• Jamtlandstaus

Gravid o bihåleinflammation - hur länge innan man blir bra utan antibiotika?

Jag är gravid i v.23 o har efter 3,5veckas luftrörsinfektion/virus/whatever fått bihåleinflammation.

Då jag är allergisk mot penicillin o gravid så finns det ingen antibiotika utan risker...

Därför fick jag genomgå den mycket obehagliga erfarenheten med spolning av bihåla och har nu ett kvarlämnat rör så jag ska spola själv morgon och kväll.

Undrar nu om någon har erfarenhet av detta, hur långt tid innan det läkte, bra tips på att göra dagarna/nätter behagligare, var ni tvungna att ta antibiotika tills slut ändå, symtom som kan innebära försämring osv?

• Svar på tråden Gravid o bihåleinflammation - hur länge innan man blir bra utan antibiotika?
  • Flisan79

Jag satt i samma sits vid en av mina graviditeter. Fick ingen spolning dock.

Rann var ner i halsen och det smakade verkligt för djävligt. Jag mådde ju lite illa ändå om man säger så.

Rådet jag fick var att köra massor med nässpray (även om jag inte kände mig täppt) och använda nasonex.

Tog några veckor men tillslut gav det med sig.

• Jamtlandstaus

Huga, känns inte som att det är ok med några veckor till har ju redan varit sjuk i 4!

Nässpray har jag överanvänt så ingen mer sån. Använder Nasonex för att jag ska men kan tyvärr inte säga att det hjälper.

Har blivit bättre i den bihålan som röret sitter i men andra bihålor "skänker" en jädra huvudvärk. Tar maxdos av Alvedon Novum.

Huh, känner mig trött o orkeslös hela tiden o ljud o ljus är jobbigt. Smak o lukt är totalt borta sedan drygt en vecka.

Usch, vad eländigt det känns!! Får se vad de säger på återbesöket på ÖNH i morgon.

Tur att bebis rör på sig så jag vet att hon lever! Hoppas hon även mår bra!

• Themis

Jag har inte blivit just spolad utan opererad för långvariga bihålåeproblem, men jag har de senaste åren sluppit antibiotika 4 gånger av 5 genom att använda Nasaline sköljspruta (säljs på apotek).

Är det nåt liknande du har fått eller på vilket sätt ska du spola själv?

Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Jamtlandstaus
    Themis skrev 2015-02-22 20:41:56 följande:

Jag har inte blivit just spolad utan opererad för långvariga bihålåeproblem, men jag har de senaste åren sluppit antibiotika 4 gånger av 5 genom att använda Nasaline sköljspruta (säljs på apotek).

Är det nåt liknande du har fått eller på vilket sätt ska du spola själv?

Läkaren gjorde ett hål i näsbenet in till bihålan, i det fördes ett rör som lämnats kvar o genom det fäster man en lite slang som man i sin tur fäster till en stor spruta som jag fyller med koksalt o sedan spolar bihålan med, två gånger om dagen.

Det är alltså inte sköljning av näshålan utan bihålan :-S
  • Themis

Man har många olika bihålor inne i huvudet, det är inte EN bihåla, även om du kanske bara fick stora problem med en av dem. Här kan man läsa mer om dem:

www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Bihaleinflammation/

Om jag sprutar in saltlösning i ena näsborren med en sån specialspruta som apoteket har så kommer lösningen in i flera av håligheterna och passerar sedan genom ett hål i näsbenet över i andra halvan av ansiktet och droppar ut genom andra näsborren. Och så gör amn likadant i andra näsborren.

Meningen med det är att om man lyckas rensa och svälla av de nedre bihålorna så minskar inflammationen totalt i hela ansiktet så kanske de övre håligheter som det är helt stopp i kan tömma sig.

• Jamtlandstaus

Nu var min ena bihåla angripen av bakterier som gjorde att slemhinnan svällde o därmed inte kunde få ur all var o slem som bildades där så därför var ett hål tvunget att tas upp o bihålan spolas i ett försök att skölja bort bakterierna.

Fick dock se mig besegrad av denna bihåleinflammation efter 9 dagars spolning o antibiotika sattes in, så nu redan efter två dagars behandling så verkar nu bihålan "ren" o kanske kan jag ta bort röret i morgon (y)

Svar på tråden Gravid o bihåleinflammation - hur länge innan man blir bra utan antibiotika?