• Mijjan

Träna som gravid!

Hej! 

Tänkte det måste ju finnas fler än jag som vill träna så länge man kan så vanligt som möjligt. Det är inte så att jag är väldigt fit men jag har dåliga axlar som jag känner av redan efter några dagars frånvaro av träning och jag håller tummar och tår att det ska gå att träna länge till... Är gravid med första barnet (v, 10) och har en naiv förhoppning om att jag ska kunna träna som vanligt ett tag till även om jag lagt in simning en gång i veckan istället för löpning.

En normal vecka innan graviditet och även nu brukar se ut som ett konditionspass (spinning, löpning et.c.), ett lättare styrkepass och två pass jag kan variera lite beroende på säsong och humör.

Hur tränar ni? Hur länge kunde ni träna? Tips på träningsformer för gravida? Finns inga gravidträningspass i min stad tyvärr annars hade de varit grymt :) Snälla inspirera mig :P Och finns ni överhuvudtaget som kunnat hålla på och träna åtminstone till vecka 30+? :D 

• Svar på tråden Träna som gravid!
  • Minxy

Det finns vissa som kan träna hela tiden ut, mycket beror på hur väl din kropp hanterar graviditeten. Får du foglossning som gör att varje rörelse smärtar som en blixt i bäckenet så kommer du inte kunna köra på med styrkepass, däremot borde du kunna gå över till mildare träningsformer så som vattengymnastik.

Jag är i v.16 och kör på med mina 3 pass/vecka. Skivstångspass med fria vikter. Det är bra att gå ner i vikt och istället öka antalet rep.

Man ska undvika löpning, hopp och studs, magövningar som belastar de raka bukmusklerna samt breda benböj (sumosquats).

Detta enligt en tränare som har hållit i gravidanpassad träning.

• Mecros

Jag är i v.19 (18+3) och jag styrketränar fortfarande. Inte lika tungt och fokuserar mest på rygg, bål och ben. När jag inte är på gymmet så gör jag övningar hemma med hjälp av min egen kroppsvikt. I v.20 ska man sluta lyfta vikter över huvudet då det belastar bäckenet onödigt mycket.

Annars promenerar jag och simmar. Jag försöker mest underhålla kroppen under graviditeten och kommer köra på så länge det känns bra. Men känn efter i kroppen och överbelasta inte kroppen onödigt mycket.

• Anonym (Inte alls tyvärr)

Har inte kunnat träna alla tyvärr under mina grav pga blödningar o foglossningen mm...

• in the making

Fick rådet att träna för att underhålla den muskelmassa och kondition jag hade och vänta med att försöka förbättra/utveckla tills efter graviditeten, tränade så fram till v 34 sen blev det "semester". Tänk på hur du belastar fogarna och känn efter i kroppen bara, Lycka till!!

• Mijjan

Hej. Misstänker att vissa (kanske många) kan finna ett sånt här inlägg väldigt irriterande om man mår väldigt dåligt under graviditeten och beklagar verkligen för er som känner/mår så :( Graviditet är ju uppenbarligen så individuellt och vissa verkar ha en väldig otur :( Hoppas ni mår bättre snart!

Är ju som sagt bara i vecka 10 men skönt att höra att det finns några som håller på fortfarande som gått längre än mig. :) Får se hur länge det funkar men hoppas iaf på att kunna simma tills bassängen stänger i maj! Har dock sista dagarna haft ont vid sidan om svanskotan så hoppas det är att jag bara sträckt mig och att det inte är en graviditetetskomplikation som blir värre! Trevlig helg på er där ute!

• Anonym (Gravad lax)

Är i v 32 och joggade nog mina sista 5 km (löpband) i veckan då jag efter passet kände av det i höfterna... Tränat med vikter utfall, knäböj m.m fram till v 30 2 dgr i veckan. Nu blir det väldigt anpassade övningar så får man se när kroppen säger stopp för även det.

• Angelica1984

Förra graviditeten körde jag spinning fram tills v 36.

