• Anna Hbg

Ge mig ert bästa tips mot EXTREMT torr hud

Hej alla fl:are!

Har problem med extremt torr hud på större delen av kroppen. Den flagnar av och ser ut som om det snöar när jag tar av mig kläderna :/ Kliar även en hel del.

Har provat det mesta som finns på marknaden så som mandelolja, olivolja, bio oil, kokosolja, repair, fenuril. babyolja, skrubba mig, tvätta med endast vatten, decubal, använt tvättolja, dricka mängder med vatten osv utan minsta resultat :(

Alla tips tages tacksamt emot för nu är jag trött på att vara en torrboll :P

• Svar på tråden Ge mig ert bästa tips mot EXTREMT torr hud
  • Aniiee

Honung och avokado. Jag har också extremt torr hud, och , som du skrev, det ser ibland ut som att jag skulle vara ett snömoln.....

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Hannoni

Om jag var du skulle jag prova Forevers Propolis, den är väldig bra mot torr hud. Det bästa är även att du har 90 dagars nöjdkundgaranti, så om du inte är nöjd får du pengarna tillbaka :)

• Lena

Purelan, lanolin. Djurfett är mer likt kroppens egna och återfettar bra.

• Lindsey Egot the only one

Ta babyolja och smörj in huden efter duschning och skölj av. Det bästa. Finns även nivea duschoil

• Anna Hbg
    Aniiee skrev 2015-02-23 01:06:10 följande:

Honung och avokado. Jag har också extremt torr hud, och , som du skrev, det ser ibland ut som att jag skulle vara ett snömoln.....

Hur gör du då? Bara mosar ihop avokadon och honungen och smörjer in eller?
  • Aspie

Jag har också problem med torr hy (och eksem), men jag har gjort lite ändringar i vardagen som fungerar ganska bra.

Jag duschar inte längre varje dag. Varannan dag räcker och då räcker det ofta att jag tvålar under armarna, intimt och fötterna. Till kroppen använder jag Barnängen Lenande & Olja och intim (och ansiktet) RFSUs intimtvätt. Hela kroppen tvättar jag vid varannan tvätt.

Kroppen smörjer jag med Canoderm direkt efter tvätt och sedan vid behov. Jag har fått den på recept, och då är den inte så fruktansvärt dyr.

Jag har hållit på med detta i drygt ett halvår nu och min kropp är inte alls lika torr som tidigare.

• liol1973
    Aspie skrev 2015-02-23 11:17:33 följande:

Jag har också problem med torr hy (och eksem), men jag har gjort lite ändringar i vardagen som fungerar ganska bra.

Jag duschar inte längre varje dag. Varannan dag räcker och då räcker det ofta att jag tvålar under armarna, intimt och fötterna. Till kroppen använder jag Barnängen Lenande & Olja och intim (och ansiktet) RFSUs intimtvätt. Hela kroppen tvättar jag vid varannan tvätt.

Kroppen smörjer jag med Canoderm direkt efter tvätt och sedan vid behov. Jag har fått den på recept, och då är den inte så fruktansvärt dyr.

Jag har hållit på med detta i drygt ett halvår nu och min kropp är inte alls lika torr som tidigare. smile1.gif

Säger som aspie: duscha inte varje dag och använd inte tvål på hela kroppen varje gång. Jag använder duscholja (aco eller sebamed) efter varje dusch, smörjer in på fuktig kropp och torkar sedan med handduk utan att skölja emellan, och använder Hth till hela kroppen. HTH fungerar jätte bra för min hud, men när jag var yngre sved den så den kan nog svida i början.

Själva snön som rasar är död hud och det är alltid bäst att få bort den först så att fukten går in i den levande huden och inte stannar i det döda övre lagret. Det som fungerar bäst gör mig när huden är riktigt dålig då är att basta och sedan använda en frotté handduk till att få bort huden som lossnar. Efter en sån bastu smörjer jag en extra ggn med lotion innan jag lägger mig på kvällen.
  • Anna Hbg
    Aspie skrev 2015-02-23 11:17:33 följande:

Jag har hållit på med detta i drygt ett halvår nu och min kropp är inte alls lika torr som tidigare.

HAr redan provat Canoderm utan resultat men ska kanske ge den en chans till :)

Duschar bara varannan dag med milda produkter men ska testa de du tipsar om här.
  • Anonym (Tjosan)

Jag har haft jättetorr hud i ansiktet på vintern de senaste åren. Nu har jag testat att smörja in mig med mandelolja innan jag lägger mig. Funkar superbra för mig! Finns billigt på Apoteket.

