Bör jag informera grannen om att vi hör ALLT hon säger när hon befinner sig i sitt kök?
Jag och min familj bor i en lägenhet som består av två ihopslagna bostadsrättslägenheter. Vi har inte bott här särskilt länge och känner ingen av grannarna.
För några veckor sedan så fick sonen vårt sovrum som sitt rum och vi tog det rum som vi till att börja med hade tänkt vara till honom. Rummet som nu är vårt sovrum är den ena lägenhetens gamla kök och nu har det visat sig att vi har någon slags fläkttrumma eller liknande där inne som gör att så fort vi befinner oss i sovrummet så hör vi ALLT vår granne säger när hon vistas i sitt kök. Vi hör alltså varenda ord hon säger och det låter nästan som att hon befinner sig i samma rum som oss.
Jag har bara stött på den här grannen några få gånger i trapphuset och hon hälsar inte när jag säger hej. Det känns därför inte särskilt naturligt att bara ringa på och säga: "Alltså, vi hör varenda ord du säger." Jag vill dels inte att hon skall tro att vi störs av henne och dels känns det ganska olustigt att tala om för henne att vi hör allt hon säger. Samtidigt så känns det oschysst att inte säga något om det heller.
Hur hade ni gjort? Hade ni ringt på dörren och berättat eller hade ni låtit det vara? Egentligen så stör det inte oss väldigt mycket. Hon vistas oftast inte i köket på natten ändå, men ikväll har hon suttit och pratat med en väninna halva natten och jag tycker att det känns som att jag nästan ligger och tjuvlyssnar på deras samtal trots att jag inte kan göra någonting åt det.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-21 01:42
Jag kan tillägga att hon bara bor i ett rum och kök, så hon det är inte så att hon kan välja och vraka bland rum att sitta och prata i. Vi kan dock välja att vistas tillfälligt i ett annat rum om vi skulle störas alldeles för mycket av henne.