• Amanda84

Bör jag informera grannen om att vi hör ALLT hon säger när hon befinner sig i sitt kök?

Jag och min familj bor i en lägenhet som består av två ihopslagna bostadsrättslägenheter. Vi har inte bott här särskilt länge och känner ingen av grannarna.

För några veckor sedan så fick sonen vårt sovrum som sitt rum och vi tog det rum som vi till att börja med hade tänkt vara till honom. Rummet som nu är vårt sovrum är den ena lägenhetens gamla kök och nu har det visat sig att vi har någon slags fläkttrumma eller liknande där inne som gör att så fort vi befinner oss i sovrummet så hör vi ALLT vår granne säger när hon vistas i sitt kök. Vi hör alltså varenda ord hon säger och det låter nästan som att hon befinner sig i samma rum som oss.

Jag har bara stött på den här grannen några få gånger i trapphuset och hon hälsar inte när jag säger hej. Det känns därför inte särskilt naturligt att bara ringa på och säga: "Alltså, vi hör varenda ord du säger." Jag vill dels inte att hon skall tro att vi störs av henne och dels känns det ganska olustigt att tala om för henne att vi hör allt hon säger. Samtidigt så känns det oschysst att inte säga något om det heller.

Hur hade ni gjort? Hade ni ringt på dörren och berättat eller hade ni låtit det vara? Egentligen så stör det inte oss väldigt mycket. Hon vistas oftast inte i köket på natten ändå, men ikväll har hon suttit och pratat med en väninna halva natten och jag tycker att det känns som att jag nästan ligger och tjuvlyssnar på deras samtal trots att jag inte kan göra någonting åt det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-21 01:42
    Jag kan tillägga att hon bara bor i ett rum och kök, så hon det är inte så att hon kan välja och vraka bland rum att sitta och prata i. Vi kan dock välja att vistas tillfälligt i ett annat rum om vi skulle störas alldeles för mycket av henne.

• Svar på tråden Bör jag informera grannen om att vi hör ALLT hon säger när hon befinner sig i sitt kök?
  • Koppkaka

Jag hade berättat. Jag hade uppskattat att få veta det, jag hade inte velat att mina grannar skulle höra allt jag sa i mitt eget hem. Jag tror ärligt att hon kommer uppskatta det, för då kan ni försöka lösa problemet.

• scanmia

Men om ni hör henne så borde hon kunna höra er, eller? Kan ni inte bara prata lite när hon är i sitt kök eller sätta på radion så att hon förstår hur lyhört det är?

• Gizmo

Jag skulle prata med kvinnan, om det vore tvärtom skulle jag velat att hon hade berättat för mig om hur lyhört det är.

Kan inte hyresvärden åtgärda felet på något sätt? Ring och prata med denne.

• Dexter dot com

Självklart ska du prata med henne. Hon lär ju även höra alla era aktiviteter i sovrummet ;)

• Studentpappa

Blir till och ha munkavle när ni ska ligga då för ljudet färdas lika lätt åt andra hållet.

• 2020

Jag hade ringt på och berättat plus att jag hade sagt att jag skall höra av mig till hyresvärden. Det finns regler på ljud mellan lägenheter och här har något blivit fel. Detta måste hyresvärden åtgärda.

• EnAnonumius
    scanmia skrev 2015-02-21 02:01:05 följande:
    Men om ni hör henne så borde hon kunna höra er, eller? Kan ni inte bara prata lite när hon är i sitt kök eller sätta på radion så att hon förstår hur lyhört det är?
    Mja det är inte alls säkert..

TS'ens sovrum är ett före detta kök som ligger under grannens kök.  Och man är ju knappast i sovrummet dygnet om.  Dessutom så stänger många dörren till sovrummet.

Det som kankse skulle kunna höras genom den gamla fläkttrumman upp till grannens kök är väl om TS'en och hennes partner har lite sänggympa för två..

.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Amanda84
    2020 skrev 2015-02-21 08:01:32 följande:

Jag hade ringt på och berättat plus att jag hade sagt att jag skall höra av mig till hyresvärden. Det finns regler på ljud mellan lägenheter och här har något blivit fel. Detta måste hyresvärden åtgärda.

Det här är en bostadsrätt och jag tror inte att föreningen går in och gör någonting alls åt problemet eftersom vårt sovrum egentligen är ett kök. För egen del så stör det inte så pass mycket att jag känner att det är värt att bekosta tilläggsisolering eller vad som nu krävs. Det är ju möjligt att ljudet låter så tydligt genom fläkttrumman eftersom ingen annan av all den inredning som brukar finnas i ett kök, faktiskt finns där.

Problemet är ju inte gigantiskt heller. Det har bara inträffat ett par gånger att vi har hört henne när hon är i sitt kök, eftersom hon inte brukar vistas där under natten.

Därför känns det också olustigt att berätta det för henne. Om någon hade sagt till mig att de ibland hör mig när jag är i mitt kök, så hade jag ju knappt velat vistas där eftersom jag då aldrig vet ifall grannen lyssnar eller ej, även om grannen säger att hon nästan aldrig hör något.
  • 2020

Fast då har du ju redan bestämt dig. Du tycker inte problemet är så stort eftersom hon inte vistas i köket så mycket och du vill inte berätta för henne att du kan höra dem i köket. Du stör dig inte på situationen. Jag skulle säga case closed :).

• Koppkaka

Håller med. Vi ger dig rådet att informera henne och du säger att det inte behövs. Vad är ens syftet med tråden? :P

Svar på tråden Bör jag informera grannen om att vi hör ALLT hon säger när hon befinner sig i sitt kök?