• Anonym (Osäker Framtid)

Min sambo prioriterar fel

Jag vill inleda med att klargöra en sak på en gång: Jag är inte avundsjuk, och det handlar inte om pengarna i sig eller att jag vill åt dom på något vis.

Jag och min sambo är relativt nyförälskade, och vi lär känna varandra mer och mer för varje dag som går. Och nu har jag upptäckt saker som får mig att tveka gällande huruvida jag vill/bör fortsätta vår relation.

Han är skuldsatt. Har kronofogden och inkasso flåsandes efter sig och har även utmätning på sin lön. Han tjänar bra, även efter det att utmätningen har dragits. Har massvis på avbetalning. Jag är skuldfri. Tjänar till och från nästan ingenting då jag är timanställd (blir fast anställd i april). Har ett privat sparande varje månad på 500-1000 kr beroende på inkomsten. Har även en bil, som är kontant betald. Alltså har jag inga utgifter utöver hushållet samt bensin. Vi bor ihop, men inte "på papper" och det är min lägenhet vi bor i.

Jag har börjat inse att min sambo inte är realistisk av sig gällande framtiden. Han vill ha barn, bröllop och köpa hus inom bara något år då han börjar bli gammal, men samtidigt bevisar han inte riktigt det genom sina handlingar.

Han slösar tusentals kronor varje månad på skräpmat och nikotin. Slänger pengar hit och dit. Han sparar ingenting. Han köper dyra saker på avbetalning (fyrhjuling, motorcykel och en ny, dyr bil tex). Han öppnade nyligen upp ett sparkonto åt sin nyfödda brorsdotter där han lägger undan 500 kr varje månad till dess att hon fyller 18, vilket blir lite över 100.000 kr.

Jag älskar honom, men jag börjar tvivla på att jag vill ha en framtid med en man som lägger pengarna på mindre viktiga saker än sig själv och sin egen framtid. Hur tänkte han försörja sitt eget barn, och köpa ett hus om han inte är ekonomisk av sig? Hur ska vi ens ha råd med bröllop? Sista veckan innan löning varje månad måste han låna pengar av sina syskon eller föräldrar för att ha råd att äta lunch på jobbet.

Förstår någon vad jag menar? Jag anser att han prioriterar helt galet och inte tänker längre än vad näsan räcker. Han vill väl och lägger gärna pengar på alla andra för att dom ska vara glada och må bra, samtidigt som han slösar det som blir över på fel saker åt sig själv. Jag anser att dom där 500 kr han sparar till sitt syskonbarn kan han istället lägga på att betala av skulder eller spara för sitt blivande barn/hus/bröllop. Men nej. Hans syskonbarn ska minsann ha körkort som 18-åring och det ska han stå för! (Kan någon berätta för mig vilken svensk körskola som tar 100.000 för att lära ut bilkörning?). Det hade räckt med 200 kr i månaden för att barnet ska kunna ta körkort om 18 år.

Finns det någonting jag kan göra, för att få honom att vakna och förstå allvaret? Jag börjar också känna att det är dags för barn i livet inom något år. Och jag vill då att barnet växer upp i trygghet utan en skuldbesatt förälder som lägger pengar på andra och onödiga "pojkleksaker". Finns det hopp? Eller ska jag börja se mig om efter annat?

• Svar på tråden Min sambo prioriterar fel
  • Lena

Se dig om efter någon annan som tänker innan han handlar.

• Anonym (luft)

Hur går de till?man får inte ta saker på avbetalning om man har kronofogdeskulder

Anonym (luft) skrev 2015-02-23 02:13:39 följande:

Hur går de till?man får inte ta saker på avbetalning om man har kronofogdeskulder

Nä, det vet jag väl! Inte för att det hör hit, men någon annan står på fakturorna för det han köper.

312 visningar, 2 svar. Ingen mer som har en åsikt?

• Felizia

Personligen hade jag inte satsat på denna man. Stora risker ekonomiskt och en taskig relation när pengar redan är ett problem. Jag ogillar starkt personer som bara slösar och lever i en låtsastillvaro. Jag försörjer mig själv men ingen annan vuxen! Här betalar vi för våra saker utan att låna och anpassar oss efter situationen - innan det är för sent. Tycker verkligen du ska sätta hårt mot hårt, ts.

• Anonym (D)
    Anonym (luft) skrev 2015-02-23 02:13:39 följande:

Då är den personen minst lika Delaktig!
  • Anonym (-)

Om du funderar så här redan nu kanske det är en idé att inte låta det gå längre för bådas skull eller så kör ni med separat ekonomi och då är det ju upp till var och en att lägga på vad dom vill men man delar dom gemensamma kostnaderna.

