Vad är det för fel på min 2-åring??
Jag har en son på två år och fyra månader som snart tar knäcken på oss här hemma. Han krånglar VARENDA natt genom att vakna och vara hysteriskt ledsen av för oss okänd anledning. Det har inget samband med att han är förkyld/sjuk eller liknande för det är samma sak jämt, har väl pågått ca sex månader nu. Innan sov han ganska bra på nätterna, han hade vissa gråtperioder ibland, men de varade inte mer än ett par veckor i taget. Tidigare har vi även alltid kunnat lägga honom i sin säng och han har somnat helt själv, även somnat om själv om vi bara gått in och stoppat om honom igen.
Den här senaste tiden har det vänt totalt och man måste ligga i sängen med honom tills han har somnat, annars blir han jätteledsen och arg. Samma sak när han vaknar nattetid. Sambon har sovit med tillsammans med honom sista månaderna för fridens skull, vi tänker även att han kan vara inne i en fas där han behöver extra närhet och vill såklart ge honom det, men frågan är om det är det som är problemet...?
Även på dagarna är han ofta extremt kinkig med allting, gråter för minsta lilla och säger oftast nej nej nej till allting. Han äter dåligt och är på allmänt dåligt humör för det mesta. Varför kan han aldrig få vara glad och må bra? Han säger ofta att han har ont, det kan vara magen, ryggen, huvudet etc. Men vad jag har kunnat läsa mig till så har inte så små barn förmågan att känna av lokal smärta på samma sätt som vi vuxna, utan att barn använder det som ett "knep" t.ex. när de inte vill göra som de vuxna säger. Men jag vet inte.. Tycker det är såå jobbigt att inte veta vad allt detta handlar om och att han vaknar och är hysteriskt ledsen på nätterna är nog det som är värst. Då går det inte att prata med honom alls, han bara skriker och slår omkring sig. Vad sjutton handlar detta om?? Hur ska vi göra för att hjälpa honom?? Är det någon som har liknande erfarenhet av detta?
Tacksam för alla svar!