Aspie skrev 2015-02-23 11:17:33 följande:
Jag har också problem med torr hy (och eksem), men jag har gjort lite ändringar i vardagen som fungerar ganska bra.
Jag duschar inte längre varje dag. Varannan dag räcker och då räcker det ofta att jag tvålar under armarna, intimt och fötterna. Till kroppen använder jag Barnängen Lenande & Olja och intim (och ansiktet) RFSUs intimtvätt. Hela kroppen tvättar jag vid varannan tvätt.
Kroppen smörjer jag med Canoderm direkt efter tvätt och sedan vid behov. Jag har fått den på recept, och då är den inte så fruktansvärt dyr.
Jag har hållit på med detta i drygt ett halvår nu och min kropp är inte alls lika torr som tidigare. 
Säger som aspie: duscha inte varje dag och använd inte tvål på hela kroppen varje gång. Jag använder duscholja (aco eller sebamed) efter varje dusch, smörjer in på fuktig kropp och torkar sedan med handduk utan att skölja emellan, och använder Hth till hela kroppen. HTH fungerar jätte bra för min hud, men när jag var yngre sved den så den kan nog svida i början.
Själva snön som rasar är död hud och det är alltid bäst att få bort den först så att fukten går in i den levande huden och inte stannar i det döda övre lagret. Det som fungerar bäst gör mig när huden är riktigt dålig då är att basta och sedan använda en frotté handduk till att få bort huden som lossnar. Efter en sån bastu smörjer jag en extra ggn med lotion innan jag lägger mig på kvällen.