• mrsegg

Rimmar på hora? Kan man inte döpa barn till Tora eller Nora?

Jag tycker att namnen Tora och Nora (framförallt Tora) är jättefina. Men min man hävdar bestämt att det kommer att bli "Tora - hora" eller "Nora - hora" och att det är taskigt att döpa ett barn till ett namn som rimmar på hora. Är det så? Ska man tänka så och välja ett annat namn??

• Svar på tråden Rimmar på hora? Kan man inte döpa barn till Tora eller Nora?
  • Sigfader

Det är klart att du kan välja de namnen. Det är nog inte vanligt att man blir retad bara för att ens namn lätt går att rimma på.

• Natishas

Det är ofta man tänker så. Jag personligen är noga med det det ska inte rimma på nåt "dåligt" inget skumt smeknamn ska kunna komma av namnet sen ingen jag känner får ha namnet hahah säkert bara jag som är kräsen men alltid tyckt så haha:p väntans Lixom barn nu och namn är det jobbigaste jag vet hahahha. Men gillar man ett namn så ska man välja det :)

• fluu

Självklart kan du välja dessa namn, de är klassiker och vackra, har funnits i århundraden och har därför uppenbarligen inte orsakat så mycket problem för bärarna.
    Älskar bägge namnen för egen del! Dessutom mobbas man inte pga sitt namn, namnet kan möjligen användas i mobbningen. Nästan alla namn kan dessutom förvrängas till något fult.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • annieh897

Nora är ett av mina favoritnamn och finns med på vår lista över potentiella namn. Jag har också funderat på om det är dumt att välja ett namn som rimmar på något olämpligt. Samtidigt tänker jag att framförallt Nora är ett så etablerat namn och jag har svårt att tro att varenda unga med namnet mobbas pga av det. Håller med fluu om att namnet i sig inte orsaker mobbning, men om barnet är mobbat så ligger det säkert nära till hands att använda sig av olämpliga rim.

• Kpax

Äh, vill de mobba ditt barn kommer de göra det oavsett vad hon heter. Jag skulle inte välja bort ett namn för att det rimmar på något negativt.

• DenNamnbitne

Dessa namn är gamla och gedigna namn med en rik namnhistoria av bärarinnor av allehanda slag som gjort sig kända eller förblivit okända. Att människor i 2000-talet gjort okvädningsord av särskilt obscen art gängse är beklagligt men får inte bli rådande. Och som så många andra har yppat orden: man blir inte mobbad för att man har ett visst namn. Det som blir mobbad för namnet Ida hade blivit lika vidrigt mobbad om hon hetat Maria. Mobbning är något vidrigt som skall bekämpas men den bekämpas inte genom att alla föräldrar enbart använder mobbningssäkra namn(vilket heller inga namn är). 

Dessa två namn är helt fantastiska (särskilt Tora) så jag tycker absolut att du skall köra på om du också tycker det. Jag tycker för övrigt att även Ulla och Britta är söta och förträffliga namn så detta rimmande är inget jag bryr mig om.

• Bothilda2

Kan inte svara varken ja eller nej, för jag har en väninna som heter Kajsa och hon har fått höra det där Kajsa-bajsa i hela sitt liv. Alltså t.o.m. nu som vuxen på jobbet t.ex. så händer det att folk "skojar" till det. Hon säger själv, att hennes främsta kriterium när hon valde namn till sina barn var att de inte skulle gå att rimma på något fult.

• johnyb

Klart man kan döpa sitt barn till det. Väntar själv en dotter till sommaren och hon kommer heta Nora.

Du får tänka som i Johnny cash låt: a boy named Sue. ;)

• MinoosMami

Vi funderar på namnet puck (tjejnamn) det är samma där kring tankarna för puck(o) :( trist!

• Bothilda2
    MinoosMami skrev 2015-02-23 11:36:04 följande:

Vi funderar på namnet puck (tjejnamn) det är samma där kring tankarna för puck(o) :( trist!

Tycker Puck är olämpligt på alla möjliga sätt. Dels kommer det ur en saga (pjäs) - och sagonamnen är bäst om de får stanna i sagan. De passar inte i en svensk vardag på dagis, i skolan, eller på jobbet. Det blir bara dumt. Puck var dessutom en väldigt speciell gestalt, ungefär som "vår" Loke: retsam, androgyn...

Och sedan har vi som sagt pucko-associationen (förutom att det betyder "dumhuvud" så är det en chokladdryck på flaska). Samt "hockeypuck"...

Jag kan lova att hon får ett bättre liv med helt andra möjligheter att välja sin egen framtid, om hon får heta något vettigt och neutralt - som Anna, Helena, Katarina, Caroline, Charlotte, Maria eller Sofia!
  • Rainbow gg

Barn kan förvränga och hitta på det mesta. Något jag aldrig glömmer är "ramsan"; nånting nånting päron-pung. Ex: Jessica pessika (persiska, smålänska) päron-pung, Hanna panna päronpung, osv osv, funkar med nästan alla namn.

Men nu gillar ju din man inte Nora eller Tora så kanske leta vidare efter något ni båda gillar?

Svar på tråden Rimmar på hora? Kan man inte döpa barn till Tora eller Nora?