Nu har jag innan denna graviditet kört mycket crossfit, och tänkte fortsätta köra det efter förmåga men byta ut lite mot bodypump. Men än så länge så är det väldigt tidigt i denna graviditet så vi får se hur kroppen kommer att må denna gång :)

• Varit där

Förra gången så fick jag en bok med tränings övningar för gravida från bm som jag gjorde nästan hela tiden ut tills jag fick massa förvärkar och sammandragningar men jag och min sambo gick ofta på promenader. Men du borde kunna träna som vanligt,dock inte magen sen när de börjar växa och lyssna på din kropp när det gäller träning och ta det lite lugnare

• Flansen

Jag är i vecka 20 nu och har tränat precis som vanligt, fast tagit det lugnare överlag. Lättare vikter, väldigt sakta jogg och mer promenader än tidigare. Funkar fint hittills :)

• billies

Första graviditeten var jag ganska kass på att träna första halvan, tröttheten varade längre än denna gången å det var sommar så hade uppehåll med innebandyn. Var på gymmet ett par gånger å joggade lätt på löpbandet så sent som vecka 38. Jobbigt på så sätt att det är ganska tungt då och bebisen tryckte på blåsan hela tiden så man kunde inte köra längre sträckor. Men tränade lättare vikter då med å höll i gång i slutet.

Denna gången var det innebandysäsong vilket gjorde att jag varit "tvungen" att gå dit hur trött jag än varit, det är också ett roligt sätt att hålla igång på. Fick sluta så snällt förra veckan, va i vecka 24, nästan 25 då, efter det hade tryckt på alldeles för mycket neråt hade gärna försökt hålla igång lite till med det, inte matcher kanske men att man rör sig där ändå med klubba å boll.

Tror inte det är någon fara så länge man lyssnar på kroppen. Kör inte magövningar! Och att man tränar för att det är kul, inte för att man måste.. Man är ju inte gravid alltför många gånger här i livet så att ta en hemmakväll framför en serie på soffan istället för ett träningspass är fan grymt ibland med! nu kör jag lite som dig, simning tycker jag är underbart.. Ger mig verkligen ro i själen

• Linae86

Jag är i v 7 och har tränat ganska mycket innan jag blev gravid. Några dagar innan jag plussade upptäckte jag att jag blev väldigt trött snabbt och orkade mycket mindre än vanligt. När jag sedan fick veta att jag var gravid förklarade det ju saken :) Nu har jag inte tränat på ett par veckor pga trötthet och mycket jobb. Började lite lätt idag men tycker det är svårt att veta vad som är ok och inte. Jag är lite orolig för missfall och att jag ska "förstöra" något. Jag har försökt googla men hittar ingen vettig sida som kan hjälpa mig. Tycker det är extra svårt med magövningar. Nu är tanken att jag i första hand ska träna upp ryggen som jag har problem med i vanliga fall och det lär ju inte bli bättre av att bära på en liten bäbis ;)

Om någon har bra tips på hur man tränar magen får ni gärna dela med er, har hört att man inte ska träna raka magmusklerna och att man inte ska ligga på rygg. Från när ska man inte göra detta?

• Mijjan
    Linae86 skrev 2015-02-23 12:47:24 följande:

Jag är i v 7 och har tränat ganska mycket innan jag blev gravid. Några dagar innan jag plussade upptäckte jag att jag blev väldigt trött snabbt och orkade mycket mindre än vanligt. När jag sedan fick veta att jag var gravid förklarade det ju saken :) Nu har jag inte tränat på ett par veckor pga trötthet och mycket jobb. Började lite lätt idag men tycker det är svårt att veta vad som är ok och inte. Jag är lite orolig för missfall och att jag ska "förstöra" något. Jag har försökt googla men hittar ingen vettig sida som kan hjälpa mig. Tycker det är extra svårt med magövningar. Nu är tanken att jag i första hand ska träna upp ryggen som jag har problem med i vanliga fall och det lär ju inte bli bättre av att bära på en liten bäbis ;)

Om någon har bra tips på hur man tränar magen får ni gärna dela med er, har hört att man inte ska träna raka magmusklerna och att man inte ska ligga på rygg. Från när ska man inte göra detta?

Min barnmorska sa att jag bara kan träna på som normalt så länge det inte känns obehagligt eller gör ont. Jag undviker nu att träna core på mage. Sida och rygg går bra däremot än så länge. Tror rekommendationen är att inte träna på rygg från v 20 har jag för mig så har ett tag kvar... Jag tycker än så länge det går riktigt bra att träna men krafterna utanför jobb och träning är typ noll.. Prioriterar jag träning en dag vet jag att jag inte får något annat gjort den dagen. Eftersom det är första barnet (och kan prioritera mig själv enklare än om jag hade flera barn som behöver tid och uppmärksamhet) tycker jag det ändå är värt att leva skitigt utslagen i soffan och unna mig vila efteråt för att ha orkat träna än så länge. :)
Svar på tråden Träna som gravid!