• Anonym (Boeuf bourguignon)

Kan jag bjuda på mat som stått i kylen i 5 dagar?

Jag lagade en fantastisk gryta för 5 dagar sen men tyvärr blev den aldrig uppäten då våra gäster inte dök upp pga sjukdom. Nu har den stått i kylen sedan dess och i kväll kommer några kompisar på besök. Vågar jag bjuda på grytan? Jag smakade på den nyss och den är fortfarande mycket god.

• Svar på tråden Kan jag bjuda på mat som stått i kylen i 5 dagar?
  • Anonym (Nja)

Nja, jag skulle inte vilja äta den. Varför frös du inte ner den?

• Anonym (Hanna)

Har den bara stått i kylen dessa 5 dagar och varit försluten/bra förvarad, alltså inte åkt ut och in ur kylen hela tiden. Och att den smakar ser bra ut så skulle jag visst kunna bjuda på den :)

• Anonym (Nja)

Hur länge stod den framme innan du kylde den första gången?

Jag ställde den på balkongen rätt omgående, det var då + 3 grader ute (efter att den hade puttrat på lägsta temp i ett antal timmar). In i kylen dagen efter. Det har inte åkt in och ut ur kylen en massa eftersom vi varit bortresta i helgen, annars hade vi förmodligen ätit upp den själva :) 

Det var helt klart en miss att vi intre frös ner den, det hade varit det bästa.

• Linux1003
    Anonym (Boeuf bourguignon) skrev 2015-02-23 14:55:05 följande:

Jag ställde den på balkongen rätt omgående, det var då + 3 grader ute (efter att den hade puttrat på lägsta temp i ett antal timmar). In i kylen dagen efter. Det har inte åkt in och ut ur kylen en massa eftersom vi varit bortresta i helgen, annars hade vi förmodligen ätit upp den själva :) 

Det var helt klart en miss att vi intre frös ner den, det hade varit det bästa.

Om det är vänner du gärna vill bli av med så funkar det. Du ska inte nog inte äta av den eller bjuda på den.
  • Anonym (N)

Jag skulle varken äta den eller bjuda vänner på 5 dagar gammal mat.

Linux1003 skrev 2015-02-23 14:58:36 följande:
    Om det är vänner du gärna vill bli av med så funkar det. Du ska inte nog inte äta av den eller bjuda på den.
    Det var minusgrader på natten så den var nästan fryst när jag satte in den i kylen. Rejäl gryta med tungt lock.

Jag åt av det till lunch idag så vi får se hur jag mår framåt kvällskvisten :)

• Anonym (Max)

Vi har hållit max gräns en vecka för färdig mat i kylen i 13 år. Ingen har blivit sjuk än. Jag hade ätit grytan om den såg bra ut. Men ring gästerna om du är osäker på vad de tycker.

Svar på tråden Kan jag bjuda på mat som stått i kylen i 5 dagar?