• Pappa86

Förvärra separationsångesten? Eller?

Hej!

Jag och min sambo sambo kommer väldigt bra överens om det mesta.

Men det är en självklart en del saker vi har olika sätt att se på saker.

Ett exempel på det är när vi ska åka någonstans och lämna dottern eller om dottern ska följa med och lämna nära och kära(t ex mormor morfar osv).

Jag är av den skolan att det räcker med ett klart och tydligt men bestämt hej då. Att man inte ska dra ut på processen kring separation. Vill dottern pussa eller krama hej då så ska hon självklart få göra det, men inget påtvingat som en rutin.

Min sambo däremot VILL ha en kram och puss. Likadant om dottern ska följa med oss hem. Då kan dottern ha vinkat och sagt hejdå och vara påväg ut genom dörren, så ska ALLTID sambon fråga "Ska inte mormor/morfar/kusin osv få en kram och en puss?".

Detta slutar nästan alltid med att dottern följer med ofrivilligt gråtandes pg a separationen som precis blivit förstorad gånger tusen.

Personligen tycker jag att det är förbannat onödigt av min sambo att förstora upp separationer på detta sätt.

Jag har tagit upp det med henne och får då bara som svar "För att jag vill det". Så med andra ord är det inte för dotterns skull.

Till slut, min fråga....Överreagerar jag eller är detta något att bry sig om? Jag bryr mig första hand om vår dotter i detta fall, vad jag och sambon vill är sekundärt.

Med vänliga hälsningar

En förbryllad småstadspappa

• Svar på tråden Förvärra separationsångesten? Eller?
  • mammalovis

Jag hittar inte hur gammal dottern är.

När min tös (4 år) har varit hos pappa för umgänge kan jag fråga henne om hon inte ska ge pappa en sista kram. Ibland vill hon, ibland inte. Likaså om mormor och morfar varit här.

Vår 1,5-åring försöker vi lära att man kramas god natt, ibland vill hon ibland inte och då får det vara så.

• aleydis

Jag håller med dig!

Att ge hejdå-kram kan vara fint och jag kan tex få av min systerson på 1,5 år. Men om det bidrar till att barnet blir ledset då sätter man ju sina behov först och det låter onödigt att skapa extra drama.

• aleydis

Dessutom är det viktigt för barns integritet att inte bli påtvingad fysisk kontakt med släktingar när de känner sig obekväma, även om det kanske inte är huvudfrågan här

• Natulcien

Jag tycker inte att man ska tvinga ett motvilligt barn att kramas och pussas. Barn har samma rätt till sin integritet som vuxna.

Du kan väl fråga din sambo vad hon skulle tycka om att någon står och tvingar henne att pussa varenda människa hon ska säga hejdå till...

Här hemma brukar sonen självmant krama och pussa godnatt t.ex., men skulle han någon kväll inte ha lust med det, så skulle det aldrig falla mig in att tvinga honom.
    Likaså väljer han själv om han vill krama/pussa sina släktingar när vi skiljs åt. Jag brukar säga något i stil med: "Nu ska vi åka. Vill du säga hejdå till mormor innan vi åker?" Och då får sonen själv välja om han bara vill säga 'hejdå' på avstånd, om han vill kramas eller pussas, eller hur han vill göra.

• Fjäril kär

vad tycker sambon om att dottern gråter då vid påtvingat hejdå-gos?  Förstår sambon varför hon blir lessen och att det beror på separationen? 

Jag tycker du ska prata med sambon och ta detta vid någon tillfälle  när ni INTE är på väg ut genom dörren någonstans, utan ta det kanske när ni sitter o äter eller annat lämpligt tillfälle.  Förklara din syn på det hela och hur du själv betraktar situationen.

Hur skulle hon själv reagera om det var DU som var den påtvingande? 

• Pappa86

Tack för era sunda svar och åsikter.

Vår dotter är 21 månader.

Har tagit upp detta på förmiddagen med min sambo och precis som jag trodde så insåg hon inte vad hon gjorde mot vår dotter i detta fall.

Det som började som en liten gullig rutin från vår dotter blev rätt snabbt ett förväntad beteende. Det förväntades av henne att hon skulle krama och pussa hej då, varje gång på hennes gulliga sätt.

Vi kom överens om att det är upp till dottern att välja själv om hon vill ge kram och puss vid separation från oss eller andra människor.

MVH

• Natulcien
    Pappa86 skrev 2015-02-22 14:42:45 följande:

Vi kom överens om att det är upp till dottern att välja själv om hon vill ge kram och puss vid separation från oss eller andra människor.

Bra! Glad
  • CissiJissi
    Pappa86 skrev 2015-02-22 14:42:45 följande:

Tack för era sunda svar och åsikter.

Vår dotter är 21 månader.

Har tagit upp detta på förmiddagen med min sambo och precis som jag trodde så insåg hon inte vad hon gjorde mot vår dotter i detta fall.

Det som började som en liten gullig rutin från vår dotter blev rätt snabbt ett förväntad beteende. Det förväntades av henne att hon skulle krama och pussa hej då, varje gång på hennes gulliga sätt.

MVH

YES! Vad bra!! Sånt gör mig lycklig!!
Svar på tråden Förvärra separationsångesten? Eller?