Har era adhd barn också svårt att förstå humor/ ironi?
Hej!
Som rubriken lyder så undrar jag om era adhd barn har svårt att förstå humor/ironi??
Hej!
Som rubriken lyder så undrar jag om era adhd barn har svårt att förstå humor/ironi??
Vad jag vet så har väl barn även utan diagnos svårt att förstå ironi...gäller väl samma med humor om den grundas på ironi...
Sen beror det väl åxå på hur gamla barnen är.
Alltså min son som jag tror har adhd fyller snart 10 år och har stora problem med att förstå humor / ironi. Tar man ett skämt så ska det vara "överdrivet" och även våra miner ska vara tydliga för annars så tar han det bokstavligt.
Han frågar även ofta om saker är ett skämt eller inte.
Han skrattar ofta inte heller när andra skrattar vid tex film utan det ska som sagt vara tydligt för att han skall tycka det är roligt!
=) svår fråga...
humor i form av roliga historier kan även små barn förstå...men ironi, sarkasm och liknande förstår de itne förrän långt upp i tonåren...
min stor har precis lärt sig basskämt...han tar annars skämten på fullaste allvar...så man får verkligen med mimik och gester visa att det är på låtsas
och med barn över lag och barn med bokstäver i synnerhet ska man vara väldigt försiktig med vad man säger och hur man säger det...
det vi tycker är roligt kanske stör dem lång tid framöver...
samma lika gäller allt man berättar för dem...
På tal om att vara tydlig så vet jag en mamma som måste tala om för sitt barn:Nu är jag arg så nu får du sluta typ.för han förstår inte på hennes sätt att hon är arg. ibland frågar han är du arg nu mamma?Visserligen säger man kanske till sina små barn att Nu är mamma arg men denna pojken är 12 ÅR och har ADHD.
Skämt kan ju vara svårt att förstå men jag har två pojkar på 9 år och vi skämtar ibland vissa saker förstår de endel skämt förklarar jag och då förstår de att det är kul.Den ena pojken har Autism och den andra har koncentrationsstörningar och inlärningsproblem.