Nytt jobb, begynnelselön?
Hej, jag har precis fått ett nytt jobb som maskinoperatör (provanställning fram till semestern).Det är två skift och ena veckan är det 06-14 och andra veckan 14:45-23:45 Började 16/2 och när jag skrev under anställningsavtalet stod det "begynnelselön 19.600". Och häromdagen fick jag hem lönespecifikation för dessa två veckor jag jobbar nu i februari. Och jag kommer att få 8.385 brutto. Det är 10 dagar jag jobbar denna månaden, men på lönespecifikationen står det "antal dagar 13, á 645. (det är ingen eftersläntad lön på detta jobbet)
Hur kan det vara 13 dagar? Jag får väl ändå inte lön för lördag-söndag? Och det betyder också att jag får 645kr per dag, och det kan väl omöjligt stämma att jag tjänar 80kr i timmen?! Å jag ska ju ändå ha OB-tillägg på cirka 40kr/timmen och skifttillägg. Och så de att det står begynnelselön 19.600 på mitt anställningsavtal men om jag tar 645kr (som jag tjänar per dag tydligen) och gångar med 20 arbetsdagar blir det 12.900?
Jag fattar ingenting! elr hur det hänger ihop överhuvudtaget. synonymer till begynnelselön är ingångslön, men varför stämmer inte siffrorna då? men om jag tar 645kr x 30(alla dar i månaden) = 19.350
men varför skulle jag få lön för lördag-söndag? finns väl inte en enda människa som får det!!