Parat med honom om det här och visa att det gör dig allvarligt fundersam angående en framtid, men håll tankarna om sparandet till syskonbarnen för dig själv för det låter bara snålt och egoistiskt från din sida och det kanske får han att fundera vöer dig.

• Anonym (Man)

Problemet är ju inte att han sparar åt syskonbarnet, han verkar ha råd med det och då ser jag inget fel med det. Där ger du ett lite egocentriskt intryck.
    (Hade han haft det knapert är det en annan femma men du säger att han egentligen har ganska bra med pengar).

Däremot förstår jag dig när det gäller övriga prioriteringar och hur han hanterar pengar. Dels tycker jag att det är oattraktivt när folk inte har minsta koll på pengar och dels förstår jag att det känns tveksamt att ha barn med någon med så dålig koll på ekonomi och prioriteringar....det kan skapa många konflikter.

Om du tror att han har potential att förändra sitt beteende tycker jag att du ska ta ett rejält snack med honom och hoppas på en förändring (men vänta med barn minst ett år, en beteendeförändring gäller inte bara ett par månader). Om du inte tror att han har förändringspotential låter som att den relationen inte är något du ska satsa på.

• Smarthuvud

Jag skulle be honom göra en ekonomisk plan för hur ni ska nå det han drömmer om, och en realistisk sådan. Blir ju väldigt svårt att köpa hus med skulder etc.

Visar han en realistisk plan, kan du satsa så länge han håller den.

Är du, eller dyra leksaker viktigast? Dock viktigt att du är tydlig med att det handlarom hans DEL i er framtida ekonomi.

• Anonym (Ge upp!)

Nej, lämna denna man! Han fungerar inte normalt, och han kommer dra med dig i sina problem. Skulle aldrig välja en man med denna problematik. Typisk "lyxfällan-personlighet", dvs det fattas verkligen någonting mentalt. (Och då menar jag inte att vara elak, även om det låter hårt). Man behöver ha en fungerande ekonomi och en samsyn på det ekonomiska för ett sunt förhållande, och ni är ännu nykära. Hur blir vardagen om några år?!

• Anonym (m)

har ni pratat om det? Han kanske behöver hjälp a la Lyxfällan? Psykologhjälp för att faktiskt förstå vad han gör med sina pengar?

superviktigt att man pratar om ekonomi innan man flyttar ihop

• segelvind

Jag har inte många krav på min framtida man men ordnad ekonomi är ett. Jag hade aldrig stannat kvar. Som du säger, hur ska ni bygga en stabil grund när er grundsyn dessutom är så olika?

Jag har träffat en kille som har en betydligt sämre ekonomi än vad jag har. Men den är ordnand och vi var en samsyn. För mig är det oerhört viktigt och får mig att älska honom med en trygghet jag inte vill vara utan.

• MsM84

Jag tycker att du ska sätta dig ner med honom och förklara att du är osäker på hur ni ska kunna få en gemensam framtid eftersom du tycker det är viktigt att kunna hushålla med sina pengar för att du vill kunna skaffa barn osv utan en skuldtyngd tillvaro. Sen får du se vad han säger, men även om han vill förändra sig så måste han göra det själv.

• Donum

Jag tänker att så länge han fortfarande har en oansvarig inställning till pengar så är han inte aktuell för familjebildning. Det hade varit en annan sak om han hade lärt sig av misstagen men han verkar ju inte ha ändrat sitt beteende trots betalningsanmärkning utan fortsätter spendera pengar han inte har. Sedan är det så klart lätt att säga att ni borde bryta upp - du tycker ju om honom. Hur reagerar han om du säger att det inte är aktuellt med vare sig hus eller barn så länge han inte har kontroll på sina pengar?

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Akta!)

Akta dig för att gifta dig med honom, för då kanske kronofogden komma o utmäta saker som även är ditt (skulderna, utmätning osv). Om det redan nu är så att han måste be syskon o föräldrar om pengar i slutet av månaden, nästa steg kan vara att han ber dig om det.

O han bor i stort sett hos dig, hur bodde han innan? Betalar han sin del av hyran,maten o så? Så det här med att det är någon annan som står på fakturorna på det han köper, gissar att det är hans curlande släktingar.
    Tycker du ska dra öronen åt dig redan nu!

Svar på tråden Min sambo prioriterar fel