När nattar ni era 2åringar?
Vi har nattat våran 2åring runt 19.30 -20.00 på kvällarna. Men dem 2 sista nätterna har han vart så trött & själv velat gå & lägga sig strax innan 19. När är det egentligen lämpligast att natta dem?
Vi har nattat våran 2åring runt 19.30 -20.00 på kvällarna. Men dem 2 sista nätterna har han vart så trött & själv velat gå & lägga sig strax innan 19. När är det egentligen lämpligast att natta dem?
Här ligger alla 3 barnen runt 19 den minsta är 2½ och äldsta är 8...
Dom hoppar i säng frivilligt då dom är trötta...
Det finns ingen tid som är mer lämplig än en annan. Det är ju individuellt. Och i perioder så behöver de sova mer. Lita på att han vet själv när han behöver sova.
Hon fyller 2 år den 16/3 och lägger sig ca 19.15-19.30. Syskonen 4år 6,5år och snart 8år lägger sig ca 20.00 på kvällen.
Min nyss fylda 2 åring lägger sig, om han har sovit middag på 1 timme, vid 19.45 och somnar mellan 20.15-20.30.
Om han inte somnar vid middagen så lägger han sig 18.45 och somnar strax efter 19 ibland 19.30.
Jag letar fortfarande efter avknappen på lillan. Vi läser för hela barnaskaran vid sjutiden och sedan stoppar vi om dem i deras egna sängar för att sova eller fortsätta läsa själva lite beroende på ålder. Tvååringen hjälper till och sedan går hon och jag och lägger oss i hennes säng där jag försöker jobba medan hon dräller runt tills hon, ibland mitt i en kullerbytta, somnar. Det tar mellan 10 minuter och två timmar. Den unga damen har inte sovit middag sedan hon var 18 månader, annars hade jag nog testat att skippa den. Hon vaknar också någon gång mellan 5 och 6 på morgonen helt efter egen maskin.
Nu är min 2åring snart 3 men vi läser saga kl19 och sen är det bums i säng.
Har trötta barn, kl17.30 börjar vi göra kväll med tandborstningen och pyjamas, ca kl18 sover 2,5åringen, idag somnade hon kvart i sex sade skälv att hon vela gå och sova. Fyraåringen somnar mellan 18-19. Dom har varit kvällströtta sedan dom föddes och slutat sovamiddag rätt tidigt (2,5år resp 1år och 10månader)
Men av vad jag har förstått så lägger sig mina barn (ovanligt?) tidigt.
Sju eller åtta beroende på om det har blivit någon sömn på eftermiddagen eller inte.
Hon fyller snart 2. Hon lägger sig 18-18:30. Somnar på 5 minuter och sover tills halv 9 dagen efter om hon inte väcks tidigare.
Här läggs 2,5-åringen vanligtvis 19-1915 och somnar på några minuter. Ibland redan 1830 pga barnets trötthet, ibland så sent som 20 pga middagsgäster eller liknande.
Barnet sover nästan aldrig dagtid och vaknar oftast 06-0630.