• Anonym (Knäckt)

Stanna olycklig eller göra alla andra olyckliga.....

Skriver en tråd med samma rubrik som jag skrev för drygt ett år sedan - för (nästan) ingenting är förändrat.... 

Jag lever i en relation där min kärlek kvinna till man helt försvunnit sedan ungefär 5-6 år sedan (bottnat i problem för ännu längre sedan). Många orsaker - men mycket baserat på att min man inte ställt upp utan låtit mig dra det tunga lasset med hus och barn. Då var jag arg och besviken - men stannade för att barnen skulle ha en trygg uppväxt och för att jag inte ville missa delar av deras uppväxt.

Jag tänkte att vi hade ett så bra liv tillsammans så att detta med intimitet och kärlek kunde jag överleva utan. Nu vet jag inte längre... Min man älskar mig innerligt och vi har ett samliv baserat på att jag låtsas tycka det är OK. Spelar teater år efter år. Varför kan man givetvis fråga sig? För att min man helt enkelt känns helt oförmögen att klara sig utan mig. Hela hans värld bygger på mig. Han har inga vänner eller umgänge förutom mig och min familj. För mig känns han mer som ett barn som blir mer och mer beroende av mig (till skillnad från våra riktiga barn som blir mer och mer självständiga).

Senaste åren har jag blivit så psykiskt nerbruten att jag tvivlar på att jag någonsin kommer att känna lycka igen. Ser inte fram mot något och brottas med en ångest som skrämmer mig. Funderingarna kring hur jag skall kunna komma ur äktenskapet har dominerat min tankeverksamhet under de senaste 5-6 åren (säkert 75% av min vakna tid brottas min hjärna med detta). 

För ett par månader sedan gick det inte min deppighet att dölja nog bra, och vi pratade lite. När jag berättade att jag var osäker på mina känslor så bröt han ihop fullständigt. Grät och grät och sa att han skulle göra allt för att jag skulle stanna. Sedan har vi inte pratat mer om det. Jag orkar helt enkelt inte och han vågar nog inte. Nu strömmar det in gulliga sms, blommor och ett ständigt bedyrande om kärlek. Jag känner mig så pressad och jagad att jag inte står ut att vara hemma. 

Försöker vara logisk. Nackdelar med att skilja sig: barnen kommer bli helt knäckta (särskild den yngste som är en känslig själ), min mamma kommer aldrig förlåta mig (för att jag knäcker barnen), min man kommer att bli ensam och olycklig, jag kastar bort en relation som varat i 20 år, vi har hus och sommarstuga som måste delas, vi har en trevlig och fin kompisrelation. Fördelar med att skilja sig: jag står inte ut...

Alltså - alla logiska argument säger att jag skall stanna. Men varje gång jag kommer fram till detta skriker hela kroppen nej. Jag vill inte! 

Jag provade att gå i terapi. Men kände inte att det gav något förutom ett stort hål i plånboken. Parterapi känns långt borta just nu. Jag borde först berätta ärligt hur jag känner. Men jag vågar inte vara så grym - fastän jag inser att det är ännu grymmare att leva i en lögn. Fan, vad jag hatar mig själv. 

Vet inte vad jag vill med denna tråd. Kanske höra om någon annan som lämnat eller stannat i ett "perfekt" förhållande för att känslorna inte finns.....

• Svar på tråden Stanna olycklig eller göra alla andra olyckliga.....
  • Anonym (Samma här...)

Hej trådstartaren! Det är med tårar i ögonen jag läser dina rader. Jag har det precis som du. Jag har tappat bort känslorna för min man, de rätta känslorna. Vi har haft tuffa år bakom oss och även om det är bättre på den fronten nu hittar känslorna från min sida inte längre tillbaka. Han älskar mig över allt annat och antstränger sig för att "vinna tillbaka" mina känslor, jag ser  och uppskattar detta, men samtidigt ger det mig än större skuldkänslor. Varför är jag inte benägen att älska en sådan fantastisk och fin man som han faktiskt är? Har jag för höga krav? Jag försöker verkligen, men det går inte... och det gör mig så fruktansvärt ledsen. Jag har de senaste fyra-fem åren gått från att vara en lycklig och glad tjej bara blivit olyckligare och olyckligare. Inte ovanligt att jag gråter en skvätt varje dag. Jag är rädd för var detta ska sluta... ska jag fortsätta må sämre och sämre? Som det är nu känner jag mig för svag för att ens ta tag i Situationen. Till skillnad från dig har jag berättat för min man hur jag känner. Jag råder dig till att göra detsamma, pö om pö. Tror att det är viktigt att din man får veta samtidigt som jag tror att det kommer kännas skönt för dig att vara ärlig. Stor kram till dig.

