• Anna198407

Går det att träna bort mammamagen? Hur?

Det har visserligen bara gått 2 månader sedan jag fick barn och jag blev snittad så jag vet om att jag är tidigt ute med den här frågan ... Jag får inte träna på 3 månader efter snittet, så jag har ca 1 månad kvar som jag måste vara försiktig.

Jag har varit ganska vältränad före graviditeten då jag höll på med ridning , sprang ca 2 ggr i veckan och var på gymmet en hel del där jag gjorde lite blandat .

Så att se på min egen kropp i spegeln nu känns ju lite små jobbigt :( och jag längtar efter att få komma tillbaka i form igen !

Jag gick upp ca 22 kg under graviditeten och har nu 2 månader efteråt tappat ungefär hälften så jag har hälften kvar :) ...

Jag går raska promenader varje kväll ca 5 km ( jag ökar långsamt hela tiden) och varannan dag kör jag på min egen diet , bara grönsaker hela dagen .

Men det händer ytterst lite på vågen :( , och magen bara hänger helt slappt .

Hur blir jag av med den?? Går det att bli av med den ?

Hur ska jag börja träna för att få bort den? Och komma tillbaka i form igen ?

Har hört att situps inte hjälper ett skit eftersom musklerna har delat på sig för att göra plats för barnet. Man ska tydligen börja träna långt inifrån , hur gör jag det?

Nu vet jag att jag är tidigt ute och måste ta det lugnt en månad till så att min kropp får läka och särskilt i snittet . Men den dagen då jag så smått kan börja göra lite mer än bara promenader så vill jag ha tips på bra träning för att komma tillbaka i form igen : D

• Svar på tråden Går det att träna bort mammamagen? Hur?
  • Acinorev

Jag började träna tre månader efter snittet. Gick upp 25 kg under graviditeten.

Gav mig på boxningsträning med ganska mycket fys. Utöver själva boxningen är det mycket planka och tabataövningar. Jag är sjukt nöjd med resultatet jag nått hitintills.

Kan tillägga att jag tog det ganska lugnt den första månaden.

• Sunnan

Blev också snittad för 2 mån sen och känner igen mig! Jag började precis träna enligt programmet i boken Träning för nyblivna mammor. Välskriven bok med bra övningar, har träningvärk i alla berörda muskelgrupper!

Enligt min läkare är det ok att börja med lätt styrketräning nu men inte löpning, hopp och dylikt.

• Acinorev

Jag började träna tre månader efter snittet. Gick upp 25 kg under graviditeten.

Gav mig på boxningsträning med ganska mycket fys. Utöver själva boxningen är det mycket planka och tabataövningar. Jag är sjukt nöjd med resultatet jag nått hitintills.

Kan tillägga att jag tog det ganska lugnt den första månaden.

• Anna198407

Jag har faktiskt precis beställt den boken , träning för nyblivna mammor . Är den bra? Vad kommer jag att behöva upptill ? Matta? Vikter? Eller vad behövs? Och när vågar jag börja med den träningen?

När är det ok med löpträning?

• Sunnan
    Anna198407 skrev 2015-02-25 19:23:04 följande:

Jag har faktiskt precis beställt den boken , träning för nyblivna mammor . Är den bra? Vad kommer jag att behöva upptill ? Matta? Vikter? Eller vad behövs? Och när vågar jag börja med den träningen?

När är det ok med löpträning?

Jag tycker att den är jättebra! Det framgår tydligt i boken när du kan börja med de respektive övningarna. Andningsövningarna kan man börja med direkt efter förlossningen - de jobbar med de inre magmusklerna. Du kan säkert påbörja första träningsprogrammet med nu, det har jag gjort!

Matta, pilatesboll och vikter behövs om man ska göra övningarna hemma.

Det är nog väldigt individuellt när man kan börja löpträna. Men löpning är större påfrestning för bäckenbotten än gång. Boken rekommenderar powerwalks med barnvagn först. Sen intervaller med barnvagn men fortfarande bara snabb gång och därefter backintervaller med barnvagn. Räcker för att göra mig genomsvettig
  • Cosmoskatten78
    Anna198407 skrev 2015-02-26 20:30:43 följande:

Låter ju toppen ! Längtar redan tills boken kommer :)

Boken är grym! Har dessutom tappat vikt från 84 kg till 63,7 kg sen i höstas. Fick barn i slutet av augusti :) gick upp 32 kg. Är halvvägs i boken och känner muskler jag aldrig känt förut och passen är riktigt tuffa!
Svar på tråden Går det att träna bort mammamagen? Hur?