• Kenjohan

    Hur mycket peengar?

    Jag har en dotter på 17 år, som flyttade ihop med sin pojkvän för ett år sedan.  Därigenom har hon dragit på sig utgifter hon inte hade då hon bodde hemma då hon betalar maten och pojkvännen står för boendet.
    Hon går inte i skolan och arbetar inte och har alltså inga inkomster förutom de pengar som jag och hennes mor skjuter till. 
    Hon kräver, och har hittills fått, 3.500 kr/månad. Nu har jag börjat fundera på om detta är rimligt och om vi föräldrar verkligen har skyldighet för att finansiera vår dotters boende utanför hemmet.
    MVH


    K.

  • Svar på tråden Hur mycket peengar?
  • Lagotto

    Ni har väl försörjningsplikt till ungen är 18? Eller är jag helt ute och cyklar... Däremot hade jag om jag var henne tagit ansvar och sökt jobb. Vad gör hon på dagarna om hon inte studerar?

  • Kenjohan

    Hon gör inte ett "barolin" så vitt jag vet.Talar jag med henne om att hon borde studera och tänka på sin framtid påstår hon sig bli deprimerad. Frågan var ju hur mycket man har skyldighet att slanta upp.

    MVH


    K.

  • Lagotto
    Kenjohan skrev 2015-02-20 10:42:46 följande:

    Hon gör inte ett "barolin" så vitt jag vet.Talar jag med henne om att hon borde studera och tänka på sin framtid påstår hon sig bli deprimerad. Frågan var ju hur mycket man har skyldighet att slanta upp.

    MVH

    K.


    Blir hon inte mer deprimerad av att bara gå hemma? Jag hade väl inte gett något, möjligtvis lite mat osv men inga pengar, är hon redo nog för att bo i eget boende så ska hon väl betala för sig själv med egna pengar.
  • Kenjohan

    Visst är hon välkommen hem. Både till sin mor eller sin far. Eget rum finns på båda ställena. Men hon föredrar att bo hos sin pojkvän. Tack för svaren...  och jo, jag vet att 18 är övre gräns alternativt 21 år om barnet går i skolan.
    MVH


    K.

  • Brumma

    Föräldrarna är försörjningsskyldiga tills barnet är 18 år ELLER till 21 om ungdomen fortfarande går i gymnasiet.

    Det är dock så att ni kan erbjuda henne boende hemma hos er och därmed erbjudit att försörja henne på det sätter. Avböjer hon så är det isåfall hennes val..

    vill ni betala så kan ni ju gå efter samma summa som underhållsstödet ligger på, dvs 1273:- från varje förälder.

  • Dixie
    Kenjohan skrev 2015-02-20 12:55:29 följande:

    Visst är hon välkommen hem. Både till sin mor eller sin far. Eget rum finns på båda ställena. Men hon föredrar att bo hos sin pojkvän. Tack för svaren...  och jo, jag vet att 18 är övre gräns alternativt 21 år om barnet går i skolan.
    MVH


    K.


    och ni tycker det är ok och bara betalar - utan att hon gör någonting om dagarna? 
  • Kenjohan

    Nej, vi tycker verkligen inte att det är OK attt hon bara går hemma utan att göra något. Men att tala med henne är stört omöjligt. Hon går genast i taket och sedan blir hon deprimerad, säger hon och jag får hennes pojkvän på mig också och han skräder inte orden. Men han har ju aldrig haft ett arbete han heller...
    Vem har sagt attt det är lätt att varsa farsa till en obstinat tonårsflicka?
    K.

  • Dixie

    Men genom att betala godkänner du ju hennes livsval, sluta betala - du gör ju henne en stor otjänst genom att curla henne!


    Kenjohan skrev 2015-02-20 18:19:57 följande:

    Nej, vi tycker verkligen inte att det är OK attt hon bara går hemma utan att göra något. Men att tala med henne är stört omöjligt. Hon går genast i taket och sedan blir hon deprimerad, säger hon och jag får hennes pojkvän på mig också och han skräder inte orden. Men han har ju aldrig haft ett arbete han heller...

    Vem har sagt attt det är lätt att varsa farsa till en obstinat tonårsflicka?

    K.


Svar på tråden Hur mycket peengar?