• Jovita

    Ska jag eller inte skaffa barn?

    Hej. Jag är en kvinna på 42 års ålder. Har 2 vuxna barn och är skild sedan 2 år tillbaka. Idag bor jag tillsammans med min nya kärlek och vi är väldigt lyckliga men det finns ett litet problem. Han har inga barn och vill så gärna skaffa ett med mig men jag har steriliserad mig när jag fyllde 40 år. Nu går tankarna på att göra en ivf men undrar hur stora är chansen att bli gravid. Är det redan försent? Påverkar det positivt att han är 31 år? Ja det är mycket jag funderar på i nuläget. Är det någon som har varit i min situation så skriv och dela med er era upplevelse. Tack i förhand :)

  • Svar på tråden Ska jag eller inte skaffa barn?
  • Jag är bara jag

    Mest troligt försent i Sverige. De flesta kliniker har åldersgräns 42 och då ska man ha ypperligt bra värden om man ens får göra IVF så sent. Danmark har till 45,men chansen är väldigt låg med egna ägg. Skulle rekommendera ÄD i så fall. Finns i ett flertal länder.

  • Iustitiae

    Har för mig att är man över 40år får man söka sig till privata kliniker som oftast har en övre åldersgräns på 42år men de kan även ta ställning individuellt till huruvida de vill göra IVF. Annars kan man som ovanstående skrev, söka sig utomlands.

  • Jovita

    Vad är en ÄD? Hörde med en klinik i Malmö och de sa att åldersgränsen var 43 men då måste jag börja snart och inte vänta .Men undrar om det funkar. Det gör mig lite nervös :(. Det kanske är redan försent.

  • Anonym (anonym)
    Jovita skrev 2015-02-24 05:56:03 följande:

    Vad är en ÄD? Hörde med en klinik i Malmö och de sa att åldersgränsen var 43 men då måste jag börja snart och inte vänta .Men undrar om det funkar. Det gör mig lite nervös :(. Det kanske är redan försent.


    ÄD betyder äggdonation.
  • MeEmmA

    Om du har steriliserat dig antar jag att du var övertygad om att inte ha fler barn. Ska väl inte skaffa barn bara för att han vill??

  • Jovita

    Kände att jag ville göra det pga mitt förhållande då var inte riktigt bra och jag hade väldigt lätt att bli med barn. Ingenting fungerade på mig. Ville ej ha en oönskade graviditet. Men vem skulle tro att jag skulle skilja mig och träffa en underbar kille som inte har några barn. Han säger att det viktigaste är att vi är tillsammans och om vi skaffar ett barn blir vår lycka ännu större så egentligen båda vill det :)

Svar på tråden Ska jag eller inte skaffa barn?