• Anna Hbg
    liol1973 skrev 2015-02-23 11:30:58 följande:

Säger som aspie: duscha inte varje dag och använd inte tvål på hela kroppen varje gång. Jag använder duscholja (aco eller sebamed) efter varje dusch, smörjer in på fuktig kropp och torkar sedan med handduk utan att skölja emellan, och använder Hth till hela kroppen. HTH fungerar jätte bra för min hud, men när jag var yngre sved den så den kan nog svida i början.

Själva snön som rasar är död hud och det är alltid bäst att få bort den först så att fukten går in i den levande huden och inte stannar i det döda övre lagret. Det som fungerar bäst gör mig när huden är riktigt dålig då är att basta och sedan använda en frotté handduk till

[quote=74907297][quote-nick]liol1973 skrev 2015-02-23 11:30:58 följande:[/quote-nick]

Själva snön som rasar är död hud och det är alltid bäst att få bort den först så att fukten går in i den levande huden och inte stannar i det döda övre lagret. Det som fungerar bäst gör mig när huden är riktigt dålig då är att basta och sedan använda en frotté handduk till att få bort huden som lossnar. Efter en sån bastu smörjer jag en extra ggn med lotion innan jag lägger mig på kvällen.

Ska genast prova det med duscholjan och se om jag kan få tillgång till en bastu :P
  • Aspie
    Anna Hbg skrev 2015-02-23 11:55:42 följande:
    HAr redan provat Canoderm utan resultat men ska kanske ge den en chans till :)
    Duschar bara varannan dag med milda produkter men ska testa de du tipsar om här.
    Hrm, attans. Har du gått till VC med din hy? Även om det är mer ultimat att gå till en dermatolog med hudproblem så kan de ofta hjälpa en på VC.

Prova gärna att tvåla in kroppen mer sällan och se om det ger något resultat. Min mamma kallar mig för en lortfia (hon är själv en sån som tvättar hår och kropp varje dag), men jag blir hellre kallad det än att ha snustorr hud. Tycker min kropp mår mycket bättre av att jag tvättar den mer sällan.
  • Anna Hbg
    Aspie skrev 2015-02-23 12:05:57 följande:

Hrm, attans. Har du gått till VC med din hy? Även om det är mer ultimat att gå till en dermatolog med hudproblem så kan de ofta hjälpa en på VC.

Prova gärna att tvåla in kroppen mer sällan och se om det ger något resultat. Min mamma kallar mig för en lortfia (hon är själv en sån som tvättar hår och kropp varje dag), men jag blir hellre kallad det än att ha snustorr hud. Tycker min kropp mår mycket bättre av att jag tvättar den mer sällan.

Nej,jag har ju onte det. Drar mig för att gå till vc men nu är det kanske dags att krypa till korset :/ Om sambon hade fått bestämma hade jag ringt dit för längesen :).

Äsch, jag har inga problem med att "bara" duscha varannan dag. Luktar ju inte och duschar självklart oftare om jag behöver :)
  • Aniiee
    Anna Hbg skrev 2015-02-23 11:13:18 följande:
    Hur gör du då? Bara mosar ihop avokadon och honungen och smörjer in eller?
    Yupp. Låter ligga en stund (om det går) och tvättar av med ljumet vatten.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Anonym (Eksem)

Tycker du ska gå till läkare, helst få remiss till hudläkare. Kan ju behövas något särskilt, om det skulle vara eksem tex. Hudsvamp kan man tex få medicin mot.

• Anna Hbg
    Aniiee skrev 2015-02-23 18:08:34 följande:

Yupp. Låter ligga en stund (om det går) och tvättar av med ljumet vatten.

Ok, ska prova detta också :)

Sambon lyssnade lite extra när jag nämnde att jag ska smörja in mig med honung också haha
  • Anna Hbg
    Anonym (Eksem) skrev 2015-02-23 18:40:17 följande:

Tycker du ska gå till läkare, helst få remiss till hudläkare. Kan ju behövas något särskilt, om det skulle vara eksem tex. Hudsvamp kan man tex få medicin mot.

Kan megatorr hud vara ett tecken på svamp? :O i så fall ringer jag imorgon och bokar tid!
  • Anonym (Eksem)

Alla har en viss svamp naturligt i huden, men man kan reagera på den och det kan ge besvär som tex flagnande hud. Du kan tex googla lite på mjälleksem och se om du hittar något där. Det bästa är i så fall tabletter, även om de säkert hellre ger dig krämer...

• Anna Hbg
    Anonym (Eksem) skrev 2015-02-23 19:22:14 följande:

Alla har en viss svamp naturligt i huden, men man kan reagera på den och det kan ge besvär som tex flagnande hud. Du kan tex googla lite på mjälleksem och se om du hittar något där. Det bästa är i så fall tabletter, även om de säkert hellre ger dig krämer...

Kollade upp det nu och verkar inte vara mjälleksem i alla fall vilket är skönt :)
Svar på tråden Ge mig ert bästa tips mot EXTREMT torr hud