• Yessicah

Syskonvagn eller ståbräda??

Väntar nr 2 i sommar och då är sonen 3år. Ska man satsa på en syskonvagn eller en ståbräda? Hur har ni gjort med nr 2? Bästa vore en vanlig barnvagn med ståbräda... Fast ja,, jag vet inte.. Ståbräda med sits kanske man skulle införskaffa?

• Svar på tråden Syskonvagn eller ståbräda??
  • Dixie

beror ju på hur mycket/ofta ni använder vagnen? - behöver ni vagnen för transport, eller ni kör bil om ni ska längre?  
    sover 3 åringen fortfarande middag? - då lär ni ju behöva vagn, alternativt ha vagn till den store och babyn i sele/sjal. 

• Yessicah

Kommer ju mest vara fram och tillbaka till dagis och ev. En tur till affären, kanske räcker med ståbräda då, sonen sover inte i vagn längre.

• The Fugly
    Yessicah skrev 2015-02-22 12:43:30 följande:

Kommer ju mest vara fram och tillbaka till dagis och ev. En tur till affären, kanske räcker med ståbräda då, sonen sover inte i vagn längre.

Ja, då räcker nog ståbräda.
  • Sisisisi

Jag hade bara ståbräda först men köpte en syskonvagn efter ett par månader, mycket skönare att gå med! Men vi hade hund så vi gick mycket och han sov på dagarna tills han var 5 år.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Ramborg

Min äldsta var 2,5 när lillasyster kom. Vi köpte en begagnad syskonvagn och använde den ganska mycket första halvåret. Sedan använde vi den sporadiskt när vi skulle någonting som inte passade att använda cykel med stödhjul till den stora. Nu använder vi den inte alls, den stora får gå.

Så det beror väl på era vanor? Jag gillade verkligen syskonvagnen i början men min äldsta var ju lite yngre än din.

42.
  • Celice29

Vår dotter var 3,5 när lillasyster föddes och vi köpte ståbräda. Den använder hon till o från förskolan och lite kortare promenader. Dessutom lärde hon sig cykla vid 4 år så då kunde hon cykla o jag gå (bara cykelvägar till förskolan). Jag har inte saknat syskonvagn. Sedan lillasyster föddes har den äldre suttit i en sulkyvagn 2 ggr: på nyårsnatten på väg hem o på semestern i Spanien, men då var vi ju 2 vuxna o kunde köra varsin vagn.

• isolande

Vi har 1 år och 10 mån mellan våra och har använt ståbräda till "stora". Hade en syskonvagn men vi använde den som enkelvagn mest så båda barnen hade egen vagn de gånger vi skulle iväg längre turer.

Vi gör mest utflykter hela familjen och då känns det mer smidigt att ha två vagnar och dela bördan.  En syskonvagn blir ju tung på ett annat sätt än en enkelvagn. Dels har man två barn i den och dels skall all packning i den vagnen också. De gånger vi fraktar 2 barn ensamma är till dagis och då funkar ståbrädan.

• isolande
    Yessicah skrev 2015-03-06 10:25:53 följande:

tack för svaren. Får nog bli ståbräda och varsinn vagn :)

tips är att köpa en enklare vagn till den äldsta, typ en paraplysulky (vi har en beg chicco). Så behöver ni inte hosta upp pengar för två "riktiga" vagnar.
Svar på tråden Syskonvagn eller ståbräda??