Jag
kafferast skrev 2015-02-20 11:13:12 följande:
Det beror på var du bor. Vilken arbetsgivare har du? Jobbar du även helger och röda dagar har du en måndadsarbetstid på 165 timmar i kommunen (men oftast inte med privata bolag). Arbetar du i kommunen men inte röda dagar och helger har du 40 timmars arbetsvecka normalt. Arbetstiden påverkar hur man kan se på lönen (dvs. 40 timmars arbetsvecka om du även arbetar röda dagar och helger ger då en lägre timpenning).
Jag arbetar i Stockholm och jag tycker du ligger lågt i förhållande till att du har validerat och även har högskolepoäng. Jag vet inte vilken form av verksamhet du arbetar i, vissa är mer krävande pedagogiskt än andra och vissa kräver mer omvårdnadskunskaper. En viktig bit i förhandlingen med din chef är att påvisa om du är bra på att ta ansvar och lösa problem (och inte lämnar det till någon annan att lösa) och om du bidrar till att utvecklar verksamheten,
Själv tjänar jag 24000 (och arbetar 165 i månaden. Har kollegor som tjänar mer än mig, men även dem som tjänar sämre. På min arbetsplats bör man kunna ta rätt mycket ansvar och hantera flera bollar i luften samtidigt samt vara flexibel, annars blir det lätt problem.Själv kommer jag från en annan bakgrund, men har via jobbet gått ett flertal utbildningar (och förkovrat mig själv i diverse litteratur).
I framtiden diskuterar man titlar som stödpedagog och stödassistent. Googla på det som kommer du får mer information. Kanske kan du använda dina poäng i framtiden med lite kompletteringar till attt bli stödpedagog.
Jag har kommunen som arbetsgivare och jobbar 36 timmars vecka . Menar du att den uträknade ingångslönen baseras på 40 timmar? Det är kommunal som gett oss siffrorna. I så fall har dom ju mindre ut. Jag har ob för helg och kväll och jobbar så, räknar jag med det så blir det mer. Men det blir det ju även för den som är ny, det är grundlönen jag har jämfört nu.