• dancingwithstars

Hur är en vanlig dag på fängelse/anstalt

Hej! hur ser en vanlig dag ut på anstalt, sluten anstalt då, gärna klass 1 eller 2! Tidsmässigt, tex. 07.00 uppstigning, samt telefontider mm. Vill gärna ha flera olika berättelser då det kan variera från anstalt till anstalt!

• Svar på tråden Hur är en vanlig dag på fängelse/anstalt
  • Jesssssica

Jag kan berätta hur det såg ut på Hinseberg då jag satt där 2010-2011,

07.45 låses cellerna upp. Därefter gör man sig i ordning och äter frukost. 

08.30 går man iväg på sysselsättning. Det är antingen arbete eller skola. I skolan läser man på distans men det finns lärare till hands och man gör allt arbete på datorer (nej man har inte tillgång till Internet). Arbetet utförs i verkstan. Under min tid på Hinseberg slog vi bland annat in julklapparna från Kriminalvården till alla anställda, vi sorterade och skickade ut valsedlar, vi räknade och sorterade skruvar till olika företag och vi broderade med stora broderingmaskiner. Det finns också de som har utesysslor att göra. Så som att kratta löv, rensa rabatter och klippa gräs. En grupp syr kläder.

Runt klockan 12 var det lunch och därefter promenad för dem som ville. Man hade rätt till en timmas promenad om dagen. Det var då på ett särskilt område med kriminalvårdare i alla hörn och kanter.

Sedan fortsatte arbetet till 16.00 och därefter var det fria aktivitet på avdelningen innan vi låstes in i cellerna igen klockan 19.45.

En gång i veckan kunde vi gå till gymmet.

Svar på tråden Hur är en vanlig dag på fängelse/anstalt