• green34

Hur upplever ni att modereringen här på Familjeliv fungerar?

Hur upplever ni att modereringen här på Familjeliv fungerar?

Bra?

Dåligt?

• Svar på tråden Hur upplever ni att modereringen här på Familjeliv fungerar?
  • green34
    Nerfherder skrev 2015-02-23 15:31:39 följande:

Vilken moderering?

Den som förhoppningsvis sker vid t.ex inkomna anmälningar gällande trådar alternativt inlägg i trådar?

• Nerfherder
    green34 skrev 2015-02-23 15:35:04 följande:
    Den som förhoppningsvis sker vid t.ex inkomna anmälningar gällande trådar alternativt inlägg i trådar?
    precis. Förhoppningsvis. Den är helt åt skogen.
  • Fjäril kär

Väldigt dåligt. I 9 av 10 anmälningar väljer modereringen att fria trots att inläggen klart och tydligt bryter mot reglerna.

• green34
    Fjäril kär skrev 2015-02-23 15:40:00 följande:

Väldigt dåligt. I 9 av 10 anmälningar väljer modereringen att fria trots att inläggen klart och tydligt bryter mot reglerna.

Vad tror du att det beror på med tanke på att Familjeliv har ju själva satt upp regler för vad som t.ex inte är tillåtet att posta inlägg om?
  • Nerfherder
    green34 skrev 2015-02-23 15:44:06 följande:
    Vad tror du att det beror på med tanke på att Familjeliv har ju själva satt upp regler för vad som t.ex inte är tillåtet att posta inlägg om?
    Får jag fråga, varför undrar du? Det har startats massor av sådana här trådar utan att något någonsin har hänt.

De egna reglerna efterlevs inte. ALLS.
  • Anonym (uioo)

moderering? Nope
    men cencur finns det, så antar moderingen används till att ta bort sina egna inlägg och andras inlägg de stör sig på-

när det gäller kränkningar, näthat- osv- så görs det ingenting

• green34
    Anonym (uioo) skrev 2015-02-23 15:49:11 följande:

moderering? Nope
    men cencur finns det, så antar moderingen används till att ta bort sina egna inlägg och andras inlägg de stör sig på-

när det gäller kränkningar, näthat- osv- så görs det ingenting

Dock finns det tycker jag lite positivt med tanke på att vissa typer av inlägg tas snabbt bort efter att dessa har anmälts.

• Fjäril kär
    green34 skrev 2015-02-23 15:44:06 följande:

Jag tror många moderatorer är för fega att stå upp för reglerna och inte vågar ta diskussionen det medför.
  • Anonym (något måste göras)

Jag kontaktade just supporten i förhoppning om att man ska agera för jag finner det oerhört osmakligt att man kan ta bort inlägg för att de är off topic eller anklagar någon för att vara troll men tillåter grova kränkningar där man hoppas att meningsmotståndares barn ska våldtas. Ett inlägg som fått stå kvar länge utan åtgärd.
    Trots att medlemmen till synes verkar vara avstängd så har Familjeliv inte tagit bort inlägget. Jag tycker Familjeliv ska se över moderreringen för det är uppenbart att inte alla klarar av den rollen eller sköter sitt jobb.

Till de som sköter jobbet bra säger jag tack, ni behövs och gör ett bra jobb och är uppskattade och förtjänar betalt, men de som inte är lämpliga bör tas bort och ersättas av kompetenta människor som klarar av att skilja sin moderatorroll från sin personliga uppfattning i vissa ämnen.

Jag tror att det som behövs är att fler medlemmar vågar och orka adressera det här problemet. Det blir svårare att ignorera och rycka åt axlarna åt en stor massa, är det bara ett fåtal som bryr sig eller anmäler så kommer inget at hönda och man fortsätter att ignorera problemet.

• Anonym (dåligt)
    Anonym (ironi?) skrev 2015-02-25 10:17:46 följande:

Nummer ett, det har aldrig fungerat, nummer två, dom tillfällen dom faktiskt hoppar in och tillsynes kastar en pil på skärmen för att avgöra vilket inlägg ska bort är direkt kontraproduktivt då det förstör tråden.

Personligen tycker jag att diskussioner ska stå orörda kvar oavsett hur hätskt eller bryskt ton det har blivit, det är fler som läser här och det är för dom att bilda sig en uppfattning om vem som hade rätt och fel.
    Det är omöjligt om man ser en tråd där halva innehålet saknas.

För länge sedan hängde man endel på flashback och debatterade, även om den sidan är skit på många MÅNGA sätt så är modereringen lysande.

Trådar som var uppenbarligen troll plockades bort, trådar som hade samma innebörd lades ihop. Man stängde trådar och plockade aktivt bort inlägg som inte hade med trådstarten att göra.

Här däremot så är det wilda western,
  • Fjäril kär

Varför bli moderator om man inte vill/orkar/kan ta det ansvaret?

En annan sak jag funderar över är varför de flesta av moderatorerna sällan /aldrig är inloggade? Att upprätthålla ordningen borde falla på de som de facto är igång och debatterar och alltid är online.

Jag har märkt att många moderatorer väljer att inte vidta åtgärder för att de helt enkelt inte har en aning om vad som pågår på sajten just för att de inte varit inloggad på tre veckor....

• Anonym (något måste göras)
    Anonym (dåligt) skrev 2015-02-25 10:24:12 följande:

För länge sedan hängde man endel på flashback och debatterade, även om den sidan är skit på många MÅNGA sätt så är modereringen lysande.

Trådar som var uppenbarligen troll plockades bort, trådar som hade samma innebörd lades ihop. Man stängde trådar och plockade aktivt bort inlägg som inte hade med trådstarten att göra.

Här däremot så är det wilda western,
    Skulle knappast kalla modereringen lysande med tanke på vad som avslöjats om Flashback, och det är just så man inte vill ha det att det ska bli som Flashback på Familjeliv.

Modereringen behöver förbättras och supporten likaså, ibland tar det ju jättelånh tid innan man får svar, om man ens får svar.
    Det beror helt och hållet på vem eller vilka det är som modererar eller sitter på supporten, vissa är kompetenta och bra andra mindre så.
  • Aniiee
    Fjäril kär skrev 2015-02-23 15:40:00 följande:

Och tvärt om....
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • green34
    Aniiee skrev 2015-02-25 12:59:51 följande:

Och tvärt om....

Svar på tråden Hur upplever ni att modereringen här på Familjeliv fungerar?