• Minza83

öroninfl, behandling?

Min blivande 6åring blev sjuk förra fredagen i förkylning med tillhörande astma. I måndags eller tisdags sa han att det gjorde ont i örat.. Men sedan har han inte sagt något mer, har använt nässpray frekvent men men..
    Igår torsdag vaknade han med feber och påverkat allmäntillstånd samt känslig och klängig <3
    Nu vaknade han här på natten och var väldigt orolig och grät och hade sig, men jodå ONT i örat! :( och feber då!

Hur fungerar det? Får han PC då eller?
    Eftersom det blivit markant värre plus feber pga öroninfl då :/ ska ringa vc imorgon bitti (ja idag fredag alltså) ;)

• Svar på tråden öroninfl, behandling?
  • Loncelot

Man brukar få pencelin yes, hoppas ni får en tid snart, inte roligt med öroninflammation, fortsätt ge nässpray för o lindra, även en Ipren.

• Minza83
    Loncelot skrev 2015-02-20 02:46:00 följande:

Man brukar få pencelin yes, hoppas ni får en tid snart, inte roligt med öroninflammation, fortsätt ge nässpray för o lindra, även en Ipren.

Tack! Fick en teltid om en timma så :)
  • BeanBag

Har aldrig fått penicillin till mina barn för öroninflammation. De säger att det bara förkortar sjukdomsförloppet med någon timme och är väldigt restriktiv med att skriva ut penicillin.

• suziz

Nej, man får inte, eller ska i alla fall inte, få penicillin för en 6-åring med öroninflammation.

• BeanBag
    Loncelot skrev 2015-02-20 10:32:13 följande:

Min son var 1år han icke penicillin iallafall.

Tror det är mellan 1-12 år som de inte brukar ge penicillin om inte trumhinnan har spruckit.
  • Yonndax

Inte så vanligt längre att man får penicillin för öroninflammation. Det är om barnet är väldigt litet runt 1 år eller har dubbel som kan få det. Rådet brukar bli att ge smärtstillande istället.

• Loncelot
    BeanBag skrev 2015-02-20 10:40:28 följande:

Tror det är mellan 1-12 år som de inte brukar ge penicillin om inte trumhinnan har spruckit.

Trumhinnan hade spruckit så var nog därför då.
Svar på tråden öroninfl, behandling?