• Anonym (abc)

Din man borde gå i terapi, inte du! Han måste lära sig att bli självständig, oberoende av om ni separerar eller inte.

• Anonym (Knäckt)

Lite som jag tänkt - pö om pö. För det är bortom grymt att säga att jag känt såhär i flera år.... Och hur förklarar man att man ställt upp på sex med känslan av att dö en smula varje gång...? Min mans bild är (till för ett par månader sedan) att vi är extremt lyckliga tillsammans. 

Jag gråter också så gott som varje dag. Ofta i bilen eller i tvättstugan (där jag befinner mig 50% av tiden jag är hemma).

Hoppas att vi båda på något sätt löser situationen på något sätt innan vi går under.

• Anonym (Knäckt)

Ja ABC - det borde han kanske..... Men det initiativet kan inte jag ta åt honom. Tar alla andra initiativ som behövs och orken är slut. 

Min man överlåter allt på mig: räkningar, deklarationer, försäkringskassa, utvecklingssamtal, föräldramöten, luciatåg, etc. Till för ett par år sedan fick jag t.o.m ställa in väckarklockan varje gång han jobbade tidigt och behövde ha den på ringning...... Istället för att se honom som en jämlike och partner så känns han som sagt som en i barnaskaran....

Men: Allt som jag gör tas emot med extrem tacksamhet. Det är inte så att han tar mig för given. Tvärt om tar han mig som nödvändig för överlevnad. 

• Anonym (Lycklig nu)

Gör som jag, skilj dig!

Det har varit tufft, för oss alla inblandade ( mina barn var 3 och 5 när vi skiljdes) men jag har funnit lyckan i en ny kille som jag är oerhört kär i efter 2 år och jag ångrar INGENTING! Vi hade varit tillsammans i 12 år, hade hus, våra familjer umgicks intensivt osv.

Du förtjänar mer i ditt liv än såhär.

• micromat

Lämna! Det blir inte bra för någon i familjen att en är i ett förhållande den inte mår bra av då det påverkar mer än man tror..

• Gurglan2014

Lämna! Du kommer att göra dig själv ännu mer illa om du stannar kvar - vilken mamma blir du då? Barn är fantastiska på att känna in stämningen mellan föräldrarna, har fått kommentarer från mitt äldsta barn om att det är mycket bättre efter min mans och min separation. En sak till - strunta i vad du tror att alla andra kommer att tänk vid er separation - det är ditt liv!

• Anonym (Knäckt)

När jag läser mina egna texter så känns det enkelt och självklart. Men när det kommer till verkligheten så känns det omöjligt Jag älskar verkligen min man - som vän och som pappa till mina barn. Jag vill honom inget ont och jag får nästan panik när jag tänker hur han skulle reagera. 

Barnens sorg och ilska känns mer hanterbart. Men givetvis skulle deras upplevelse bli 1000 gånger värre om pappa inte klarar få ett lyckligt och helt liv igen - och att mamma är orsaken till det. Är min lycka värd att rasera tre andra människors liv.... Fy fan vad svårt det är.

• micromat
    Anonym (Knäckt) skrev 2015-02-23 19:00:07 följande:

När jag läser mina egna texter så känns det enkelt och självklart. Men när det kommer till verkligheten så känns det omöjligt Jag älskar verkligen min man - som vän och som pappa till mina barn. Jag vill honom inget ont och jag får nästan panik när jag tänker hur han skulle reagera. 

Barnens sorg och ilska känns mer hanterbart. Men givetvis skulle deras upplevelse bli 1000 gånger värre om pappa inte klarar få ett lyckligt och helt liv igen - och att mamma är orsaken till det. Är min lycka värd att rasera tre andra människors liv.... Fy fan vad svårt det är.

Fast där tänker du lite fel ts.. Att du stannar gör inte 3 personer lyckliga och dig olycklig.. Det gör snarare alla olyckliga på ett eller ett annat sätt...
  • Anonym (abc)

Kan ni tillsammans gå i parterapi, eller nåt? Jag får det intrycket att din man egentligen inte förstår varför du är olycklig, annars skulle han lära sig deklarera i stället för att skicka gulliga SMS. Men det är ju lite grymt att tala om hela sanningen för honom så som du har berättat här, därför tänkte jag det skulle vara lättare för dig, och kanske för honom också, om det sker i form av parterapi.

På det här sättet skulle du också ge honom en rejäl chans att förändras. Och även om det ändå slutar med att du lämnar honom, så har du ändå gjort allt vad du har kunnat. Det skulle kanske kännas mindre illa för dig efteråt på det sättet.

Svar på tråden Stanna olycklig eller göra alla andra olyckliga.....