• Amanda84

    7-månaders som alltid har haft mardrömmar. Kan man hjälpa?

    Jag vet att många 7-8 månaders bebisar brukar få mardrömmar men min 7-månaders lille kille verkar alltid ha haft det (även om det sägs att riktigt små bebisar inte kan ha det.)

    Varje kväll och natt störs han av drömmar, och så har det varit nästan ända från början. Oftast vaknar han inte ens, men gnyr, gnäller, gråter och rör sig mycket i sömnen. När man tar upp honom eller håller om honom så blir han lugn men vaknar inte utan fortsätter att sova. Varje natt är det uppåt tio gånger som han gråter eller gnäller  av drömmar och så har det varit sedan han bara var någon månad gammal.

    Om han skulle vakna av drömmar, vilket han gör några gånger i veckan, så är det genom ett panikskrik och sedan är han alldeles otröstlig och det tar lång tid att få honom lugn igen. Så har det varit sedan han var ca 4 månader.

    Dagtid, däremot, så är han nästan alltid glad och skrattar och jollrar mycket. Inte ens när han var riktigt liten så skrek han särskilt mycket. I stort sett så skriker han bara om han blir sur (för att han inte får dra i sladdar) eller om han skulle råka ramla omkull när han sitter på golvet, men det går alltid över på några sekunder om man avleder, eller om man blåser när han har slagit sig (det är väl också en typ av avledning). Vi får väldigt ofta höra att vi har en så himla lätt och glad liten kille, och ja, det har vi - men han är bara glad så länge han inte sover.

    Hur kan vi hjälpa honom, eller kan man ens hjälpa en bebis att drömma mindre mardrömmar? Det hjälper inte att man hela tiden ligger bredvid och håller om honom. Han gnyr och gråter i sömnen i alla fall. Det är heller ingen skillnad om vi bara har varit hemma en dag, om vi har varit ute på promenad i skogen, eller om vi har träffat massor med människor. Det verkar alltså inte som att drömmarna minskar eller ökar beroende på antal intryck under dagen.

    Vi har koll på så att han inte blir för varm eller för kall när han sover. Vi har även en liten lampa tänd så att det inte blir becksvart i sovrummet. Nattningsproceduren ser likadan ut varje kväll med nedvarvning, välling, tandborstning och sedan att vi sjunger några sånger. Han verkar inte ha ont i magen eller någon annanstans eftersom det inte är "smärtgråt." Det spelar ingen roll om han ligger bredvid oss i dubbelsängen eller i sin egen spjälsäng. Vi har även provat att ha musik på i bakgrunden ifall det skulle vara så att han inte gillar att det blir tyst när vi sover, och vi har suttit i samma rum som honom och pratat lågmält så han hör våra röster i sömnen, men inte ens det hjälper.

    Finns det något vi kan göra för att hjälpa honom? Är det någon som har varit med om samma sak?

  • Svar på tråden 7-månaders som alltid har haft mardrömmar. Kan man hjälpa?
  • Anonym (Okänt)

    Jag har inga svar, men jag har aldrig hört talas om något liknande.. Hoppas du får svar från flera som varit med om detta! Puff puff

  • Amanda84

    Kan även tillägga att det har strulat en del med läggningen i perioder men nu är det inget problem längre, kanske för att vi kör exakt samma rutiner varje kväll.

  • Unnan

    Hej

    Gammal tråd, men vår 8-månaders är precis allt som du beskrev.

    Fick ni bukt på det på nåt sätt?

  • Amanda84
    Unnan skrev 2018-01-18 22:55:23 följande:

    Hej

    Gammal tråd, men vår 8-månaders är precis allt som du beskrev.

    Fick ni bukt på det på nåt sätt?



    Hej!


    Jag vet inte om man egentligen kan säga att det gick att få bukt med, men det förändrades efter hand, då det lugnade ner sig något under en tid. Han fick en riktigt svår period då han drömde mycket mardrömmar igen kring 1,5-årsåldern men då kunde han också sätta ord på vad han drömde. Idag har vi en 3,5-åring med mycket detaljerade och livliga drömmar som har stort behov av att prata kring vad han har drömt om, både bra och dåliga drömmar, men de är fantastiska att lyssna till - särskillt de bra drömmarna! (Man kan säkert göra det hela bättre  än vad jag har gjort, men i hans fall, nu när han är så här stor, så är det en ovärderlig hjälp att han faktiskt ibland får babbla av sig i fem minuter kring en dröm, även om det är mitt i natten - och inte när jag som förr tyckte att han bara skulle somna om ifall det var en extra trevlig dröm - för då somnade han inte på flera timmar.)


    Han minns också en del drömmar som ligger långt tillbaka i tiden, om han drömmer något nytt som kan relatera till en annan, äldre dröm, och ibland blir jag fascinerad över hur långt tillbaka han minns.


    Jag vet inte om det har med saken att göra egentligen, men när jag tittar tillbaka så lärde vår son sig att prata mycket tidigt och idag har han ett mycket avancerat språk och ordförråd. Han har också en förmåga att berätta historier på ett vis som inte många 3,5-åringar har, där han (om han själv vill) kan roa både barn och vuxna genom sina väl genomtänkta historier. Jag har valt att tro att alla bekymmer som vi har haft med drömmar, har berott på att han kanske tidigare än de flesta försökte förstå saker i sin omgivning. Han är idag en mycket lugn och harmonisk liten kille, som har funderingar på ett djupare plan, än många andra barn i hans omgivning. Det är en extremt stor utmaning i sig - speciellt för alla vuxna omkring honom - men fantastiskt roligt!
  • alla har olika åsikter

    Inte läst allt , men vår son var likadan. Jag valde att ha han i sängen med mig och la bara handen över honom när han började gny. Allt ett barn behöver är närhet/trygghet.

  • legomum

    Min ena sons nattskräck började strax innan ettårsdagen.

    Läs på om det och se om det passar in.

Svar på tråden 7-månaders som alltid har haft mardrömmar. Kan man hjälpa?