• V Lh

Nytt jobb, begynnelselön?

Hej, jag har precis fått ett nytt jobb som maskinoperatör (provanställning fram till semestern).Det är två skift och ena veckan är det 06-14 och andra veckan 14:45-23:45 Började 16/2 och när jag skrev under anställningsavtalet stod det "begynnelselön 19.600". Och häromdagen fick jag hem lönespecifikation för dessa två veckor jag jobbar nu i februari. Och jag kommer att få 8.385 brutto. Det är 10 dagar jag jobbar denna månaden, men på lönespecifikationen står det "antal dagar 13, á 645. (det är ingen eftersläntad lön på detta jobbet) 

Hur kan det vara 13 dagar? Jag får väl ändå inte lön för lördag-söndag? Och det betyder också att jag får 645kr per dag, och det kan väl omöjligt stämma att jag tjänar 80kr i timmen?! Å jag ska ju ändå ha OB-tillägg på cirka 40kr/timmen och skifttillägg. Och så de att det står begynnelselön 19.600 på mitt anställningsavtal men om jag tar 645kr (som jag tjänar per dag tydligen) och gångar med 20 arbetsdagar blir det 12.900? 

Jag fattar ingenting! elr hur det hänger ihop överhuvudtaget. synonymer till begynnelselön är ingångslön, men varför stämmer inte siffrorna då? men om jag tar 645kr x 30(alla dar i månaden) = 19.350
    men varför skulle jag få lön för lördag-söndag? finns väl inte en enda människa som får det!!

• Svar på tråden Nytt jobb, begynnelselön?
  • snedtak

Har du månadslön? I så fall räknar man ofta antalet dagar man varit anställd, snarare än antalet verkliga arbetsdagar. Med månadslön får man tex lika mycket pengar i december med alla dess röda dagar som i oktober, vilken vanligen har fler arbetsdagar.

• V Lh

Jag har nog månadslön ja, kommer alltid få samma lön varje månad men sen ska OB och skifttilläg tillkomma eftersläntande månaden efteråt

• V Lh

Men det konstiga är att jag pratade med teamledaren för min arbetsgrupp om lönespecifikationen och hon förstod inte riktigt heller varför det är 13 dagar när jag bara kommer arbeta 10 denna månaden, och varför inte summan stämmer överens med begynnelselönen på 19.600

• snedtak
    V Lh skrev 2015-02-21 01:47:58 följande:

Men det konstiga är att jag pratade med teamledaren för min arbetsgrupp om lönespecifikationen och hon förstod inte riktigt heller varför det är 13 dagar när jag bara kommer arbeta 10 denna månaden, och varför inte summan stämmer överens med begynnelselönen på 19.600

Du har fått lön för 13 dagar för att du är anställd 13 dagar februari.

Hur många timmar man jobbar per månad brukar variera (eftersom antalet arbetsdagar varierar), men man brukar räkna med i snitt ca 165 arbetstimmar per månad. Det ger dig en timlön på 119 kr/timme.
    Antar att det är rimligt med tanke på ditt jobb,men jag har dålig koll på lönesättningen inom sektorn.

Alltså: man räknar inte timlön på antalet dagar varje månad, men en dagslön är månadslönen/medelvärde antal dagar per månad. Alltså 19600/645 = 30,3 så det är i snitt 30,3 dagar på en månad enligt ditt avtal.
  • L i n n

Jag är också rätt nyanställd som maskinoperatör.

Jobbar precis som du tvåskift och får både OB och skifttillägg utöver grundlönen.

Stod det inget om OB på lönespecen?

• V Lh

Nä Linn det gjorde det inte. Men andra anställda har sagt att det är cirka 40kr/timmen och det tillkommer utöver grundlönen

• Ensam hemma

Du kanske får ut OB-tillägget nästa månad efter att du redovisat månadens avvikelser?

• L i n n
    Ensam hemma skrev 2015-02-21 17:35:31 följande:

Du kanske får ut OB-tillägget nästa månad efter att du redovisat månadens avvikelser?

Helt rätt. Vår OB kommer månaden efter tillsammans med alla andra avvikelser.

Grundlönen och skifttillägget kommer samma månad.
Svar på tråden Nytt jobb, begynnelselön?