar honom.. Det har börjat ge med sig nu när hon förstår att hon får samma svar av pappa som av mig och tvärt om..

Svar på tråden Bonusmamma till 4-åring!